• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skytten skrev 2012-03-14 11:25:16 följande:
    Oro i kroppen. FET nästa vecka och jag känner mig inte så pigg i kroppen direkt. Flagyl tog ut sin rätt vill jag lova. Trött så jag ser i kors. Nu ska jag kasta i mig en Fluconazol och kan se fram emot några dagar av jobbiga biverkningar
    Apropå det - hinner Fluconazol, engångsdos 150 mg, gå ur kroppen på en vecka? Man ska ju inte ta Fluco eller Diflucan om man är gravid. Lite orolig över det. Någon som vet?

Jag var på akupunktur i måndags och jisses den här gången satte han fart på allt minsann men bakslaget blev extrem trötthet. Hoppas att det släpper snart. I morgon blir det naprapaten för att fixa till sig ännu ett snäpp.

Jag måste ju vara sist i världen att komma på det här men det finns ju stor risk att en FET misslyckas för att man inte får ägglossning. Det slog mig senast jag pratade med kliniken. Ibland får man ju positivt på äl-stickan men sen är det inte alls säkert att ägget släpper. Och då misslyckas FET sa läkaren. Som om jag inte har nog att tänka på. 

Hej Skytten, jobbigt att du känner dig orolig! Men tror du inte att risken är ganska liten att ägget inte släpper när du haft utslag på ÄL-stickan?
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-03-14 11:31:22 följande:
    Och hur många äggblåsor före stimulering är "normalt" före stimulering för en person som är 40 år, 30 år etc.?

Läkarna, /både min vanliga gynekolog och han på Huddinge), sa att det mest positiva i alltihop var att jag faktiskt blivit gravid 2 ggr på naturlig väg, varav 1 gång under 2011 med min sambo. Blev gravid efter att ha försökt i 4 månader. Han på Huddinge trodde däremot inte att det berodde på missfallet / skrapningen att jag nu inte har lyckats bli gravid efter missfallet.

AMH - värdet kan också variera från månad-till-månad beroende på cykeldag samt om man äter Pergotime och andra mediciner. Ägglossning har jag då jag igår fick ett progesteronvärde på 45, vilket är ett bra värde, så troligen är det inte det som är problemet heller.  

Äggblåsor är en sak, ägg man får ut en annan och sannolikt lägre. Om jag är en normal 40-åring så är 5 ägg normalt Det har jag fått två ggr nu. Varav ett respektive två blivit befruktade.
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-03-14 11:54:00 följande:

Ja, nu ramlade vi verkligen utanför ämnet! I Oscars församligen här på Östermalm är medelåldern för förstföderskor 37 år. På Danderyds sjukhus är ju många över 40 år som föder barn. Det verkar vara ett tydligt samband med att bo i ett bättre område, ha hög inkomst, bra yrke och skaffa barn sent. I ett antal områden i Stockholm är medelinkomsten omkring 600 000 kr, lustigt att det just är i dessa områden som folk skaffar barn sent.  
    Intressant statistik. Känns ju helt logisk. Vet du något om hur det ser ut i Göteborg?
  • Ypke

Grapefrukt. Läser att det kan vara bra för fertiliteten, men ser inte riktigt varför. Någon som vet?

• Ypke
    Mamma gås skrev 2012-03-14 14:11:57 följande:
    Kan förstå din "nya entusiasm" Victoria, nu när ni bytt klinik. Måsta säga att jag känner samma sak, fast vi ännu inte varit och besökt Falun än (efter att ha kört på CvL). Gissar att det kanske grundar sig i förhoppningar om att varje klinik inte gör exakt likadant. Jag säger bara - LYCKA TILL Flört 

Det känns som diskussion gällande grapefrukt varit på tapeten förut här i tråden...? Har jag rätt el kommer jag ihåg fel kanske...
    Tack, Mamma Gås! Och, helt rätt, nu när sökfunktionen är igång igen är det ju bara att söka på allt man behöver i den här tråden - och vips! När det gäller grapefrukt har vi inte skrivit så mycket; Zin har skrivit att det sägs vara bra för inplantationen, någon annan att det stimulerar antal ägg eller ÄL. Men jag har också läst att för mkt grape ökar risken för bröstcancer, eftersom det förhindrar upptaget/metaboliseringen av östrogen och för mkt östrogen ger ökad bröstcancerrisk. Så vad är vad i den grejjen ...
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-03-14 15:04:20 följande:

