• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-08-03 18:00:42 följande:
    Tack oceanney för dina ord! De stödjer.
    Undrar varför fick inte jag göra korta metoden, vi är ju nästan lika gamla? Hur lång har du kommit nu förresten? Är allt som det ska och har du gjort UL?

Jag sprayar med Synarela tills mensen kommer, sen får jag veta när ska börja med sprutorna, också Puregon dock 300 ordinerad. ÄP senast v37 och testdag senast v40.

Ja, jag har barn sedan tidigare med en annan man, men de är så stora nu, så jag minns knappast hur det var då. Mådde jätte illa med dottern minns jag och var trött, men trött är jag nästan jämt ändå. Dottern är 15 nu och sonen fyller 20 snart och har egentligen redan flyttat hemifrån, men frikostar hos oss på sommaren, och på vintern, och påsken och några gånger till under året. Det är lite jobbigt ibland, men roligt är det alltid :))

Vi ska åka till Estland imorgon och bila i 4 dagar. Mina svärföräldrar ska med. Ska jag berätta för dem att vi har påbörjat behandlingen? Tycker ni det? De vet ingenting överhuvudtaget om våra resor, men de måste undra ju. Vi bor ihop i 12 år nu och har inte varit nära en bebis hittills.
    Åh vad kul med så stora barn fast du är så ung! Det måste vara kul.

Korta vs långa metoden. Jag gjorde min IVF i Frankrike och där verkar de vara lite mera service minded mot sina IVF-patienter (tex sövs man vid ÄP av rent humanitära skäl, upp till fyra försök upp till 43 års ålder på statens bekostnad på vilken privatklinik som helst, etc etc). Långa metoden innebär att klinikerna kan planera sitt arbete långt i förväg eftersom man får en exakt kontroll på vad som händer med din kropp. Därför kan man tex  redan nu planera att du ska ha ÄP i vecka 37.

Med korta metoden får man göra täta kontroller på slutet och när det är dags för äggplock då är det bara att plocka, spelar ingen roll vad som står på schemat och spannet när det sker är ganska stort. Från 9-10 dar upp till tre veckor. Korta metoden är mer skonsam för patienten eftersom man inte har den här långa perioden av nedreglering. Resultatmässigt, äggkvalitet och kvantitet, vet jag inte om korta eller långa metoden gör någon skillnad. 

Fråga gärna på om du har frågor. Jag är förstås inte någon expert efter en IVF men kanske kan vara till någon hjälp ändå... Det är synd om du går och oroar dig i onödan!

Berätta eller inte berätta. Det beror lite på vad man har för relation med svärföräldrarna och huruvida din sambo vill berätta för dem eller inte. Jag berättade för mina närmaste. Det är rätt olikt mig för jag är normalt inte den öppna typen men det här kändes viktigt att prata om så att folk nära en kan förstå varför man inte mår så bra ifall IVF:en inte gått vägen. Men man kan också må sämre av att öppna sig ifall det inte tas emot på rätt sätt. 

Gjorde ett UL i vecka 9 för att kolla läget eftersom vi fick två embryon tillbaka. Jag är nu i vecka 13, med en räka. Allt verkar bra. 

Kram! 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2010-08-03 19:21:28 följande:

För mig händer inget just nu förutom att jag är ledsen för att jag just fått min mens efter tionde misslyckade försöket. IVF har jag dock bara gjort en gång och jag försöker trösta mig med att våra chanser utan hjälp förmodligen är mycket små. Mina tre blastisar ligger i frysen och väntar men det blir nog svårt att hinna med FET redan i augusti. Jag väntar på att Carlanderska sjukhuset ska ringa och boka in mig för hysteroskopi under augusti så att jag äntligen kan bli av med polypen i livmoderhålan. Sen finns det kanske inga fysiska hinder om det inte att är så att jag har antikroppar i livmodern som förhindrar implantationen av embryona... Så jag hoppas nu på FET i september.

Lycka till alla med spray ,sprutor och ruvning!

Spännande med operationen! Det har ju gjort susen för en del. Håller alla tummar och tår!
  • Tuvalina

Läser era inlägg med stort engagemang och intresse. Tack för att ni delar med er! Igår fick jag reda på provsvar, mitt FSH hade ett värde på 4, vilket ju är bra. Den 18 aug skall min sambo lämna spermaprov och tyvärr har vi inte fått en tid förrän den 16 sept så det dröjer nog ett tag innan jag kan börja spraya... fast iofs, så får jag väl mens i slutet på september så.... Vi ska ju ta alla andra prover också. Det känns bara spännande för tillfället. Jag kan dock förstå er som får olika ångestkänslor osv. Det är ju klart det händer en del inombords!

Om man har en bra relation med sina nära så är det ju självklart att man kan berätta i vilken process man befinner sig, men som någon anna skrev, det kan ju emottas på ett sätt som gör en ledsen och det tror jag att man vet vem som tar emot det med öppenhet och intresse och vem som tar emot det med dömande och kritisk aspekt... Jag kan bara tänka mig t.ex. vad min syster skulle ha för åsikter om vad jag håller på med. Hon har alltid åsikter om allt och är ganska dömande till sin person. Så, som sagt, det där har helt och hållet att göra med vem man har att göra med!

