• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe skrev 2012-02-21 15:12:38 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m53069854-1832....     

betyder att det är sidan 1832. 
    Byt ut 1832 i andressen mot det sidnummer du vill till så vips är du där!
    ahhh! fasen va' smart, TUSENS tack!
  • Ypke

God morgon allra bästa FL-vänner!
    Jag har det glädjande nöjet att berätta att sökfunktionen verkar fungera igen  

Zin - lycka till idag!

Tjorven - vilket jäkla elände!! Stor kram till dig.

• Ypke

God morgon alla vänner! Här är jag igen, och nu har jag helt tappat tråden här i tråden igen, om man säger så. Det känns som om det är en lite tråkig ton just nu, och det är bl.a. för den höga nivån och trevliga tonen som man ju vill vara här - till skillnad från åtskilliga andra lågnivåtrådar. Jag ser att ni pratat lite om kostnad för IVF, jag funderade på det igår - finns det någon som kan säga varför ett försök kostar runt 30 000 SEK, exklusive läkemedel? Jag vill inte säga att det är dyrt, men skulle vilja veta vad det är som gör att det sticker iväg så? I regel har man ett planeringsbesök, lite blodprov, ett eller två VUL, ÄP och ET. Det KÄNNS som om det kunde kosta lite mindre - eller? (Skit i mig om ni redan diskuterat detta - jag får väl läsa på själv ...

Jag känner mig glad, vi har bytt till Carlanderska. Jag vill inte säga att de andra IVF-möjligheterna som finns i Göteborg är sämre, bara att vi är glada för Carlanderska just nu. Vi kommer att påbörja IVF (ICSI) nr 3 så snart jag får mens, vilket nog är när som helst. Jag ska köra en kombination av Gonal F och Menopur, totalt 450 enheter. Japp - två sprutor varje kväll och sedan orgalutran på det - fy satan vad min sambo kommer att få köpa godis till mig! Har också tagit nytt TSH-prov, låg på 2,9 så vi höjer levaxin till 50 mikrogram.

Jag har blockerat min profil för andra än dem jag gör den tillgänglig för, hade fått ett otrevligt mail från någon jag aldrig hört talas om - men varför, vad vill folk?! Så säg till om ni vill komma in där (har inte gjort några tillägg på några månader dock).

Stor kram till alla, och bästa vårhälsningar från ett strålande göteborskt hamninlopp.    

• Ypke

Tack Liten en och Katten! Roligt med Carlanderska-kompis! Vi får ju inte köpa trepack pga ålder och lågt AMH, men har bra arbetsgivare så med bruttolöneavdrag blir det ju väsentligt billigare. Jag har Anna Karin, som just börjat på Carlanderska. Vi hade henne på Kvinnokliniken, och ville fortsätta gå hos henne, därav bytet.

3:e gången gilt, ja ...

• Ypke
    Inanna Li skrev 2012-03-14 09:49:10 följande:
    Hej Victoria! Underbart att du är här igen! Lycka till med din nya behandling. Så fantastiskt bra att du har Anna Karin. Hon har ju varit min läkare under ett och ett halvt år på IVF-kliniken/Kvinnokliniken och om allt går bra och det kommer en bebis ska jag skicka en hälsning till henne. Kram Solig
    Tack, roligt att se att det verkar gå som på räls för dig nu! Tänker på dig ofta och har dig som ett positivt exempel på att det faktiskt kan gå även för dem som är något äldre än mig (du har visserligen bättre värden än mig, men jag tänker bort det ). Ja, Anna Karin är jättebra, trots all sin erfarenhet är hon fortfarande ödmjuk. Inför vårt 3:e försök nu så ville hon konsultera sina nya kolleger, som har ännu mer erfarenhet än hon, angående vår behandling, och ringde tillbaka till mig efter att hon gjort det, med en smärre ändring som följd. Även om jag inte tror att det gör så stor skillnad för resultatet vilken av alla IVF-läkare man har, är det jätteviktigt att vi känner att vi haft någon som hållit oss hårt i handen under allt detta och som vi litar på.
  • Ypke
    En liten en skrev 2012-03-14 10:03:41 följande:
    Victoria, åh, samma läkare som Inanna, det måste vara en bra läkare ;)Hjärta
    mmm ... eller så är det Inannas fantastiska AMH-värde ... Men viktigt att känna sig väl omhändertagen, som sagt. Skitviktigt.
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-03-14 10:04:09 följande:
    Jag tror anledningen helt enkelt är utbud och efterfrågan - så länge någon är beredd att betala så här mycket pengar så kan man ta så här bra betalt. Kostnaden är på alla kliniker i Stockholm ca 35 000 kr tror jag. Sedan antar jag att mediciner och initialt läkarbesök, extra provtagning tillkommer.

