• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Tuvalina

Fler frågor dyker upp när jag läser era inlägg. Jag känner en sting av orättvisa känslor när jag hör att man i Frankrike får göra nästintill kostnadsfri IVF i Frankrike.  Det känns ju lite diskriminerande på något sätt att inte kunna få det till rimliga kostnader bara för att man fyllt 39 år och som sagt snart 40. Jag är också född 70 som du Turlid. Jag antar att det på Karolinska är bara för de som är skriven i Stockholm och att det är väl lång kö om man inte är inskriven där?

• oceanney
    Tuvalina skrev 2010-06-24 15:18:41 följande:
    Fler frågor dyker upp när jag läser era inlägg. Jag känner en sting av orättvisa känslor när jag hör att man i Frankrike får göra nästintill kostnadsfri IVF i Frankrike.  Det känns ju lite diskriminerande på något sätt att inte kunna få det till rimliga kostnader bara för att man fyllt 39 år och som sagt snart 40. Jag är också född 70 som du Turlid. Jag antar att det på Karolinska är bara för de som är skriven i Stockholm och att det är väl lång kö om man inte är inskriven där?
    Hej och välkommen till tråden! Inte bara Frankrike - tom vårt grannland Finland erbjuder tre försök upp till 43 års ålder (Frankrike har 4 fria försök). I Sverige har varje landsting olika åldersgräns vilket ju inte gör situationen mer rättvis...

• linköping68
    oceanney skrev 2010-06-24 19:09:06 följande:
    Hej och välkommen till tråden! Inte bara Frankrike - tom vårt grannland Finland erbjuder tre försök upp till 43 års ålder (Frankrike har 4 fria försök). I Sverige har varje landsting olika åldersgräns vilket ju inte gör situationen mer rättvis...

Ja, visst är det trist att det är så olika från landsting till landsting när det gäller ålder och vikt. Jag tycker att de borde vara lite mer generösa och även se utifrån paret och deras förutsättningar. Kanske kan man göra mer för en 43-åring än vad man kan för en 35-åring när det gäller IVF. Sen kan jag bli förbannad på att vården lägger ut sååå mycket pengar på som jag ser det fel saker. Man borde prioritera om och hjälpa par att skaffa barn och inte slösa pengarna på fel saker. Öppna ögonen politiker och ni i bestämmandepositioner. (Är lite ilsken idag som ni kanske märker )
  • turlid70
    linköping68 skrev 2010-06-24 00:00:02 följande:

Tackar för omtanken från er
    Testade med morgonurinen så jag tror nog inte att det hjälper med fler test
    Fast jag kanske testar på fredag iallafall för att vara helt säker.
    Och något mensliknande har kommit, fast inte fullt ut. Men det gör det nog inom någon dag.

Har mensen kommit igång linköping68? Önskar att det finns ett litet hopp annars. Kram!
  • turlid70
    Anne f vällkommen till tråden!

Ja, vi bor i Stockholmslän så vi får gå på Karolinska. Kön till behandlingen där är upp till 1,5 år nu. Vi har stått i kön nästan 2 år mellan 2005-2007, men gick inte igenom någon behandling då för att jag mådde inte bra av andra orsaker, sen blev jag för gammal för dem trodde jad, men till vår glädje höjdes åldersgränsen till 40. JAg skrev ett brev till Karolinska, förklarade varför vi inte gjorde behandlingen då och bad dem att tillgodoräkna vår tidigare väntetid. De gick oss till mötes så att vi hinner med åtminståne en kostnandsfri behandling innan jag är 40. Nästa behandling om det skulle behövas gör vi troligtvis på Akademiska i Uppsala, det är ca 30% billigare där än t. ex. på Sophia hemmet i Stockholm. Vad kostar det i Falun?
  • turlid70
    oceanney skrev 2010-06-24 19:09:06 följande:

Vet du om vi svenskar kan få en behandling i Finland? Eller Frankrike kanske?
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-06-26 08:33:19 följande:
    Vet du om vi svenskar kan få en behandling i Finland? Eller Frankrike kanske?
    Det tror jag absolut. Många från Sverige åker ju till Finland för att göra IVF med äggdonation. Det går säkert att göra vanlig IVF också.

I Frankrike är de flesta kliniker privata så vem som helst är nog välkommen. Problemet är bara språket. Det finns många läkare som inte talar engelska och det gäller även den administrativa personalen. Ett annat problem är kostnaderna. Utöver att betala för själva IVFen privat så tillkommer ju resor och hotell också.

Tycker förresten det är horribelt att någon ska behöva stå i kö i 2 år, framför allt när man är 35+.
  • turlid70

Det tycker jag också, det var oerhört länge 2 år. Om det vore 1 år hade vi inte hinnit få andra hinder på halsen. Man måste vara på dem hela tiden för att korta av tiden har jag förståt nu i efter hand. Och man blir oerhört upprörd att det är 24 åringar som väntar endast 0,5 år på behandlingen, hur mycket har dem varit med om tycker man, det ska inte vara tillåtet att göra en behandling innan man fyllt 30 tycker jag. 

• Tuvalina

Hej Alla!! Tack för välkomnandet! I Falun kostar det ungefär 20 000 kr för en behandling. Vad kostar det på Akademiska?

Det är mycket av det ni skriver som är mycket relavant att fråga sig. I mitt fall så är det också så att jag hela livet tänkt att jag skulle vilja bli mamma men har haft en del depressioner och råkat träffa fel sorts män. Nu har jag äntligen träffat rätt man och är så lycklig att jag inte fattar att det är sant och då känns det så konstigt att inte kunna få försöka bli gravid utan att ruinera sig... jag vet ju med min erfarenhet att jag skulle bli en bra mamma! Men men.... ingen idé att gräma sig över det, viktigt dock att se om det går att påverak politiken i den riktningen. Det föds ju så många barn som inte får det bra i det här samhället. Det skulle finnas mer uppbackningen till de föräldrar som noga och moget överväger att försöka få barn!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?