Glad Anne

• oceanney
    Tuvalina skrev 2010-08-04 08:23:35 följande:

Läser era inlägg med stort engagemang och intresse. Tack för att ni delar med er! Igår fick jag reda på provsvar, mitt FSH hade ett värde på 4, vilket ju är bra. Den 18 aug skall min sambo lämna spermaprov och tyvärr har vi inte fått en tid förrän den 16 sept så det dröjer nog ett tag innan jag kan börja spraya... fast iofs, så får jag väl mens i slutet på september så.... Vi ska ju ta alla andra prover också. Det känns bara spännande för tillfället. Jag kan dock förstå er som får olika ångestkänslor osv. Det är ju klart det händer en del inombords!

Om man har en bra relation med sina nära så är det ju självklart att man kan berätta i vilken process man befinner sig, men som någon anna skrev, det kan ju emottas på ett sätt som gör en ledsen och det tror jag att man vet vem som tar emot det med öppenhet och intresse och vem som tar emot det med dömande och kritisk aspekt... Jag kan bara tänka mig t.ex. vad min syster skulle ha för åsikter om vad jag håller på med. Hon har alltid åsikter om allt och är ganska dömande till sin person. Så, som sagt, det där har helt och hållet att göra med vem man har att göra med!

Glad Anne

Grattis till jättebra FSH-värde!!! Vad är det ni fått tid till först den 16 september?
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2010-08-04 01:18:45 följande:
    Spännande med operationen! Det har ju gjort susen för en del. Håller alla tummar och tår!
    Tack! Och du är redan i vecka 13. Vad fort tiden går!
  • Tuvalina

oceanney skrev 2010-08-04 09:22:38 följande:
    Grattis till jättebra FSH-värde!!! Vad är det ni fått tid till först den 16 september?

Tack!! Ja du.... Vi ska väl helt enkelt få upplägget då... höra om det är möjligt efter att spermaprov och andra blodprover lämnats in och få recept antar jag på spray osv... vet inte riktigt. Vi har ju bara träffat läkaren en gång och då hade vi inte bestämt oss riktigt om vi skulle göra detta. Nu har vi bestämt oss och då ska vi väl träffa läkaren för en mer ingående info. För min del finns det inte så mycket att fundera på nu, så jag sätter gärna igång med detsamma.

Jag ska ringa dit och höra om det kommer återbud.

Glad

• turlid70

Skönt att ha er här tjejer! Tredje sprayning i morse gick alldeles utmärkt måste jag säga. Har lite lite huvudvärk kanske. Sätter lite press på maken att han måste börja träna och vara mer aktiv, du ska ju spela fotboll snart Flört säger jag, hehe. Han behöver gå ner i vikt litegrann faktiskt.

Jag tror inte på någon kritik från svärföräldrarna, de fattar nog att något inte är som det ska när vi inte lyckats få barn på så länge, att min man vill ha barn, det tror de säkert. Det som hindrar mig är att de får för stora förhoppningar och sen blir det inget. Min man t.ex tror att det är givet nu och vi har en bebis snart. Det är klart att den chansen vi får nu så mycket mer för oss än att lyckas på naturlig väg. Men ingenting är givit och besvikelsen kan vara för stor. Det här är inte bara vår enda chans till ett barn utan det är deras enda chans till ett barnbarn. Vore synd att inte involvera de i processen om allt går bra annars. Ska prata med maken vad han tycker.

Roligt oceanney att allt är som det ska och du har passerat de kritiska 12 veckorna! Snart släpper alla besvär också och då är det bara att njuta.

Inanna hoppas att operationen går bra nu och nästa försök blir lyckat. Håller tummarna och skänker styrkekramar till dig.

• turlid70
    Tuvalina skrev 2010-08-04 08:23:35 följande:

Glad Anne

Vad är FSH? Minns inte det, ska kolla i mina utredningspapper vad som står där. Men jag hade lite rubbat TSH hormonet och fick Levaxin mot det, ska på kontroll 30/8.

Om ni går till läkare den 16/9 då kanske du hinner att börja med spray på dag 21 efter din senaste mens innan din nästa mens kommer i slutet av september menar jag, och det är ju snart, dryggt en månad kvar. Lycka till!!! Kram.
  • Kristina 2010
    Oceanny: vill jättegärna veta var (stad, klinik) du har gjort ditt IVF i Frankrike! Bor nämligen också där, och ska göra IVF nr 2 där. Har gjort ett redan privat, betalt själv, i Malmö som tyvärr slutade med minus. Vi har ingen aning om vilka sjukhus eller kliniker som är bra i Frankrike - vet endast att generellt är det lägre chans att lyckas där..har hört siffran 25 procent för alla ålderskategorier, att jämföra med närmare 40 i Sverige.
  • underverket 06

Hej

Får man vara med här? Fyllde 40 för en månad sedan. Har en son på 21 mån som blev till på vårt andra IVF försök. Nu har vi försökt själva 1 år + att vi satte in ett fryst ägg i maj. Det blev dock inget. Vi hade 2 frysta ägg sedan vår son blev till o det andra klarade inte upptiningen. Ska göra IVF till hösten. Vi ska på samtal till vår klinik om 3 veckor. Vi behöver väl göra en del nya prov antar jag, eftersom det är snart 4 år sedan vi gjorde vår utredning.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?