• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-21 12:36:46 följande:
    Ja, jag är en sån, jag har en otroligt immunförsvar så jag är aldrig sjuk men å andra sidan stöter min kropp bort allt främmande, alltså även spermier & embryon, så mitt immunförsvar måste dämpas genom kortison. Kortison kan rädda liv men man ska ha klart för sig att det är utvecklingshämmande hos foster, man svullnar och ökar i vikt, binjurarna påverkas, ger feber & infektioner, högt blodtryck, benskörhet, humörsvängningar, kan utveckla diabetes, tom risk för psykoser. Detta beror naturligtvis på dos och behandlingstid. Javisst ger alla mediciner biverkningar och man kan rada upp hur många som helst men detta var de vanligaste och mindre vanliga men inte sällsynta. Man tar alltså det onda med det goda. Tänk också på att Prednisolon har per viktsenhet 4-5 gånger högre antiinflammatorisk effekt än kortison. Visst är det lite läskigt att vi är så vana vid Kortison här i landet att vi inte upplever det som nåt konstigt att skriva ut..?! Men nu är bebbe viktigare därför blir det Pred! 
    Konstigt att det kan vara så. Det borde ju vara oerhört positivt med ett starkt immunförsvar. Jag förstår problematiken så det är bara en reflektion. Hoppas allt går bra för dig nu när du precis vet vad du behöver för preparat vid nästa IVF.
  • Zinfandel

Hej och välkommen märtaros! Beklagar dina minus. Vad har du gjort så långt? Akupunktur, D-viatmin, sköldkörtel...? Och din mans simmare mår bra..?

• Inanna Li
    märtaros skrev 2011-04-21 12:45:21 följande:
    Hej tjejer, jag har också följt denna tråd sedan jag själv började med min första ivf, som slutade i ett minus.
    Fick 6 ägg till frysen, satte in ett direkt månaden efter et, testade igår och minus igen.
    Nu undrar jag om ni andra har några bra råd inför nästa fet, kan man göra så mycket annorlunda.
    Går på CvL , och är nyss fyllda 40.
    Jätte bra tråd.
    Välkommen! Oj, vad bra med sex ägg till frysen! Tråkigt att det blev minus men nästa gång ska det gå vägen!
  • Zinfandel
    Inanna Li skrev 2011-04-21 12:46:00 följande:
    Konstigt att det kan vara så. Det borde ju vara oerhört positivt med ett starkt immunförsvar. Jag förstår problematiken så det är bara en reflektion. Hoppas allt går bra för dig nu när du precis vet vad du behöver för preparat vid nästa IVF.
    Ja, kruxet är nu dosen. Och jag väntar inte till IVF. Men nu är vi på banan med allt {#emotions_dlg.flower}
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-21 12:51:14 följande:
    Ja, kruxet är nu dosen. Och jag väntar inte till IVF. Men nu är vi på banan med allt {#emotions_dlg.flower}
    Har du också dosproblem Skrattande ?
  • märtaros

Tack så mycket Zinfandel, vad snällt.

Jag har nog inte gjort något, känner mig lite grön på detta. Min mans simmare är jätte bra, han har två barn sen tidigare. Jag har tyvärr nål fobi, och lite sjukhus skräck, så ingen akupunktur.
    Sköldkörtel känner jag inte till, men d vitamin skulle jag ju kunna ta.
    Känns lite konstigt när CvL tjatar om bra ägg kvalitet, och därför fick jag bara ett tillbaka, men kvalitet kan ju inte vara så bra när det inte blir något. Brukar vara optimist, men nu känns det lite tungt.

• Zinfandel
    märtaros skrev 2011-04-21 12:59:00 följande:

Tack så mycket Zinfandel, vad snällt.

Jag har nog inte gjort något, känner mig lite grön på detta. Min mans simmare är jätte bra, han har två barn sen tidigare. Jag har tyvärr nål fobi, och lite sjukhus skräck, så ingen akupunktur.
    Sköldkörtel känner jag inte till, men d vitamin skulle jag ju kunna ta.
    Känns lite konstigt när CvL tjatar om bra ägg kvalitet, och därför fick jag bara ett tillbaka, men kvalitet kan ju inte vara så bra när det inte blir något. Brukar vara optimist, men nu känns det lite tungt.

Hm, att han har barn säger tyvärr inte allt... Men ni har väl fått resultatet. Du kan alltid begära ut dina provsvar om du är mer nyfiken. Ett starkt tips är att kolla sköldkörtelvärdena, vilka är en av våra vanligaste orsaker till infertilitet. Akupressur är ett bra alternativ till akupunktur. Dra ner på alkohol & koffein är vanligt att man testar. Socker & stärkelse likaså. Se till att vara ute mycket och rör på dig, skratta mycket och njut av livet ändå, det är tyvärr illa tvunget! Försök finna optimisten i dig igen, det vinner du på Solig
  • märtaros

Tack Inanna. Jag hoppas på de fem kvar i frysen, något av dom kanske är det där guldägget jag har hört om.

• märtaros

Jätte bra med tips, tack. Akupressur låter som något för mig, ska kolla upp det.
    Har också tänkt kolla upp alla mina värden, har alltid fått tillbaka provsvar med normalt, men jag skulle vilja ha koll på siffrorna. Mannens simmare är kollade ordentligt, dom var bra sa läkaren.
    Låter också bra med att försöka hitta tillbaka till skratt och optimism. Springer lopp med mannen imorgon, och hoppas på sol...och skratt.
    Kram

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?