-
Häftigt, att man kan se dem före stimuleringen, och sen lyckas få dem att utveckla ägg allihop.Zinfandel skrev 2012-04-27 12:10:05 följande:Precis, vanligtvis har yngre betydligt fler men inte nödvändigtvis. Nu senast syntes mina 7 innan jag började stimulera och det stämde ju bra med verkligheten!
-
Just det. Har just talat om för kollegan att inte bara vänta och hoppas på det bästa, som jag gjort ... Det känns så synd att många gör det, inklusive jag själv, så jag brukar försöka få tillfälle att flika in något om att kolla upp, när jag får chansen ...MissBoring skrev 2012-04-27 13:43:39 följande:
JA det är vi nu!! Nästa tåg gravidtåg hoppar vi på
Vad bra Vi4
Ja det låter ontkligen som att hon som är 32-år kanske producerar lite få, min gyn såg också på mig "ett gäng" i en ostimulerad cykel, han preciserade sig inte men då antar jag iaf de var fler än 3, annars är det ju par... -
STRÅLANDE Lillstoran! Så bra resultat kommer jag aldrig att få.Lillstoran skrev 2012-04-27 14:11:26 följande:Tillbaka från Huddinge på VUL nr 2.
Läkaren såg minst 11 äggblåsor på 17 mm. Jag har svarat väldigt bra på behandlingen för att vara i min ålder. Det som drar ned chansen är åldern. Jag har ju i alla fall fyllt 40 år.
Så nu blir det sista Gonal - f sprutan ikväll på samma dos, ägglossningssprutan i morgonkväll. Därefter äggplock på måndag.
För att de ska långtidsodla krävs minst 5 befruktade ägg var den uppgift jag fick från läkaren.
Kanske vi följs åt då, jag har VUL 2 imorgon, kanske ÄP måndag ... -
Det låter helt logiskt, att det är de äggblåseämnen man har i sin egen cykel som är max antal man sedan kan få att mogna under stimulering - det verkar ju stämma för Zin i alla fall. Sedan är det nog också beroende av den delikata balansen i stimuleringen - får man för mkt eller för lite får man inte ut max.Lillstoran skrev 2012-04-27 14:24:41 följande:
Mycket intressant fråga. Jag vet inte är mitt svar. Dock - skilj på antal folliklar i ostimulerad cykel som de ser vid VUL och den som växt till sig före ägglossning, (vanligtvis en ägglossar ju).
Läkaren räknar ju folliklarna i ostimulerad cykel, frågan är helt enkelt om det antal folliklar de ser ostimulerat är det maximala antalet folliklar de sedan kan stimulera fram. Dvs. ser de inte fler än 5 folliklar så kan de inte stimulera fram fler än 5, ser de 10 ostimulerat kan inte stimulera fram mer än 10 etc. Jag frågade läkaren på VUL 1 och som jag förstod honom (om jag förstod rätt jag kan ha missförstått), var att det går inte att stimulera fram fler äggblåsor vid en IVF än det antal äggblåsor som finns ostimulerat.
Så om det stämmer på mig skulle det minst finnas 11 folliklar i ostimulerad cykel. Jag vet faktiskt inte.
Sedan frågade jag varför då flera unga får få folliklar, då sa läkaren att man stimulerar på låg dos helt enkelt.
I den tråd jag är med i, (vi är på försök nr. 1 år 2012), två personer drygt 30 år. Båda två har fått avbryta IVF behandlingen för det är inte tillräckligt många folliklar på VUL och börja om igen. Under 5 äggblåsor och bara på en äggstock och då har läkarna sparat försöket. Så kan det bli även om man är avsevärt yngre än oss. I båda fallen körde de dock på 150-dos. -
Går på Carlanderska De har generösa öppettider. De gör inte uttag på 1 maj sa de, och försöker väl begränsa aktiviteterna under helgerna, men de anpassar sig mer till patientens behov än kliniken jag gick på förut.Lillstoran skrev 2012-04-27 14:26:08 följande:Spännande! Hur kan du göra VUL på lördag? TIll mig sa läkaren tydligt på Huddinge att de varken gör VUL, äggplock, återinsättningar eller annat på helger, röda dagar etc.
-
Hej Skruttefia, hmmm ... jag blir aldrig klok på det här - så fort jag tror att jag förstått något så kommen en kontraindikation! Men men, det är väl så det är om man inte är expert.Skruttefia skrev 2012-04-27 14:35:31 följande:Hej!
Läser fortfarande emellanåt och kan berätta hur det såg ut för mig:
* Som 41-åring sågs endast 3 "antrala folliklar" (dvs vid VUL i ostimulerad cykel). Hade dock bra hormonvärden så fick lov att göra en IVF som resulterade 10 ägg vid ÄP (dvs oväntat bra respons, vilket också händer). Alla äggen befruktades varav 7 blev fina och av dessa var 5 sk "toppembryon". Slutresultatet blev en bebis (och att det "bra" blev en går väl att hänföra till åldersfaktorn)
* Som 43-åring sågs återigen endast 3 antrala folliklar vid VUL innan "go ahead". Vid första IVF plockades 9 ägg. Sämre befruktningsgrad dock än vid 41-års ålder och de två embryon som jag fick tillbaks var fina men ledde inte till graviditet. Nästa IVF plockade man bara ägg från de större blåsorna - 3 st. Fick två fina embryon tillbaks som dock inte ledde till bebis. Sen ville jag inte göra fler försök.
Slutkläm - man kan alltså få väldigt mycket fler folliklar o ägg än vad som syns på VUL i ostimulerad cykel. Men antal antrala folliklar är en tung parameter när man bedömer potentiell respons (åldern är som vi vet en annan). -
Slemmis: håller tummarna hårt!!
Linköping: roligt att höra att du börjar komma tillbaka, hejja dej, en sak i taget, mycket luft och ingen stress, du klarar det!
Jag var på VUL 2 idag, bästa förutsättningar för bra ÄP hittills, ÄP onsdag. Känner mig mkt hoppfull. Det är väldigt tidigt, men man måste väl få hoppas lite wild -
Hej o stort grattis Vickan och Slemmis!!! Underbart att höra!
Bengalen och alla andra som har det jobbigt: er tid kommer, var så säkra!!
Har ÄP imorrn bitti, håll tummarna! -
Tack.
Vi4 - roligt att du är igång! -
Hej, fy satan vad man inte får mycket hopp när man läser om oturen i tråden just nu! Det är verkligen ett stort mirakel om man lyckas! MA måste vara helt fruktansvärt, ALL min sympati till er som går igenom detta.
Tack för snälla hälsningar till mig. ÄP i morse gav rekord på sju ägg. Är mkt nöjd trots jäkligt ont just nu. Imorrn får vi veta om de tänker odla till blastocyster, de har tydligen en gräns på 4 befruktade för att göra det. Var för vimmelkantig för att fatta varför.