• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mia69
    Mamma gås skrev 2011-04-28 19:34:08 följande:

Hmm, tanken slog mig nu när vi pratar om att de bästa äggen värps i unga år.. Jag har en kompis som inte har haft ägglossning någon gång, hon är nu 33 å har fått ner värdena till det normala å väntar på mens. Men min tanke är då; eftersom hon inte haft ägglossning, har hon kvar de "bra" äggen?

Tror inte att hon har kvar bättre ägg än andra 33-åringar som ovulerat under livet.

("En flicka har som mest ägganlag när hon är i fosterstadiet, ungefär i graviditetsvecka 20. Då har fostret sju miljoner ägganlag. Vid födelsen har antalet sjunkit till en miljon och i puberteten är antalet nere i 500000. Bara cirka 600 ägganlag mognar till befruktningsdugliga ägg. Resten tillbakabildas gradvis och i 50-årsåldern finns det få ägganlag kvar. Det är därför som möjligheterna att bli gravid minskar med stigande ålder.")
  • Snösport

MammaGås, Zinfandeln: hmm hypofysen tror ju min Kiropraktor att nervspänning från käken har legat på hypofysen på ngt sätt och  därför jag hade urballad menscykel som ung...efter en olycka då jag slagit i käken så bägge käklederna tog skada och har försökt läka sej själv..haft värk mm men han fixade bprt den dadliga spänningen och då försvann ju höftböjjarvärken också...superskumt..hoppas mina ägg är ok, de är bra på utsidan iaf. Nä jag har aldrig fått hypofysteorin från någon käkspeciallist jag har varit hos...gått mycket förr. Spännande tänk.

Min polare som närstan aldrig har mens typ 1-2 dgr/ år blev ju ofrivilligt gravid 39 år gammal men gjorde abort i 12 veckan då hon inte ville ha barn....han har aldrig haft regelbunden mens eller knappt fått igång den liksom.  så mirakel kan hända.

• Zinfandel
    Snösport skrev 2011-04-28 21:40:22 följande:
    Min polare som närstan aldrig har mens typ 1-2 dgr/ år blev ju ofrivilligt gravid 39 år gammal men gjorde abort i 12 veckan då hon inte ville ha barn....han har aldrig haft regelbunden mens eller knappt fått igång den liksom.  så mirakel kan hända.
    Ja, det var ju onekligen ett mirakel om det var en han SkrattandeSkrattande (sorry, kunde inte låta bli men blev så glad efter att jag först blev Demon över 39 år - ofrivilligt gravid - abort)
  • Snösport

zinfandeln: hi,hi,hi,hi!!!!  jag har insett att jag skrivet mer och mer som en kråka här.   Nä det är en tjej faktiskt men o så vältränad

• små räkorna
    Mamma gås skrev 2011-04-28 20:31:01 följande:
    Ja, hon har haft skyhöga värden i hypofysen (kommer inte ihåg vad det heter men det är hormonellt för hennes kropp tror hon är gravid konstant).
    hoppar in lite här...

din kompis har ngt som kallas för prolaktinom.
    jag har oxå det men mina värden är inte så höga....däremot så har man grav symtom som kommer och går.
    det blir ngt bättre med medicin,men symtomen kvarstår...
    jag antar att din kompis inte är medicinerad eftersom hon inte har ngn ÄL.....
    innan jag började med min medicin så var min mens väldigt oreg bunden......det kunde gå upp emot 3 mån emellan ggr,men det blev bättre med medicinen sen.
    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • kattenizze

Mia69: Fast jag undrar om det där stämmer...en gynekolog jag var till sa att jag skulle vara fertil tills 55...Nu tror jag inte riktigt på det, men det kanske stämmer att jag har bättre förutsättningar eftersom jag förmodligen aldrig haft ägglossning pga PCO. Det känns som att det borde finnas mer ägg kvar av bättre kvalité eller åldras hela skörden lika snabbt? Intressant fråga dock som jag funderat mycket på. Vi med PCO har ju generellt lite bättre chanser vid IVF eftersom vi är såpass lättstimulerade, det måste ju bero på att vi har fler ägg kvar???

• Hönan

Nu har jag äntligen fått tant röd och ska börja tredje mensdagen!!! Har aldrig haft så efterlängtad mens.... Har aldrig haft så långt mellan mina cykler så jag tror verkligen det beror på det ni alla svarade att man kan få rubbad spontan menscykel efter IVF. 33 dagar mot 26-28.

Har fått Menopur för första gången och den verkar sååååå krånglig jämfört med pennan Gonal-F

Är det nån här som har erfarenhet av den senaste Menopuren som kommer med 2 förifyllda sprutor som man ska spruta i en burk med pulver för att sedan med annan spruta dra upp den dos man ska ta? (I mitt fall 225IE)
    Känner att det är sååå läskigt i jämförelse med alla andra versioner av läkemedel Obestämd

Säger som Enya70 att undrar hur det gått för Chichisita.. Hoppas att det gått så bra att hon inte haft tid att gå in här

• Inanna Li

kattenizze - Jo, det borde stämma att PCO förlänger fertiliteten då fler ägg finns kvar längre upp i åren. Men äggen har funnits länge i kroppen hos en som är runt 40 och mer så de kan ha påverkats av miljöfaktorer och annat som försämrar kvalitén. Men givetvis finns det fler bra ägg kvar än hos någon utan PCO.

Jag har ägglossat varje månad i lite över 30 år men har ändå fler äggblåsor kvar än genomsnittet för min ålder men det tror min läkare beror på att jag förmodligen har fötts med ett större antal äggblåsor än "normalt".

• Inanna Li
    Hönan skrev 2011-04-28 22:26:11 följande:
    Nu har jag äntligen fått tant röd och ska börja tredje mensdagen!!! Har aldrig haft så efterlängtad mens.... Har aldrig haft så långt mellan mina cykler så jag tror verkligen det beror på det ni alla svarade att man kan få rubbad spontan menscykel efter IVF. 33 dagar mot 26-28.

Har fått Menopur för första gången och den verkar sååååå krånglig jämfört med pennan Gonal-F

Är det nån här som har erfarenhet av den senaste Menopuren som kommer med 2 förifyllda sprutor som man ska spruta i en burk med pulver för att sedan med annan spruta dra upp den dos man ska ta? (I mitt fall 225IE)
    Känner att det är sååå läskigt i jämförelse med alla andra versioner av läkemedel Obestämd

Säger som Enya70 att undrar hur det gått för Chichisita.. Hoppas att det gått så bra att hon inte haft tid att gå in här
    Grattis till Tant Röds ankomst! Lycka till med Menopur. Jag valde precis att testa Gonal-F ännu en gång innan jag ev går över till Menopur. Verkar lite jobbigt med blandningsproceduren då man får leka "hemmakemist". Hoppas allt går bra den här gången!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?