• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Själv har jag varit på VUL imorse. Läkare räknade, lite slarvigt tycker jag för att han var ganska stressad, ca 11 blåsor mellan 7-12 mm stora. Lite för små tyckte han, men det hade jag förra gången också. Fick dock inte en ny tid för VUL nnu, jag sa att det fick jag förra gången och det skulle kännas tryggare om jag fick det nu med. Han skulle fundera på det efter att han fått svar på mitt blodprov, men högst ovilligt ville han boka en ny VUL kontroll. Jag är lite sur för det faktiskt och min slutsats är att de försöker spara pengar så gott det bara går. Väntar nu att de ringer angående mitt blodprov och ska be om att spruta lite extra, 12 dagar istället för 11 som förut, om jag inte får ett nytt VUL.

Läkaren var stressad så att jag inte hann få svar på alla mina frågor, bla om albin minor, vågade inte fråga om det :(( Frågade om TSH istället och han sa att jag skulle höja dosen med 50%, så visst kan denna hormon behandlingen påverka sköldkörtel, men jag behövde inte lämna blodprov för det.

Sen sa han också att han planerar för vanlig IVF! Inte med mikroinjektion alltså! Han baserar sina slutsatser på vår behandling på en annan klinik, men han själv har ju inte tagit något spermaprov. Känner panik om maken inte presterar då faller ju allt. Nu lovade läkaren att dem kan ställa om just då till ICSI, men enligt min slutsats om deras besparingar så vet jag inte om han menar det verkligen.

• Fjällsippan

*vinkar hej, hej till alla*, men hinner bara läsa turlids inlägg just nu.

Usch vad tråkigt med stressad läkare. Bläärk. Och synd att du inte vågade och hann fråga de frågor som du hade på hjärtat - jag känner igen det där. Men visst dubbelkollar dom spermaprovet inför varje omgång; min sambos prover har varit väldigt varierande och man har tagit beslut om ICSI/IVF från gång till gång. Förstår din oro, men jag tycker ändå att det är "bra" att de har vanlig IVF i åtanke inför varje behandling och sedan ställer om i fall det behövs. Håller tummarna för ett fint E2-värde!

Nu måste jag springa vidare. 

• Inanna Li
    Mimmsann72 skrev 2011-04-29 13:00:10 följande:
    SoligHej Alla!
    Jag läser om er och känner med er. Vi tjejer har ömsom våra med- och ömsom våra motgångar.
    Jag har precis plockat ut 10 ägg efter en hittills 40 dagar lång behandling, med nässpray, sprutor, blodprover och ultraljud. Är ganska utmattad, men glad att det blev 10 ägg.
    Mitt första IVFförsök i vintras gav 6 ägg inget till återföring Gråter.
    Nu får vi se om det kan gå denna gången, väntan till måndag då beskedet kommer känns låååååång.

Stor kram till er Alla {#emotions_dlg.flower}!
    Grattis till 10 ägg! Superbra skörd ju! Hoppas flera blir befruktade fint denna gång och att det blir återföring. 40 dagars kämpande ska leda till nåt bra nu. Håller tummarna stenhårt för dig! Kram Glad!
  • Inanna Li

Turlid - Trist när läkare är stressade och man inte hinner och vågar fråga. Min läkare är också ofta lite småstressad när jag är där. Hoppas du får ett bra svar på ditt blodprov och att du får spruta längre om det skulle behövas. Labbpersonalen analyserar förhoppningsvis spermaprovet ordentligt innan det avgörs om det blir ev mikroinjektion. Önskar dig fortsatt lycka till med behandlingen. Kram!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-29 12:57:20 följande:
    Inanna, vad skönt med positivt bemötande från din läkare och vad härligt att du mår bättre. Hoppas så mycket att det går vägen denna gång.
     Tack! Hoppas det samma för dig!
  • underverket 06

Turlid70: Vilken läkare var det? Var det Holte? Oddvar brukar alltid vara förstånend o inte stressad, likadant med Thomas, men Jan Holte upplever jag kan var stressad. Det var han vid mitt vul i höstas när jag gjorde försöket då.

Stor blödning här, så nog är det kört. har inte testat dock, men ska göra imorgon på TD. Vi fick 2 stycken 4 toppcelliga ägg tillbaka nu o det fick vi när sonen blev till också. Så varför lyckades det då, men inte nu? Är det åldern? Elelr är det bara slumpen? Oddsen att lyckas var ju runt 25-30% mot kanske 45% när sonen blev till, så visst är oddsen sämre, men ändå. Känner mig ledsen nu o vet varken ut eller in eller hur vi ska gå vidare. Hade ganska stora förhoppningar om att lyckas denna gång med 2 toppägg insatta.

• turlid70
    underverket 06 skrev 2011-04-29 14:48:32 följande:
    Turlid70: Vilken läkare var det? Var det Holte? Oddvar brukar alltid vara förstånend o inte stressad, likadant med Thomas, men Jan Holte upplever jag kan var stressad. Det var han vid mitt vul i höstas när jag gjorde försöket då.

Stor blödning här, så nog är det kört. har inte testat dock, men ska göra imorgon på TD. Vi fick 2 stycken 4 toppcelliga ägg tillbaka nu o det fick vi när sonen blev till också. Så varför lyckades det då, men inte nu? Är det åldern? Elelr är det bara slumpen? Oddsen att lyckas var ju runt 25-30% mot kanske 45% när sonen blev till, så visst är oddsen sämre, men ändå. Känner mig ledsen nu o vet varken ut eller in eller hur vi ska gå vidare. Hade ganska stora förhoppningar om att lyckas denna gång med 2 toppägg insatta.
    Neeej Underverket, det skulle ju inte vara så. Vad ledsen jag blir Gråter, men jag hoppas verkligen att det är bara det ena är på väg ut och det andra håller sig kvar. Håller tummarna för test imorgon. Kramar om!
  • Enya70

Underverket - Neeeej så himla tråkigt Gråter. Kram till dig och hoppas ändå på att testet visar positivt imorgon

Turlid - tråkigt med stressade läkare. Det låter som en mycket bra idé att du ska försöka få spruta en dag extra. Det har varit den stora skillnaden för mig två gånger att få dra ut sprutandet lite längre. Lycka till!

Mimmsan72 - jag håller tummarna för dig på måndag. Har själv varit med om två missade ET så jag känner alltför väl igen känslan att man går som på nålar och INTE vill att telefonen ska ringa för tänk om det är kliniken med dåliga besked. Men den här gången bara ska det gå bra. Kram till dig!

Dallas - stort stort grattis till dig Solig. Hoppas vi alla får uppleva den fantastiska känslan

• Zinfandel

Helt oväntat är vi plötsligt igång igen SkrattandeSkrattande

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) spaystart 5/5
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2

***SPRAYAR***
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14/4
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) spraystart 4/4.

***SPRUTAR***
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL sprutstart 22/4
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4 sprutstart 30/4, ÄP fredagen den 13:e ;)

***ÄP***
    Mimmsann72, 39 år, ÄP 29/4, 10 ägg

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.

• Inanna Li

Underverket - Neeej vad ledsamt! Förstår att det känns fruktansvärt. Håller tummarna för dig in i sista minuten före testet imorgon.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?