• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-20 14:51:56 följande:

Inanna: Om du bara haft en sån låg dos och ändå fått ok med ägg kan de väl knappast neka dig nya försök!! Det hade ju varit en helt annan sak om du legat på 450 och fått ut ett ägg liksom. Gör du ISCI också pga spermakvalitén? Vi fick ju göra det nu denna gång när jag blev gravid, trots att min mans spermier varit helt UA tidigare. Jag läste nånstans att någon tyckte att det var mer onaturligt att liksom våldföra spermien på ägget, och naturligtvis är det rent trams, men jag kan inte sluta tänka på det...Löjligt jag vet. Hur

Jo, 225 är ju en relativt låg dos för 35-40-åringar Glad! Kvinnor över 40 brukar ju oftast få 300 eller mer. Min läkare ville inte ge mig högre pga bra AMH-värde och ev. risk för överstimulering men det kanske kan vara OK nästa gång. Förhoppningsvis utan att jag behöver ta om provet. Tungan ute Vi gör ICSI pga spermakvalitén. Känns lite jobbigt att ha det problemet också. Kunde det inte ha räckt med gamla ägg Skrattande !
  • underverket 06

Zinfandel: Tack för uppmuntarade ord. Jo, min sambo är väldigt närvarande i behandlingar o följer alltid med o fixar mina sprutor( menopuren som ska blandas) o förstående o så. Dock, tycker han jag går upp helt i ruvandet o inte bryr mig om honom o det stämmer nog när jag tänker efter. Ska försöka tänka på det o ändra mig. Dock har vi inte samma syn vad gäller sex under ruvning. Jag är orolig över att ha det, samtidigt vill jag ju vara nära honom. Det är ju inte där problemet ligger utan självan oroan att det ska vara farligt, Tyvärr är min sambo inte någon som skulle kunna vara utan sex mer än i max 2 veckor (om det nu inte föreligger medicinsk hinder att ha det, då skulle han ju såklart avstå för mig skull). Att inte han sex på flera månader under graviditet som en del kanske inte har,skulle vara helt uteslutet för honom. Vad jag känner i sammanhanget är mindre viktigt, för han menar att jag bara går upp helt i allt o att ha sex gör att jag slutar gå upp i allt i detta kring ruvandet. Vår läkare på kliniken har ju sagt att det fritt fram att ha samlag, jag frågade extra om det vid ET. Dock gör ju inte det att jag kan slappna av helt iallafall o tror att det är ofarligt.Det är ganska komplicerat. Känner att min sambo inte riktigt förstår att jag är lite orolig.

• Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-04-20 15:00:52 följande:
    Zinfandel: Vad häftigt att hon fick adoptera så sent!! Det var roligt att läsa. Vet du från vilket land det var?
    Kina

• Zinfandel

Underverket: förlåt mig men det osar avundsjuka kring det. Och i min värld är det absolut inte du som ska ändra på dig... Tro fasen man går upp i det, nåt annat vore ju märkligt, omänskligt till och med. Det finns ju ändå en anledning till att man i andra länder beordrar sängliggande 3 dagar efter ET och sedan lugn & ro. Jag tror inte det handlar om sexet, det är nog nåt annat?

• Inanna Li

Jag vågar verkligen inte ha sex under ruvning just för att jag också tror att det kan vara farligt och jag vill inte riskera någonting. Dessutom brukar jag inte ha någon vidare lust. Som tur är så är min sambo förstående och kan "gärna" (med lite suckande kommentarer emellanåt) avstå dessa aktiviteter med min inblandning i en månad även om han mycket väl skulle kunna ha sex tre gånger om dagen (hände ibland under våra mest intensiva hemmaförsök Tungan ute).

Underverket - Jag hoppas det löser sig med din sambo och att han förstår att du är orolig. Tänk på att ni måste bry er om varandra som vanligt även under denna svåra tid som IVF-försök och ruvarperioder är. Lättare sagt än gjort, jag vet precis hur det är. Min sambo tycker att jag är fixerad vid IVF och barnönskan. Han saknar den mer skämtsamma lättsamma gladare person jag var förr.

• Snösport

GLAD PÅSK tjejer!
    Nu tar jag helg Cool 

• Spears

Åh råkade ha min Gonal f spruta liggandes i karongen och i solen var säkert 30 grader varmt inomhus där då låg där ca 5 h är den förstörd nu man ska ju bara ha den i 25 grader!!??

• kattenizze

Underverket: Min klinik avråder från samlag två veckor efter ET pga infektionsrisken. Jag skulle aldrig orka ha sex under ruvning, det är det det sista jag tänker på, sist hade jag det inte heller under min graviditet eftersom jag mådde väldigt dåligt pga min rygg som är skadad. Min man hade inga problem alls med det. Det låter som ni måste prata igenom det hela ordentligt, tycker jag. Det är ju svårt att ha sex om man oroar sig! Det är din kropp det handlar om, inte hans.

Spears: Ring läkemedelsupplysningen, de har öppet dygnet runt.

• Enya70

Hej tjejer,

Har haft otroligt mycket på jobbet några dagar och inte haft en chans att kika in här.
    Men som vanligt händer det en massa och jag blir så glad av att läsa om era mindfulness promenader och bilturer. Jag brukar också intala mig själv om och om igen att allting kommer att fungera förr eller senare Solig.

Funderar lite kring det här med immunförsvar. Jag är själv allergiker och har allergiastma men detta är ingen ting som ngn av alla IVF läkare jag träffat knystat ngt om. Men efter att ha läst en del och följt era kommentarer kring detta fick jag vid förra IVF försöket Prednisolon. Men bara från ET och 5 dagar framåt. Alltså inte ens fram till TD. Är det här ngt ni andra känner igen?

Kram och Glad Påsk till er alla kämpar 

• kattenizze

Enya: Jag förstår inte riktigt varför svenska ivf-läkare är så ovilliga att skriva ut kortison? Eller egentligen det gäller väl de flesta mediciner, knappt att man får trombyl. Det verkar som det är generösare utomlands? beror det på vårt högkostnadsskydd för läkemedel eller för att man inte sett att medicinerna har några effekter? Kortison är ju inte bra att äta i längden, men de korta perioderna som vi skulle äta känns inte som någon större fara. Är det för att det här med immunologiska problem inte är accepterat i Sverige? De säger ju alltid att det till 99.9 % handlar om embryots kvalité. Nåt skumt är det. Pred är ju inte ens dyrt, typ 60 spänn för en burk.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?