• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-05-07 12:07:21 följande:
    Härligt Victoria!! Grattis!! Det här med fragmenterade embryon sa min läkare att det bara hade inverkan pm det skulle frysas. Alltså ett fragmenterat embryo är en nackdel vid frysning inte annars. Tror ni det kan stämma? Victoria, vilket hopp! Klart vi hjälpa åt om det nu kommer behövas. Nu ska du förbereda dig att ta emot ett fint litet embryo!!
    Hej Tuva, tack. Det där med fragmentering lät som ett ganska stort problem, som kunde ha med kromosomavvikelser och andra konstigheter att göra. Det låter konstigt att det bara skulle vara ett problem om det skulle frysas - för att ett embryo ska kunna sättas tillbaka eller frysas måste det ha hämtat sig från fragmenteringen så att det är fullt normalt igen, vilket bevisligen kan hända Jag tycker inte det borde spela någon roll vad som ska göras med det, men jag är ju novis på detta ...
  • Ypke

Tack för lyckönskningarna.

Vi4 - så jobbigt att behöva kämpa så ... och framför allt kämpa emot vad de som man verkligen behöver kunna sätta sin tillit till! Det var det jag menade igår med min frustration över att inte vara någon Zin Man känner maktlöshet! Hoppas du får tag i dem i eftermiddag. Zin, hoppas än en gång att du inte tog illa upp över vad jag skrev. Om du inte gjorde det undrar jag om du kan dela med dig lite av vad du vet om hur man bäst får ett embryo att stanna kvar ... förutom proggisarna då, härliga smetiga påfund  

• Ypke
    pp08 skrev 2012-05-07 13:33:49 följande:
    Grattis Victoria. Det blie en fin bebis ska du se!!

mmm ... tack. googlade lite (tänk om man kunde avhålla sig från det ...) på det här med blastocyster och hittade en sida där en ivf-klinik gav 40-åringar 20 % chans att få bebis med 4-celliga, och 24 % med blastisar. jag trodde chansen var mycket större? ska fråga snart, har tid 14:45. kanske ska sluta mailbomba er så länge, förlåt detta eviga svammel ...

• Ypke

Tack alla snälla! Här sitter jag o myser med en blastocyst i magen tänk va! Nu ska den bara stanna där också ... Tack för alla hälsotips, ska storhandla imorrn - idag fick det bli favoriten pasta carbonara och på det en moccabakelse för att fira!

Läkaren som gjorde ET var med om Sveriges första Ivf 1982, det kändes historiskt! Han sa att det här med fragmentering kan hända vem som helst, att det verkar ha med äggen att göra men att man inte kan se att det är en åldersfaktor. Många embryon är lite fragmenterade i början men hämtar sig sen. Gör de det är de lika fina som vilken blastocyst som helst, men man behöver alltså långtidsodla för att se det, vilket ju är en risk i sig.

Vi4: jag tycker också att du gjort vad du kunnat nu - vila i detta nu och gilla läget, det blir säkert bra!

Underverket: grattis till så många ägg, det var fint värpt! Jag fick också många men efter mkt dramatik bara ett som klarade sig. Det är väl inte så vanligt med så 'dålig' utdelning, men jag har nog lärt mig senaste veckan att vara ödmjukt tacksam mot livet om det blir något alls!

• Ypke

Hej Slemmis, nej, ingen Lasse, en Thorbjörn. De var ju ett litet team som genomförde underverket då för 30 år sen. Jag går ju på Carlanderska (efter 2 försök på Nordic). Vår dr sa att blastis ökade chans med 10% jfr med 4-cellig, och nån site jag hittade i morse 5 %. Logiskt sett borde det väl öka chanserna? Fast ser man till hur många embryon man förlorar på vägen (eftersom de trivs bäst i livmodern) så går det kanske på ett ut? På Carlanderska odlar långtidsodlar man som standard om man får fler än fem befruktade ägg - det skulle man väl inte våga göra om man inte visste att de som lyckas ta sig till dag fem har lite bättre chanser?

