• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li

Igår var jag hos min läkare på IVF-kliniken. Det blir FET efter att kliniken öppnar i augusti. De sätter endast in EN blastocyst åt gången så jag kan ha tre frysförsök framför mig. Det är 90 % chans att de klarar upptiningen. Nu närmast ska jag kontakta Carlanderska sjukhuset för att ev. operera bort min 12 mm stora polyp mitt i livmodern med hysteroskopi och narkos. Det finns en risk att den kan ha påverkat implantationen negativt. Om de är över 1 cm i storlek är det bäst att ta bort dem även om ingen kan vara säker på att de har betydelse.. Så jag får väl bli ca 20 000 kronor fattigare.

Ha det så skönt i solen! Kram på er alla!

• Ottilia1

Chansen att bli gravid efter 40 med ivf är lika stor som om du försöker på naturlig väg.

• Kristina 2010

Ottilia1, inte helt sant. 15-20 procent chans sa de på kliniken till min väninna som är 40. Annars ca 5 procent på naturlig väg per månad. Har man dessutom problem som min vännina (grav manlig faktor), så är ju den naturliga chansen ännu mindre. Men chansen är helt klart mindre vid IVf än för en trettioåring, men det vet ju alla redan.

• Inanna Li
    Ottilia1 skrev 2010-06-29 12:23:57 följande:
    Chansen att bli gravid efter 40 med ivf är lika stor som om du försöker på naturlig väg.
    Generellt sätt har du rätt men efter ca 37 års ålder är alla kvinnor olika. Mina chanser är nästan lika med noll på naturlig väg på grund av manlig faktor, Med IVF är min individuellt uppmätta (AMH-prov och äggblåseräkning i kombination med ålder) chans ca 25-35 % per försök så det blir en oerhörd skillnad.
  • Kristina 2010

VIsst är det så, på min klinik sa man att vissa äggstockar är slut redan i trettioårsåldernFörvånad, medan andra har god äggstocksreserv upp till 42. Den äldsta patient min klinik har hjälpt, med egna ägg, var 45. Men det är såklart exceptionellt och förutsätter jättefina hormonvärden mm. Efter 43 sa dom att chansen att lyckas på naturlig väg är lika stor som vid IVF, förutsatt att det inte finns några andra problem såklart. Vid ÄD är chansen 30-50% per försök även efter 40, vilket tydligt visar att det är äggen som åldras - inte livmodern.

• turlid70

Tjejer, för alla normalt fertila par är chansen att bli gravid ca 25% vid varje ÄL. Chanserna minskar ju äldre paret blir, framför allt kvinna. För alla äldre (ca 40 år) normalt fertila par är chansen att bli gravid ca 5-10%. Normalt fertila menar jag inga skadade äggledningar eller dåligt spermakvalite mm, då minskar chanserna förstås. För oss, som är 39 resp 44, gäller dessa båda och våra chanser är således är mindre än 0,2%. Så att med simulering, äggplockning och mikroinjektion är chansen för oss åter 25%. Är inte detta ett under! Ingen garanti till en bebis men chansen är över 100 ggr högre för oss och jag tror på det!

Och håller tummarna för oss alla icke normalt fertila par! Många kramar!

• turlid70

Hej tjejer! Hur går det för er? Några nyheter?

Jag har en fråga här och hoppas någon kan svara. Känner en konstyg tyngd i underlivet, ringde till gyn och frågade om det var frågan om framfall, inte i din ålder sa dem, kan vara urinvägsinfektion. Ringde till vårdcentralen men fick ingen tid idag, kan vara blåskatarr sa dem och bad mig spara morgonurin och återkomma imorgon. Har någon varit med om det?

Kan ev framfall hindra IVF-behandlingen? Jag har en månad kvar tills jag börjar spaya.

• Tuvalina

Hej Turlid!

Hur länge har du haft den där tyngdkänslan? Jag tänker att det faktiskt kan ha att göra med tarmarna också... allt är ju så komplext i underlivet... svårt att veta vad som är vad.

Jag har senaste tiden haft infektion i mina tarmar. Min tjocktarm sitter ihop med bukväggen och min äggstock sitter ihop med livmodern. Det är ju på grund av min endometrios men det har väl inte du väl?

Jag undrar hur sjuton det ska gå med det om jag skulle bli gravid, då allt sitter ihop så där.... borde ju bli lite märkligt när livmodern vidgar sig tänker jag.

Men Turlid, som sagt så beror det på hur länge det varit så, framfall tror jag inte heller att det är!

A

• kroppknopp

Hej!
    Är 41 år. Har nyss tagit AMH-prov (0,78) och FSH (5,4). Båda ska väl mäta äggstocksreserven. Mitt amh har sjunkit senaste året. FSH har jag aldrig mätt tidigare men är inte 5,5 ganska ok?
    Mina chanser verkar större vid IVF för då får jag hög befruktningsgrad och bra kvalité på embryona. Och slemhinna på ca 8 mm.
    I naturlig cykel har jag för tunn slemhinna (ca 5-6 mm efter ÄL), kort lutealfas (a 9-10 dgr). Frågan är om jag ägglossar överhuvudtaget för jag tog ett progesteronprov 9 dgr efter utslag på ÄL-sticka och det gav endast 19.

• Tuvalina

Hej kroppknopp!

Bra FSH värde! Det låter spännande, tror du har alla möjligheter. Själv ska jag gå och testa mitt FSH vid nästa mens som infaller i slutet på juli. Det blir spännande. Sen öppnar IVF kliniken i början på augusti då min läkare också kommer tillbaka och då ska vi testa lite mer. Spermaprov bl.a. Jag blev bara orolig nu att min man är för gammal för att vi ska få göra IVF? Någon som känner till något om åldergräns på män? Han fyller 55 i november.

A

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?