• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2012-04-25 13:11:18 följande:
    Victoria - Jag fick mycket ÄL-sekret redan på dag 4 sist. Lite tidigare än vanligt! Kanske berodde det på höjd dos. Alla mina behandlingar har framkallat massor av sekret lite längre fram men jag har inte ägglossat i förtid eller fått spruta kortare tid.
    Tack Inanna och MissB! Jag får väl ge mig till tåls till UL imorgon, är så himla rädd att det ska gå för fort den här gången också.
  • Ypke
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-25 13:19:38 följande:
    jag var med om samma sak... började med sekretet på dag 5 typ... och det var rejääääält det upplevde jag inte på min första vända så jag blev lätt hysterisk.

Förstår att du är orolig om du har ägglossat för tidigt tidigare, men om du ska på UL i morgon så ta upp det då, har du långt till din klinik? OM inte kanske du kan ringa nu och fråga om du kan klämmas in akut i dag pga din oro....??
    Tack alla. Tror nog inte att jag ägglossar för tidigt i så fall, snarare att äggen utvecklas för snabbt, vilket lär vara mindre bra. Men UL är kl. 08 imorgon, så jag ger mig till tåls. Börjar dessutom med Orgalutranen ikväll.

Hur gick det med dina funderingar på att byta klinik, Slemmis? Jag gillar ju Carlanderska ... 
  • Ypke
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-25 13:43:19 följande:
    anledningen till att vi funderade var ju att det drog ut på tiden så.... nu verkade det ju dessutom som hela denna behandlingen blev misslyckad så då kände vi att vi inte ville vänta tills vecka 40 nånting så vi pratade om att göra några privata försök under sommaren.... men nu är man ju ruvare då

Men går vi privat är det nog störst chans att vi går till Nordic Ivf-centre eftersom jag gärna vill ha med Lars Nilsson i min behandling.

Men nu hoppas jag på Bill & Bull i min mage, och blir det inget där får vi se när Sahlgrenska kan klämma in mig, de sa att de skulle få mer personal till hösten så det kanske lossar, jag fyllerju 40 i februari så jag vill ju hinna tredje försöket innan dess.
    Aha, jag förstår! Roligt att du är ruvare - grattis Så Lars Nilsson har börjat på IVF centre, det är ju jättebra!

Har Sahlgrenska någon gräns vid 40, eller är det din egen? 
  • Ypke
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-25 14:20:39 följande:
    vid 40 avbryts all behandling, man får inte ens tillbaka frysta embryon efter 40 så det känns lite surt att jag inte fått några till frysen varken förra eller denna gången för om vi inte lyckas nu så spelar det ingen roll...lär nätt o jämt hinna med några FET iaf.
    GUD Så trångsynt! Det trodde jag inte om dem. OCh dessutom långa köer!! Det verkar vara brist på duktig IVF-personal i Göteborg, det är lite tråkigt att konstatera. Bra att du sneglar på andra kliniker. Inte för att du kommer att behöva det nu ... men ändå.
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-04-25 14:37:49 följande:

Jag fick också sekret tidigt och har det fortfarande. Började känna av i äggstockarna redan dag 3. Dag 5 och framåt är jag öm, och känner även när jag ligger ned på nätterna. Blodprov sprutdag 5 blev dag 6 p g a helg och då hade jag ett värde på 2 350 (har inte pappret framför mig men det var i dessa termer). Vet inte riktigt vad de mäter, men jag fick genast sänkt dos med 50.

Var på mitt 1:a VUL igår och då sa läkaren att det går lite för fort - som för dig. I vart fall är det mycket bättre än att de tvingas höja dosen gång-på-gång för att man inte svarar sa läkaren.

Han såg inte så många äggblåsor, trots att jag svarat bra på stimuleringen) mellan 8 - 10 så det blir nog inte så många ägg.

När jag läser här på FL märker jag att antalet äggblåser inte sällan ökar mellan VUL 1 och 2. Ska ligga kvar på Gonal - f dos 225. På fredag då 2:a VUL äger rum.

Sambandet åldern, antalet ägg och hur man svarar på stimuleringen verkar inte hänga ihop. Godtyckligt och slumpartat. Kan svara bra på stimuleringen så de får sänka dosen och ändå få relativt få ägg.        
    Hej, tack för ditt svar. Vill att det ska vara torsdag nu så jag får kolla upp detta. Jag har ju ganska hög dos, så kan hända behöver den sänkas. Iiiiiingen aning!

Ja, antalet blåsor kan variera kraftigt mellan VUL 1 och 2.

