• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li

Välkommen Underverket! Det känns bra att vi är fler runt 40 som försöker med IVF!

• oceanney
    Kristina 2010 skrev 2010-08-04 10:19:57 följande:
    Oceanny: vill jättegärna veta var (stad, klinik) du har gjort ditt IVF i Frankrike! Bor nämligen också där, och ska göra IVF nr 2 där. Har gjort ett redan privat, betalt själv, i Malmö som tyvärr slutade med minus. Vi har ingen aning om vilka sjukhus eller kliniker som är bra i Frankrike - vet endast att generellt är det lägre chans att lyckas där..har hört siffran 25 procent för alla ålderskategorier, att jämföra med närmare 40 i Sverige.
    Hej Kristina! Vad kul. Jag inboxar dig detaljerna om min klinik. 

Tror absolut inte att det är lägre chans i Frankrike. Tvärtom. Nationell statistik och framför allt en som räknar in alla åldrar skulle jag nog ta med en stor nypa salt. Det blir lätt äpplen och päron.

• Inanna Li

Idag ringde äntligen Carlanderska. Jag ska få knipsa av min polyp vecka 32 eller 33. Närmare besked på måndag i nästa vecka. Detta till det "facila" Skrikandes priset av 26000 kr. Mer än jag hade räknat med men då personnumret är emot mig så ska det bli skönt att få det gjort så att jag kan ägna höstmånaderna åt att försöka bli gravid med mina frysta embryon.

• HarperSeven
    Inanna Li skrev 2010-08-04 16:50:41 följande:
    Idag ringde äntligen Carlanderska. Jag ska få knipsa av min polyp vecka 32 eller 33. Närmare besked på måndag i nästa vecka. Detta till det "facila" Skrikandes priset av 26000 kr. Mer än jag hade räknat med men då personnumret är emot mig så ska det bli skönt att få det gjort så att jag kan ägna höstmånaderna åt att försöka bli gravid med mina frysta embryon.
    Hej! Skönt att du ska bli av med din polyp. Själv har jag ett stort myom men det får nog sitta kvar. Jag läste att du fick ut femton ägg förra gången varav tretton befruktades. Det  var verkligen ett toppresultat. Jag undrar vad du fick för medicin och i vilken dos? Är kromosomtest något som din klinik pratar om. Enligt min klinik så har mellan 75 och 80 % av äggen hos 40-åriga kvinnor kromosomavvikelser. Min klinik rekommenderade mig att testa kromosomerna vilket gav ett ganska nedslående resultat. Mitt enda ägg som befruktades vid första försöket hade kromosomfel. Vid det andra försöket så hade tre av fyra befruktade ägg kromosomfel.
  • Inanna Li
    Filip 2 år skrev 2010-08-04 22:45:29 följande:
    Hej! Skönt att du ska bli av med din polyp. Själv har jag ett stort myom men det får nog sitta kvar. Jag läste att du fick ut femton ägg förra gången varav tretton befruktades. Det  var verkligen ett toppresultat. Jag undrar vad du fick för medicin och i vilken dos? Är kromosomtest något som din klinik pratar om. Enligt min klinik så har mellan 75 och 80 % av äggen hos 40-åriga kvinnor kromosomavvikelser. Min klinik rekommenderade mig att testa kromosomerna vilket gav ett ganska nedslående resultat. Mitt enda ägg som befruktades vid första försöket hade kromosomfel. Vid det andra försöket så hade tre av fyra befruktade ägg kromosomfel.
    Hej! Jag fick 225 enheter Gonal-F genom hela behandlingen. Jag gjorde min IVF på IVF-kliniken i Göteborg. Jag har inte hört talas om att min klinik utför kromosomtest.  Däremot har jag läst att det görs på bl a AVA-kliniken i Finland. Det vore ju jättebra att få embryona testade men det kostar förstås ännu mer. Ägg med kromosomfel kan bli befruktade (men ofta i mindre grad)  så jag kan ju inte vara säker på att mina ägg var utan kromosomfel trots att alla som gick att befrukta blev befruktade. Jag är strålande glad att ha fått tre blastocyster frysta och har läst att det är mindre risk för att blastisar har kromosomfel så jag tänker testa med FET X 3 (om alla klarar upptiningen) innan jag går vidare i min planer. Men jag är förstås orolig att det är kromosomfel som gör att det inte funkar och att polypoperationen kanske inte spelar någon roll förutom att den minskar missfallsrisken.
  • linköping68

Hej all igen
    Har läst ifatt lite då jag varit borta.... Hur går det för alla? Vi ska till hemortsläkare i slutet av aug för att förhoppningsvis dra igång IVF nr2 i september. Hoppas på att det denna gång kommer att lyckas trots åldern.

Filip 2 år: det var ingen rolig läsning att så hög % av äggen har kromosonfel. Trodde faktiskt att det var lite lägre % än så

Önskar alla lycka till under hösten, med att vi alla plussar!!! 

• Snösport

Inanna68:  Vilket tålamod och kraft du måste ha som gjort 10 st försök.
    En till 68 :a här...tror inte jag skrivit i denna tråden innan men jag vet inte skyller på åldern! Skrattande
    Inväntar samtal från Falun om/när de tycker jag ska resa ner till dem, hur många dagar till jag ska ta sprutor mm...vill de ska ringa nu men det blir nog sent i em som de brukar ringa då mitt blodprov kom till dem imorse.

Är någon online? Har inte lust att jobba idag.

• Inanna Li
    Snösport skrev 2010-08-06 11:22:08 följande:
    Inanna68:  Vilket tålamod och kraft du måste ha som gjort 10 st försök.
    En till 68 :a här...tror inte jag skrivit i denna tråden innan men jag vet inte skyller på åldern! Skrattande
    Inväntar samtal från Falun om/när de tycker jag ska resa ner till dem, hur många dagar till jag ska ta sprutor mm...vill de ska ringa nu men det blir nog sent i em som de brukar ringa då mitt blodprov kom till dem imorse.

Är någon online? Har inte lust att jobba idag.
    Snösport. Jag har bara gjort ett IVF-försök. Ska göra nr 2 i höst. 10 gånger vet jag inte om jag skulle orka och ha råd med. Sammanlagt sen jag började försöka bli gravid i september förra året har det blivit tio försök varav nio på naturlig väg Glad!
  • Snösport

Hmm..hi,hi.,..förlåt...var läste jag det eller vad fick jag det ifrån... sorry.  Ok...jo på naturlig väg har man ju försökt i massor tyvärr...jag har inte räknat men 2,5 år intensivt.
    vad händer annars? kan du komma hit och jobba istället för mej

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?