• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-02-07 19:25:38 följande:
    Varit i Falun idag. Fyra el fem äggblåsor kunde ses i min äggstock. Allt såg bra ut. Jag känner mig så lättad att stimuleringen verkat fungera! Äggplock på måndag! 42:an, har du en blogg med? Kram till er alla underbart stöttande!
    Åååå så roligt! Stort grattis, Anne!
  • Ypke
    Vi 4 skrev 2012-02-07 19:41:07 följande:
    Tuvalina, jag blev SÅ glad att läsa ditt inlägg, nu får de växa fint till på måndag!

Victoria, japp jag har tyvärr samma problem, jag skulle ju testa nu när du hade lärt mig hur man gjorde, men får bara 0 träffar på allt...

mamma gås, bra att samla på sig energi, heja och det verkar toppen att kunna få bruttolöneavdrag, på våra jobb är det nej. Funderade lite på privat sjukvårdsförsäkring, vår klinik är ansluten, men jag kan ge mig 7 på att det finns någon tidsgräns så man inte kan få det förrän man haft försäkringen i 2 år eller något. Någon som testat?

Zin, heja på med boken, jag har ju inte heller varit med så länge i branschen, men bidrar gärna om jag kan...

själv har jag börjat på mindfulnessgrupp igår och hos min gamla psykolog idag, måste få ner stressnivåerna i kroppen, detta går bara inte. Har så ont i magen i dag igen att jag går dubbelvikt och ständig huvudvärk. Blä. Ska försöka få akupunktur också.
    Ja, Vi, hemskt ledsen för den käcka hjälpen ... jag har just mailat support. Är för övrigt på sid. 8 från början av vår tråd, som jag tänkte lära mig lite av ... ehhh ... det kommer ju ta sin lilla tid.

MINDFULNESS - är något av det bästa jag gjort, avundas dig som just börjat med detta underbara! Jag är skeptiskt lagd vad gäller den typen av saker, men har verkligen haft stor hjälp av dess filosofi om acceptans och vara i nuet.
  • Ypke
    Sunseed skrev 2012-02-07 19:59:05 följande:
    Tack så mycket. Och så tråkigt att det inte gick vägen för er, men man ska inte ge upp. Man får försöka samla krafter. Jag blev otroligt nedslagen efter första IVF:en så vi tog en lång återhämtningspaus, men nu efter två FET känns det mycket lindrigare (kanske för att jag sluppit sprutor). 

Jag håller så tummarna för er också. Jag ser att vi är samma årgång. Glad
    Skönt med fler 71:or, det värmer mitt gamla hjärta.
  • Ypke
    Vi 4 skrev 2012-02-07 20:11:55 följande:
    Victoria, ingen fara alls, jag är glad över tipset! Fint att du mejlat supporten! Kul att du gillar mindfulness så mkt, jag har provat lite i min tidigare terapi, men på denna kurs måste man träna varje dag för att få vara med så jag hoppas på att dessa massiva 8 veckor ska ge resultat. För övrigt är även jag 71a

Zin, kikade efter 42ans blogg, men hittade ingen hos henne, funderar lite försiktigt på om det kanske var min du menade...Jag vet ju att jag och Anne gått igenom liknadne händelser...
    Åhå, där ser man. Kan jag få bli inbjuden till ditt konto tro, så jag kan lära känna dig en smula?
  • Ypke

Hej hej,

Vi4 - tack för att klämmer in mig på din sida!

Zin - i nuläget är jag inte expert på något ämne inom detta, men kanske det ändrar sig med tiden, hemsidan ska kanske vara ett öppet dokument som kan uppdateras med nya rön och upplevelser? I dagsläget kan jag bara erbjuda mig att göra språkgranskning eller liknande, jag jobbar med sådant. För att en hemsida ska verka seriös är språket en viktig del, tycker jag (så klart!). Fast du verkar ju vara en fena på svenska du med

Allihop - ikväll har jag påbörjat min ta-kontrollen-över-situationen-resa. Har googlat och läst, tagit saker från början, skapat en egen fil för mig själv där jag kategorivis spaltar upp allt för mig själv. Imorgon tror jag att jag ska be om min journal så att jag kan försöka begripa mig på mina värden och utlåtanden. Jag känner mig redan lite lugnare. Antagligen kan jag inte påverka utgången, men jag kan ifrågasätta och göra mitt allra bästa, och det gör att allt känns mycket bättre.

Syrran i England meddelar att hon sökt på samtliga vetenskapliga artiklar som publicerats de senaste två åren och som har med IVF att göra, och har inte hittat någon om immunologi. Har någon annan sett någon? Hon tror att ämnet inte är så aktuellt längre. Men så känns det ju inte när man ser alla trådar om det här, och alla som blivit gravida tack vare den legendariske Dr D.

God natt allihop och INANNA - vi drömmer om dig och en bebis på ultraljudet imorgon!

• Ypke
    Zinfandel skrev 2012-02-08 07:42:25 följande:
    Victoria: bra tänkt, det är en utmärkt plan! Säg til sen om du vill ha hjälp att tyda journalerna, läkarspråket och dina värden.

Om Victoria eller nån vill börja scanna av denna tråden från slutet så är det mer än välkommet! Maryhe har börjat från början och jag har börjat med immuntrådarna. Någon? Nån som har lust att skriva om Endo & PCO?
    Morgon!

Vi4, andra som inte hittar i tråden: Supporten säger att sökfunktionen inte går att använda på ett par veckor nu, det är någon säkerhetsåtgärd sedan hackningen. Attans, när man som mest behöver den!

Zin, jag började läsa den här tråden från början igår, är på s 48 ... Jag kopierar allt som är av värde för mig till en annan fil, som jag ju gärna delar med mig av sen. Orkar nog inte ta fasta på all fakta däri, det blir för mycket.
  • Ypke
    Vi 4 skrev 2012-02-08 11:53:18 följande:

Här är ur rapporten Victoria hänvisade till. Tänkte det kunde vara intressant att se för er som inte orkar läsa i rapporten. Det står också att för de som är 42+ är chanserna att kommahela vägen till förlossning mycket små på alla kliniker. Det finns motsvarande tabeller för ISCI och frysta embryon.
    Det känns sådär att jag går på den av två kliniker som har sämst resultat - kan det verkligen vara så? Måste läsa ordentligt.
  • Ypke
    Fjällsippan skrev 2012-02-08 12:20:44 följande:
    Vi 4: jag har hittat själv till tabellerna (från behandlingsår 2007). Som jag tolkar siffrorna så är det runt 7-8% att komma till förlossning i gruppen 42+. 

www.ucr.uu.se/qivf/index.php/behandlingsresul... 
    MEN HALLÅ! Kan någon som är bra på att läsa sånt här säga om det kan vara sant att Umeå och GBG Kvinnoklinik ligger så långt efter de andra? (Se t.ex. tabellen Vi4 klistrade in.) Visst är det procent i horisontella skalan nedtill? Hur ska jag tolka detta? Går vi till Sveriges sämsta klinik, och är det så stor skillnad?
  • Ypke
    Victoria71 skrev 2012-02-08 12:24:18 följande:
    MEN HALLÅ! Kan någon som är bra på att läsa sånt här säga om det kan vara sant att Umeå och GBG Kvinnoklinik ligger så långt efter de andra? (Se t.ex. tabellen Vi4 klistrade in.) Visst är det procent i horisontella skalan nedtill? Hur ska jag tolka detta? Går vi till Sveriges sämsta klinik, och är det så stor skillnad?
    Förlåt - menar Örebro, inte Umeå.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?