• Ypke

Aha, Slemmis, där har vi det! Ja, han såg inte gammal ut så jag undrade just hur ung han måste ha varit vid det historiska försöket

• Ypke
    underverket 06 skrev 2012-05-08 17:17:43 följande:
    Av 12 ägg vid ÄP var 10 mogna o av dessa 10 endast 3 befruktade. Känner mig väldigt besviken måste jag säga. Alla äggen befruktades med microinjektion, men bara 3 alltså, Undrar just varför. Sjuksköterskan jag pratade med sa att beror på att äggen är dåliga o har inget att göra med dåliga spermier. Vad tror ni andra? Varför får jag ut så pass många ägg vid min höga ålder, men så få befruktade? Att man får ut många ägg betyder väl att man svarar bra på behandlingen o är hyfsat fertil ändå? Eller? Jag menar hade jag varit väldigt nära klimakteriet hade jag väl knappast fått ut 12 ägg vid ÄP utan bara någar få? Så beror det på att mina ägg är många men av dålig kvalitet. Min läkare på kliniken säger att jag har hårda äggskal: Är det därför det inte blir många befruktade ägg?

Victoria: Grattis till ruvning! Du hade väl också många ägg vid ÄP men få befruktade.

Tack alla som kommer med kommentarer trots att jag inte är speciellt aktiv med att skriva själv. Följer alla men spänning o läser det mesta men har inte koll på allas status o vad ni befinner i er för skede. För många för mig att hålla reda på.    
    Hej Underverket! Jag var i nästan exakt samma situation som du i torsdags-fredags! Rekordmånga 11 blåsor, rekordmånga 7 ägg, rekordmånga 5 mogna ... och sen bara tre icsi-befruktade. Och sen INGET att sätta in på dag 2, alla fragmenterade!! Att jag sedan igår fick ett enda litet till slut blev till en välsignelse efter allt mitt ojjande ... och jag tänkte att jag aldrig mer ska vara otacksam över resultat under ett embryo att återföra Men, jag vet, ALLT är relativt!
  • Ypke

Tuva, din kämparglöd är enastående!! Jag önskar SÅ mycket att det går vägen för er snart.

Själv har jag ynnesten att bara vara på RD2 - då behöver man inte oroa sig än Har bunkrat röd grapefrukt idag och legat i badkaret en timme nu! God natt på er.

• Ypke
    woo skrev 2012-05-09 10:12:43 följande:
    Hej tjejer.

Har nu fått igenom att vi som av olika orsaker sökt oss vidare utomlands för IVF el ÄD m.m kan gå till min husläkare och ta LH FSH och Östradiol värden på cykeldag 1 för att avgöra om det är en bra cykel att satsa på.
    Jag frågade om det var något dom kunde tänkas hjälpa till med så dom har lagt det under privat vård kostar 1000:-
    För som sagt har man inte en klinik el läkare som är villig att ställa upp med dessa kostnader kan man ju helt enkelt kasta bort ett dyrt försök spec om man går på en klinik utanför Sverige.

Inboxa mig för jag vet inte om det kan bli lite för bra att skylta för mycket så här öppet för det kan göra att dom som verkligen behöver inte får tider.

Kram på er alla härliga tappra kämpande tjejer! Hjärta
    Hej Woo, det låter ju jättebra - men i vilken del av landet pratar vi?
  • Ypke
    underverket 06 skrev 2012-05-09 12:41:16 följande:

Snälla håll tummarna för två bra utvecklade embryon idag som jag får tillbaka o ett till frysen. Det skulle ju vara maxpott på mina 3 befruktade från igår. Åker på ET nu. Tyvärr ensam, men maken hade ett viktigt möte på jobbet. Hade jag insisterat hade han bokat om det, men jag tyckte det funkade att åka själv.

Underverket - håller tummarna!!!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?