Lite slumpartat är det väl med sambandet ålder, ägg och hur man reagerar på stimuleringen, men mönstret är nog ändå hög ålder = svårstimulerad (fast har man högsta dosen verkar det kanske enkelt ändå) = få ägg. Väldigt generellt.
  • Ypke

Vi4: Jag gjorde långa metoden med gonal-f första gången, och det verkar som att jag fått/får spruta färre antal dagar när jag gör korta (med menopur i februari, respektive gonal-f + menopur nu). Ingen aning om det är något generellt.

Lillstoran: Jag menar att jag fått göra ÄP tidigare än dag 10, inte att jag ägglossat okontrollerat. Vid förra IVF:en hade jag en känsla av att det ganska dåliga resultatet var en följd av att stimuleringen gått så snabbt, äggen behöver en viss tid på sig för att mogna. Jag tror att de flesta får börja med Gonal-f eller Puregon, att Menopur testas senare. Varför man tar det ena eller det andra är under de första IVF:erna lite av en gissningslek, man testar och ser hur kroppen reagerar. Sedan kör man en blandning, som på mig nu, och utvärderar och anpassar sig från gång till gång. Så känns det för mig - men det finns säkert många här som kan förklara lite mer vetenskapligt. Jag tycker det är lite dumt att prata om vad som är normalt och inte, det blir så lätt att man jämför. Jag har fått ut ca 5 ägg 2 ggr, och en befruktningsgrad på ca 30 %. Ingen aning om det motsvarar statistiken.

• Ypke
    Tuvalina skrev 2012-04-25 16:35:43 följande:
    Linköping, kära du, gråt och gå ut och gå. Det är bra medicin. Och skriv här till oss! Jag ruvar nu på ett fiiint embryo. 4 celler precis som det sig bör! MissB! Härligt med CFC kontakten. Det blir nog det för oss med om det misslyckas nu.., ❤❤❤
    Åhhh, så roligt att höra, Anne, att det blir en 4-ing Njut av den glädjen nu!
  • Ypke

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök

Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.

Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.

Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5

Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9

Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....

pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50

Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro

Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April

Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i maj/juni, CFC.

Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP

Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen)

Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon

Vi 4, 40 år, IVF nr 1 på Carlanderska gbg blev mf, IVF nr 2 är planerat i maj på CvL.

Poppy 39 år, gjort 3 IVF, långa metoden, och 1 FET, hos FC.

***SÄNGHALMSLIGAN*** 

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Victoria71, Göteborg, Carlanderska, IVF-försök nr 3, ÄP 30/4 el 2/5

***ÄP/ET/FET***

mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) ÄP 23/3

Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket på CFC med immunterapi à la Dr D, ÄP v 16

***RUVARE OCH TESTDAG***

Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 2:a försöket i Falun, TD 11/5.

Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, nu IVF/japanen på CFC. ÄP 13/4, ET 16/4, testdag 30/4

Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI TD 5/5

***GRAVIDA***

Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan

Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012

Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12

Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)

Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS

Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar

Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS

Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS

No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1

• Ypke

förlåt - kopierade fel lista. Ny här:

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i maj/juni, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen) 
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon
    Vi 4, 40 år, IVF nr 1 på Carlanderska gbg blev mf, IVF nr 2 är planerat i maj på CvL.
    Poppy 39 år, gjort 3 IVF, långa metoden, och 1 FET, hos FC.
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3-  FET 3/4 TD 17/4

***SÄNGHALMSLIGAN***
    ***SPRAYAR***
    ***SPRUTAR***
    Victoria71, Göteborg, Carlanderska, gör IVF-försök nr 3, ÄP v 18

***ÄP/ET/FET***
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) ÄP 23/3

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, nu IVF/japanen på CFC. ÄP 13/4, ET 16/4, testdag 30/4
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket på CFC med immunterapi à la Dr D, ET 22/4
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 2:a försöket i Falun, TD 11/5.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI  försök 2, TD 5/5

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg  
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.

• Ypke
    Lillstoran skrev 2012-04-26 09:35:50 följande:
    Jag håller med dig till fullo!

Sedan kan jag tro att i en stor organsiation med flera tusen personer tex. ett sjukhus, en kommun etc. så kan man försvinna i mängden, eftersom det är olika avdelningar, byggnader etc. Jag har alltid tidigare arbetat i stora företag, nu är jag i ett litet företag där vi är drygt 10 personer, medelåldern är låg så i detta fallet känns det faktiskt privat. Men jag tar en sak i sänder. 
    Tjenis,
    jag jobbar på ett litet företag, men är ändå ganska öppen, det är väl ca 10 pers som vet om det här. Jag var ju ändå tvungen att ta upp det med cheferna för att begära bruttolöneavdrag, och sedan har det bara rullat på. Personligen tycker jag det är bra att man vet lite om varför ens kolleger ibland mår dåligt och behöver extra tålamod och hjälp. Men det är superindividuellt.  
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?