Dvs. 5 - 10 st ägg på båda äggstockarna totalt bör man kunna se - ostimulerad utan behandling - i de första cykeldagarna om jag förstått dig rätt.
    Hej, nej, det är vid stimulering Inanna menar. Vid normal, ostimulerad ägglossning får man ju nästan alltid bara ett ägg som lossnar. Man kan ha fler folliklar, äggblåsor, men de tillbakabildas till förmån för den största och bästa blåsan. Annars skulle det ju bli flerbördsgraviditeter till höger och vänster hela tiden.

Ja, det  där om huruvida det framför allt är åldern och sämre ägg som gör det svårt för oss 40-åringar, eller någon annan anledning som det bara gäller att identifiera, är väl det vi diskuterar mest här och som många av oss lägger ned otroligt mycket tid och kraft åt att undersöka, med eller utan läkares hjälp. Att det är vanligt att folk får barn i vår ålder nuförtiden är väl för att så många vill och så många försöker, inte att det är så många som faktiskt kan inom rimlig tid. Timar man ägglossning i ett par år och inte har några andra faktorer emot sig än stigande ålder, så släpper man förmodligen ett guldägg förr eller senare.
  • Ypke
    myran6801 skrev 2012-03-14 15:30:31 följande:
    Lillstoran, en viktig faktor för att lyckas är äggkvaliteten. Tyvärr säger inga tester ngt om detta utan det visar sig först när processen är igång. I vårt fall är det problemet. Jag hade bra värden på alla mina prov när vi startade denna Ivf resa för dryga 3 år sedan. Vi fick ganska bra prognoser men tyvärr så har jag dåliga ägg och vi är fortfarande liks barnlösa och kvar på ruta ett. Det viktiga är inte kvantitet utan kvalitet.
    Jo, men alltså AMH-värdet är ju en indikation på kvaliteten, vad jag förstått. Lågt värde = inte så många ägg kvar = inte heller så bra kvalitet på de kvarvarande äggen. Sedan kan man släppa guldägg ändå. Men kroppen jobbar på något sätt kronologiskt, och gör sig av med sina bästa ägg i yngre dar. Nu är det bara skrapet kvar, så att säga. Ogilla.
  • Ypke
    myran6801 skrev 2012-03-14 15:38:50 följande:
    Amh är en indikation på äggreserven dvs hur många ägg man har kvar men säger inget om kvaliteten.
    Nä, AMH-värdet i sig anger ju mängd ägg. Men eftersom vi gör oss av med våra bästa ägg i unga år, är väl lågt AMH i stort sätt alltid en indikation på dålig kvalitet över lag? Annars skulle man ju höra talas om kvinnor med minimalt AMH som ändå lyckats jättebra med sina behandlingar. Det kanske finns sådana, nu blir jag osäker ...
  • Ypke
    myran6801 skrev 2012-03-14 16:16:48 följande:
    Jepp det finns dem med lågt amh som det funkar bra för men det är ovanligt så vi båda har väl rätt då
    Ja, det är inte lätt i den här vetenskapsdjungeln.
  • Ypke

Lillstoran, jag har också funderat över ett sånt nätverk, det skulle vara givande. Men tiden, var ska man hitta den ... Är därför hemskt glad över den här tråden, har verkligen lärt mig jättemycket. Jag var helt ny här för drygt ett halvår sedan och har fått mycket hjälp. Jag uppskattar att det då och då kommer nybörjare som du för man blir påmind om saker man glömt eller inte tänker på längre. Den här tråden är numera också ett skitbra uppslagsverk - det går ypperligt att söka på ord ovanför tråden, "sök i tråden" om man är rädd att fråga en gång för mycket

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?