• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • sushikatten

Näää vilket skit väder ! Här nere i Götet regnar det för fullt!

Innan 68: Härligt att höra att det är på gång. Calanderska är superduktiga och har en mycket trevlig personal.
    Ja det är helt rätt som du tänker ta bort p och köra på FET. Jag känner också att det är större möjlghet att det funkar med FET och blastisar. Har sett i någon statistik.

Vinkar till Er andra;)

• Inanna Li
    Snösport skrev 2010-08-06 11:29:37 följande:
    Hmm..hi,hi.,..förlåt...var läste jag det eller vad fick jag det ifrån... sorry.  Ok...jo på naturlig väg har man ju försökt i massor tyvärr...jag har inte räknat men 2,5 år intensivt.
    vad händer annars? kan du komma hit och jobba istället för mej
    Ja, 4-6 gånger är kanske vad man orkar men jag vet ju inte vad jag kommer känna efter så många försök. Hoppas aldrig hamna i den situationen. Vill gärna bli gravid precis innan jag fyller 42 i september då jag förmodligen ska göra FET men sån tur kanske jag inte har Skrattande! Jag har fullt upp med mitt eget jobb, är inne på tredje veckan efter fyra veckors semester men någon gång kanske det vore kul att byta miljö. Bor du uppe i norr Snösport? Jag har min pappa i Luleå så jag brukar åka dit ibland.
  • Snösport

Innan68...om du kommer hit så säg så kan jag vi fika på stan eller hemma, har bara kontakt med en som gjort IVF i Luleå...tvillingar på G och hon har barn sedan tidigare.
    Jag har ju inga barn innan så vill också bli gravid hur som nu...fyller i slutet av september 42 här med..hmmm...måste vara 24 år, jag har nog bara räknat för snabbt Vi måste tro på hoppet så inget är omöjligt!!

Jag bor i Luleå och här strålar solen och det är varma vindar...promenerade på lunchen i linne och kjol Solig mina föräldrar och bror bor 140 mil bort vilket är lite trist annars är det finfint här uppe.

• Snösport

ÅH, nu ringde Falun tisdagmorgon ska jag dit! för ÄP!! ...tar nog semester hela veckan då alltså..kan ju jobba i Borlänge men tror jag turistar i Falun/borlänge istället. 

• Inanna Li
    Snösport skrev 2010-08-06 13:26:55 följande:
    Innan68...om du kommer hit så säg så kan jag vi fika på stan eller hemma, har bara kontakt med en som gjort IVF i Luleå...tvillingar på G och hon har barn sedan tidigare.
    Jag har ju inga barn innan så vill också bli gravid hur som nu...fyller i slutet av september 42 här med..hmmm...måste vara 24 år, jag har nog bara räknat för snabbt Vi måste tro på hoppet så inget är omöjligt!!

Jag bor i Luleå och här strålar solen och det är varma vindar...promenerade på lunchen i linne och kjol Solig mina föräldrar och bror bor 140 mil bort vilket är lite trist annars är det finfint här uppe.
    Jag hade för mig att du bor i Luleå då jag har följt 39+-tråden sen i våras utan att göra egna inlägg. Det tog lite tid innan jag vågade ge mig till känna och bli aktiv på Familjeliv Solig . Kul att vi är lika gamla. Jag fyller år 21 september!  25 + 17. Eller hur? Själv har jag bott i Göteborg sen födseln men min pappa som är från Luleå flyttade tillbaka dit när mina föräldrar skilde i slutet av 80-talet. Vet inte när jag ska till Luleå nästa gång. Sist var på min farmors begravning 2008. Men det är klart att vi kan ses nör jag ska dit igen!  Jag har heller inga barn men har inte gett upp hoppet!

Hoppas det går bra på ÄP i Falun! Håller alla tummar!
  • Snösport

Innanna68: Tack!!
    Tisdag blir det! Tjohooo!  hi. hi jag fyller den 27 september så vi är väldigt lika i ålder     ja så du vet att det är låååång hit till Lule då.  

• Kristina 2010
    oceanney skrev 2010-08-04 11:46:21 följande:
    Hej Kristina! Vad kul. Jag inboxar dig detaljerna om min klinik. 

Tror absolut inte att det är lägre chans i Frankrike. Tvärtom. Nationell statistik och framför allt en som räknar in alla åldrar skulle jag nog ta med en stor nypa salt. Det blir lätt äpplen och päron.

Hej Oceanney! Tack för svar - inboxa mig gärna, men som ny på Familjeliv har jag ingen aning om vad det betyder..SkämsSkämsSkrattande. Statistiken så: jag såg en broschyr om ivf i väntrummet till en gynekolog i Frankrike, där stod det 20-25% chans till graviditet. Har även läst en annan artikel på nätet att många fransyskor åker utomlands, Barcelona är t ex populärt, för att de har hört att chansen är större där.. men som sagt, jag vet ingenting säkert! Tycker bara att det är oerhört svårt att få fram vettig info om IVF-kliniker om man googlar på franska, däremot dyker det upp en mängd kliniker som erbjuder sina tjänster på svenska google.. så det känns som det är krångligt och svårt att få till ett IVF enkelt och smidigt i Frankrike. Därför valde vi Sverige, och för att vi kunde kombinera det med vår sommarsemester. Tyvärr slutade det ju tråkigt men vi tar nya tag nu.

Jag vill gärna ha all info som du har, om du vill! Tack på förhand. Sommarkramar!
  • Snösport

hmmm är det så långt till Gbg? Vi körde till södra småland där min mamma pappa bror familj bor och det var bara 140 mil..går man 5 km till så är man i skåne....bara 25 mil till Gbg bilväg och säkert bara 20 mil fågelvägen.

Ha det toppen nu går jag på semester i en hel vecka till må väl

• blaise

Hej allihopa.

Vill bara berätta att det inte alls är omöjligt med IVF vid 40.

Jag och sambon gjorde en utredning i Helsingborg förra sommaren. Fick till svar att sambons simmare inte hade någon bra kvalité alls och att det var dåliga antal + att mitt FSH värde var 18 - vilket är ganska så högt. Superminimal chans på naturlig väg alltså. Har under alla år vi varit ihop - 15 år, lyckats få ett missfall trots att vi aldrig skyddade oss. Snacka om dåliga odds.

Ringde till Cura mottagningen i Malmö men de ville inte ens träffa oss för att mitt FSH värde var så högt så med var meningslös att ens försöka med ett IVF. Jaha - hur kul var det. Ringde i alla fall till Öresundskliniken och frågade dem. De tyckte att jag skulle skicka ner min journal för att deras läkare skulle ta sig en titt och till vår förvåning så tyckte de att, visst kan ni ha chans med IVF och ICSI.

Jag fick göra korta metoden med Puregonsprutor. Började ganska högt med 325ml - inte så bra tillväxt på äggblåsorna, så jag fick öka till max på sprutan - tror det var 425ml. Det blev i alla fall lite bättre tillväxt. Plockades på 6 ägg varav 4 blev befruktade och två var av bra kvalité så de sattes tillbaka. De andra två var inte tillräckligt bra för att frysas.

Allt har fungerat ypperligt med sprutandet och enda biverkningen som jag kände av var att magen svullnade upp och det blev nog 2 extra kilo på vågen.

Slutresultatet blir en liten kille som föds med planerat kejsarsnitt på onsdagen den 11/8.

Så inget är hopplöst, utan se till att prova så mycket och så länge som ni kan - för mig fungerade det ju konstigt nog på första försöket, trots de dåliga oddsen.

Lycka till alla.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?