• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack, ni är så snälla.

• Ypke
    Maryhe skrev 2012-05-03 11:30:05 följande:
    Lönerna i Italien är låga, landstingets IVFer får man betala mer än hälften själv, de är bara subventionerade. Då räknas inte blastocystodling eller AHA in för det är extra tillval som man får betala själv. All medicin är kraftigt subventionerad utom Orgalutran/Cetrotide som kostar ca 63 euro per spruta. Det blir ca 3.000 kronor bara för 5 sprutor. Jag fyller 43 i början av juni och då upphör hjälpen från landstinget. Men man får gå privat fram till 46 år.

Hade vi haft pengar hade vi garanterat åkt till Grekland för immunutredning och sedan till Danmark eller Spanien för IVF. Men i Spanien kostar en IVF (på IVI) ca 6.000 euro, så DK skulle väl vara rimligt. Problemet är då att vi får betala alla mediciner själva. Men klart att vi har diskuterat det.
    Maryhe - jag har också mediciner över - några orgalutran och menopur till en hel armé. Säg till om jag kan hjälpa.
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-05-03 12:06:33 följande:
    Vi får bara hålla tummarna för er båda!

Till mig sa läkaren igår att hon tyckte jag redan gick på hög dos, Gonal - f 275 som sänktes till 225. Det beror på att äggstockarna är "trötta" att de inte svarar med massor av ägg och jag inte heller kan färvänta mig att få det i framtiden. Det gör mig lite orolig. Men jag har faktiskt läst här om dem som fått fler ägg och att det kan variera gång på gång. Lite rädd för barnmorskans ord om att första gången är ofta en fingervisning hur resterande försök kommer att se ut.  

För att få fler ägg måste de höja dosen enligt läkaren. Hon poängterade särskilt att vikten av att få många ägg alt. i övrigt vara lättstimulerad på låg dos. När jag läste din profil så tänkte jag därför att chanserna avseende dina ägg måste vara goda. 
    Lillstoran - hur går det för dig? Har inte koll på var du är i behandlingen, fick för mig att du hade ÄP i måndags, vad hände?

Jag fick för några timmar sedan det tråkiga samtalet från kliniken man inte vill ha. Av 7 ägg som vi var så stolta över, har endast tre befruktats. Det blir alltså ingen blastocystodling utan insättning imorgon. Ja, jag vet, det kan bli tre bebisar av de tre embryona, men ändå, det är så himla lätt att fara iväg med hoppet och föreställa sig att det äntligen händer nu, att vi äntligen får valuta för allt kämpande, och så blir det lika magert resultat som tidigare, ungefär. MEN! Jag ska försöka att inte vara otacksam, det kunde blivit inga alls, det kunde det faktiskt.
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-05-03 14:36:32 följande:
    Effektiv behandling då jag inte mindes något! 2 citodon, morfin, bedövning i slidväggen, morfin och sedan blev det syrgas för det var något värde som var för lågt eller för högt. Slumrade / somnade och mindes inget av äggplockningen eller vad de gjorde. Hade inte speciellt ont heller efteråt.

Dessvärre bara 4 ägg, så jag kände mig lurad när jag haft så många fina äggblåsor och svarat bra på stimuleringen. 3 blev befruktade och just nu så sitter ett 10 poängs ägg av 10 i mig. Huddinge har liksom Linné ett poängsystem de rankar äggen. Hon förklarade att det är olika parametrar de lägger ihop. Tyckte hon nämnde något om 4-celligt, framgmentering? De andra två odlas vidare, det blev inget frys på dag 2. Läkaren sa att vi inte skulle ha förhoppningar om frys, men de ville ändå ge äggen en chans till dag 5. Om det blir aktuellt med frys får vi brev, annars hör vi inget. Återinsättningen gick väldigt fort och kändes knappt.

Så nu simmar det runt ett ägg i min livmoder i 3 dagar! Sedan ska det förhoppningsvis fastna och utvecklas.   

Det är klart det hade varit roligare att få fler ägg, men framför allt för att kunna långtidsodla och få till frysen. Nu gick det inte att sätta tillbaka 2 som jag hade velat. Med 2 st 10 poängare hade chansen varit ännu större.

Dock sa läkaren att hon haft patienter som fått 20 ägg men inget har varit bra.  
    Hej, så roligt att du är ruvare Men jag förstår dig och känner likadant, man blir besviken när man haft förhoppnigen om att bra stimulering och många blåsor skulle leda till fler embryon. Samtidigt har vi många vänner här i tråden som kämpar för att det över huvudtaget ska bli något att sätta in ... och, som det sagts många gånger, äggen är individer; en dålig utdelning i förhållande till antal folliklar innebär inte att de embryon man faktiskt får skulle vara dåliga. 
  • Ypke
    pp08 skrev 2012-05-03 14:45:05 följande:
    Victoria: min tjej var en 2- dagars embryo odlat på cvl. Hon fyller 3 snart. Då fick jag bara 1 tillbaka. Så du har bra chanser också!!
    Mmmm ... tack ... jag vet ju att antalet inte säger något om varje embryos kvalitet, det hade bara varit SÅ skönt att ha en back-up i frysen.
  • Ypke
    germany skrev 2012-05-03 14:47:44 följande:
    Är det sagt/bestämt hur många ägg du ska få tillbaka?
    Skönt att du gjort äggplocket, ytterligare ett delmål avklarat!
    I morgon är du ruvare Solig
    Hej, om två överlever till imorgon eftermiddag tror jag vi får välja om vi vill sätta in två, och det tror jag vi tar emot tacksamt. Kommer inte riktigt ihåg diskussionerna från tidigare gånger: förutom att man riskerar en jobbig graviditet vid tvillingbörd, vilka är för- respektive nackdelarna? Tänker att man dubblar ju inte chansen till graviditet genom att sätta tillbaka två, och om man då sätter in ett nu och, om det inte funkar, ett upptinat längre fram - ger inte det totalt sett större chans till en graviditet? Eller är risken med frysning och upptining så stor att chansen totalt är större om man stoppar in två färska? Jag är inte orolig över min hälsa, vill bara ha så stor chans till graviditet som möjligt.

Någon som orkar utveckla detta? 
  • Ypke
    Zinfandel skrev 2012-05-03 14:56:12 följande:
    Jösses vilka höga krav ni har!! Jag är supernöjd om jag får 2 tillbaks, många här får inga alls.... Allt mer än 2 är jättebra bland oss och fler innebär knappast bättre chanser, det är ovanligt med blatocystodling i vår ålder och hellre färre och kvalitet! GladSolig
    Jag vet jag vet, och jag säger ju det ... jag är en otacksam liten fjärt.

Snart är jag glad och tacksam igen!! 
  • Ypke
    Lillstoran skrev 2012-05-03 15:02:20 följande:

Nu var jag inte med. Menar du 2 ägg vid ÄP eller 2 att sätta tillbaka?
    Att sätta tillbaka, menar Zin.
  • Ypke

Hej, så snälla ni är alla! Det är icsi vi kör, germany. Och jag är med på det du säger, katten, att två embryon ökar chans till graviditet öht, att det inte är flerbörd man har för ögonen i första hand. Min tanke är att man skulle 'slösa' med sina embryon: att chansen till grav ökar när man sätter in två, men inte så mkt som chansen man har totalt med en färskinsättning (1 embryo) och sen en FET. Förstår ni hur jag menar? Pratar jag dynga?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?