De tar betalt för allt helt enkelt, på samma sätt som en advokatbyrå. Så fort man ringer eller sätter foten innanför dörren kostar det pengar.

Däremot har jag sett att det finns en klinik i Uppsala där priset är 25 000 kr samt i Falun etc. Det finns speciella kriterier för att köpa 3-pack, ålder, hormonvärden samt att man inte får ha gjort mer än ett visst antal behandlingar innan. Det kan vara värt att kolla runt lite. Vikigast är resultatet dvs. antal födda barn. 

Men även praktikaliteter som för mig att åka till Uppsala är ju omständigare än att gå på Sophiahemmet som nästan ligger där jag arbetar. Kontrollerna som ska göras, jag vill inte att det ska störa jobbet mer än absolut nödvändigt.  
    Hej Lillstoran, på Carlanderska kostar det 32 000 numera, men jag har inte blivit debiterad några extrakostnader för initialt besök (det dras av på totalen senare) eller extra blodprov, så det har känts bra. Jag vill alltid tro gott om myndigheter och vården och världen i stort, jag är lite blåögd på det sättet, så jag tänker att det säkert finns en förklaring till kostnaderna. Vet någon får de gärna dela med sig. Att åka till Falun för att det är billigare där är inte aktuellt, det här är jobbigt nog som det är utan en massa extra resande - jag beundrar verkligen alla er i tråden som åker långväga för era behandlingar.
  • Ypke
    Tuvalina skrev 2012-03-14 10:06:42 följande:
    Viktoria, välkommen tillbaka, in i matchen igen!
    Vid min nästa mens ska jag ta menopour 450 E. Kombination av gonal-f och menopour har jag inte hört talas om, är det för att du ska få fler ägg?
    Tack, Tuva. Jag körde ju Menopur 450 förra gången och allt gick väldigt snabbt. Fick ut 5 ägg, precis som första gången med Gonal F, varav några var omogna och endast ett befruktades ordentligt. Så för att prova något nytt, väljer vi att köra med mindre Menopur och därmed mindre LH, och istället en del Gonal, som ju bara innehåller FSH. Ja, hej å hå, jag har inte riktigt fattat helheten, men ser ingen anledning att inte testa ytterligare ett upplägg. Som vår läkare sa, så är det ett lotteri, även gamla hönor kan värpa fina ägg, och framför allt är det ägglossningen innan den man gör behandlingen i som avgör hur fina äggen är. Suck.
  • Ypke
    Tuvalina skrev 2012-03-14 10:29:13 följande:
    Nu skriver du något som får mig att få bekräftelse på mina egna funderingar. Du menar att om man har en fungerande ägglossning innan behandlingen och en fungerande menscykel så blir stimuleringen bättre när man gör IVF:en?
    Hmmm ... nu är jag ute på hal is, det är nog bättre att andra mer pålästa här inne får svara, eller din läkare. Vi har ju bara diskuterat mitt fall, och jag har ju ägglossning varje månad vad det verkar, även om AMH-värdet är lågt. Och då är det den ägglossning jag just haft som är mest avgörande för hur många och hur fina ägg jag får nästa gång. Och den ägglossningen kan man inte mäta på något seriöst sätt vad läkekonsten vet idag, för då skulle man ju veta om det kanske är bättre att vänta på en bättre giv.

Ojoj, nu har jag kanske dragit igång något stort ...  
  • Ypke

Piss, skrev långt inlägg som jag just tappade!

Men kontentan var iaf att stureplanare, rinkebybor, jimmy åkesson, fattiga och rika väl jan höja nivån lite tillsammans - eld behöver ju som bekant bränsle för att brinna. Fast vi är nig på god väg, hejja!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?