• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • callimero

Apropå råd om vad man kan göra för att förbättra chanserna och såhär i rosévins-premiärtider  -  hur gör ni med alkohol? Jag försöker dricka minimalt mellan försöken, inget under sprut- och ruvarperioder, men ibland blir det bara för jobbigt att fokusera allt på kämpandet och leva asketiskt.

• Zinfandel
    callimero skrev 2011-04-21 13:21:03 följande:
    Apropå råd om vad man kan göra för att förbättra chanserna och såhär i rosévins-premiärtider  -  hur gör ni med alkohol? Jag försöker dricka minimalt mellan försöken, inget under sprut- och ruvarperioder, men ibland blir det bara för jobbigt att fokusera allt på kämpandet och leva asketiskt.
    Jag tar ett glas när jag är sugen - för mig är mängden det viktiga. Vi dricker aldrig sprit men ett gott vin (tex Zinfandel ;) säger vi inte nej till Tungan ute
  • märtaros

Hej Kalimero, nu var ju jag den som frågade om råd nyss ha haSkrattande! Ger inte råd men jag tar nog ett glas vin ibland, dricker inte mycket, så ibland och om det känns okej.
    Kram

• Zinfandel
    Zinfandel skrev 2011-04-21 13:30:36 följande:
    Jag tar ett glas när jag är sugen - för mig är mängden det viktiga. Vi dricker aldrig sprit men ett gott vin (tex Zinfandel ;) säger vi inte nej till Tungan ute
    Alltså inte under ruvartiden.... Såklart!
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-21 13:30:36 följande:
    Jaha, det ska jag prova! Fast jag slutar med vinet strax, börjar spruta på fredag :)). Är såååååååå less på sprejen, är så trött av den denna gång, samtidigt är så rädd för nålarna, men bättre det än att gå svampig i huvud hela tiden. Kaffe har jag minskat till en kopp om dan, men slutar med snart också.
  • Fjällsippan
    märtaros skrev 2011-04-21 12:45:21 följande:
    Hej tjejer, jag har också följt denna tråd sedan jag själv började med min första ivf, som slutade i ett minus.
    Fick 6 ägg till frysen, satte in ett direkt månaden efter et, testade igår och minus igen.
    Nu undrar jag om ni andra har några bra råd inför nästa fet, kan man göra så mycket annorlunda.
    Går på CvL , och är nyss fyllda 40.
    Jätte bra tråd.
    Välkommen hit märtaros! Grattis till fint behandlingsresultat. Har du gjort stimulerad FET eller i naturlig cykel? Om du har gjort i naturlig cykel så finns det en studie som visar att det ändå kan vara positivt med progesteronstöd under ruvningen (om du läser CvL-tråden så kanske du redan känner till det här): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20579989
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-04-21 14:20:48 följande:
    Jaha, det ska jag prova! Fast jag slutar med vinet strax, börjar spruta på fredag :)). Är såååååååå less på sprejen, är så trött av den denna gång, samtidigt är så rädd för nålarna, men bättre det än att gå svampig i huvud hela tiden. Kaffe har jag minskat till en kopp om dan, men slutar med snart också.
    Åh vad skönt för dig att det är dags med sprutorna på fredag.  Förresten, är det imorgon fredag eller nästa fredag? Känner så väl till den fullkomligt aviga känslan i kroppen när den skriker efter östrogen.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-04-21 08:10:53 följande:
    Men men, bara att samla kunskap, bli sin egen läkare och ta nya tag Glad
    Ja, det jobbar jag stenhård på och det är tack våre er jag är så bildad nu Flört

Var hos gyn igår och lyckades tjata till mig Mycoplasma prov! Det var en annan läkare igår, en indiska med svenskt efternamn, mycket duktig tycker jag. Hon kollade i mig och sa att jag hade svamp, har precis slutat blöda. Jag har behandlats för det förut men hon sa att det kan vara kroniskt återkommande. Fick medicin mot det och då sa hon att jag hade lite bakterier också! Vet inte hu hon såg dessa, men enligt henne så brukar man ha det om man lider av återkommande svamp. Fick medicin mot bakterier också! Lider man av svamp så tyder det på att man har dåligt immunförsvar, betyder det problem för mig åt andra hålet Obestämd?

Min husläkare ringde idag också, nu ska vi minnsann undersökas igen, min Hb låg på 100 och blodkropparna var små, B12 under gränsen. Man måste verkligen bli sin egen läkare och tjata till sig saker och läsa ÄNNU mer på internet.

Jag är så trött och svampig i skallen så jag orkar inte ens läsa igenom vad jag skriver, ser ändå inte felen. Ber om överseende för det Drömmer.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-21 14:36:37 följande:
    Åh vad skönt för dig att det är dags med sprutorna på fredag.  Förresten, är det imorgon fredag eller nästa fredag? Känner så väl till den fullkomligt aviga känslan i kroppen när den skriker efter östrogen.
    Japp, imorgon på fredag.

Kalimero och Märtaros, välkomna till oss!
  • turlid70
    Chichisita, så har jag haft den gången jag blev gravid, menskladd på BIM dagen och dagen efter. Det är mycket vanligt att man får spottings just på ruvar dag 9-10, läst om det i en annan tråd. Håller tummarna jätte hårt.

Enya, tack för info om adoption. Jag har kollat hos flera organisationer hur vi ligger till för adoption. Det är väldigt få länder som skulle acceptera vår höga ålder (maken är 46) och inte kräver en massa friskintyg från oss, vi har ingen rolig frisk historia tyvärr. Min slutsats blev att ett par länder i Europa skulle adoptera ett äldre barn till oss, men det skulle kosta ca 200 000 kr. Väldigt dyrt tycker vi, dem pengarna kan vi satsa på många IVF:er ju, men vi har dem inte ändå. Börjar återigen fundera på spermadonation, med tanke på alla mediciner som maken stoppar i sig finns det kanske den ingen liten simmare som klarar jobbet fult ut. Ska ta upp frågan med läkaren om vi inte lyckas denna gång heller. Har inte pratat med maken om detta än, men om nästa försök och han tyckte att det skulle vi kunna kosta på oss, ja-ja det blir väl ingen semester i år då.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?