• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Men ååååh ni är ju så gulliga så jag kan ju inte avsluta och försvinna om jag inte svarat på alla fina lycka till, kramar och hjärtan!
    Såååå Hemulen, Bengalen, Sunseed, Myran, Finafina, Söte, Mamman, Zin, Miss B, Tjorven, Maryhe, Inanna, Maraki, kattenizze (tack för din superfina uppmuntran) och sist men inte minst Linköping (jag håller helt med dig, det känns som att säga adjö till nära vänner fast vi inte aldrig setts, stödet här är enormt - jag hade aldrig klarat den här resan utan er!) - tusen tack och jag ska tänka på er och läsa om er! 

Ringde kliniken för att avsluta allt och be om mina journaler. Fint samtal. Bara lite tråkigt att sköterskan avslutade med att säga: ja, man vet ju inte varför det inte lyckades men du är ju 40+ så det är ju som det är.....
    Hm.

Men tjejer - ni är tråden som bevisar motsatsen. Det går fast man är runt 40+! LYCKA TILL nu alla och jag återkommer. Med eller utan mirakel.

• Skytten

Ibland undrar man....här sitter jag vid datorn och tänker att jag ska kika in och se vad som hänt sen senast jag var här (vilket känns som en evighet sen men det var ju bara en månad eller så) och så ser jag att Vi4 undrar hur jag mår. Herregud, jag blev alldeles varm i hjärtat. Du är ju för rar!

Jag mår bra! Jag mår faktiskt jättejättebra! Jobbet går strålande (har fått ett nytt stort och spännande uppdrag), jag och sambon planerar resor, sonen är underbar och inte minst njuter vi av en vardag utan oro. Det är ju bara att inse att jag var för hypokondrisk och medicinrädd för att genomgå ivf.  
    Fick mina journaler och jag ögnade snabbt igenom dem. Lite surt att läsa att äggen var 10-poängare, de beräknade att mina chanser var 45 procent att lyckas...och blablabla... Men faktiskt berör det inte mig mer än så. 

Och här har det hänt saker. Nu har jag inte tittat alltför långt tillbaka men lite läste jag eller förstod av inlägg vad som hänt för en tid sedan. Så många jag skulle vilja krama lite extra, ni som fått minus, ni som fått MA och ni som våndas i väntan. Jag känner med er så mycket!
    Men det är också roligt att se att det går bra också - Enya - stort grattis! Tårar i ögonen av ditt inlägg.

Ta hand om er och jag hoppas av hela mitt hjärta att ni ska lyckas allihop. Jag hoppas på att se många med gravidstatus nästa gång jag kikar in.

Kram!!!

• Skytten

Hej fina Zin!
    Jag läste om det som hänt dig. Fantastiskt att det lyckades och samtidigt så sorgligt att det avstannade. Men du är på rätt väg. Det kommer att ordna sig! Jag tänker på dig! 

• Skytten

Hej Victoria!
    Åh, det är så roligt att "se" er alla. Jag har saknat er! Ja, för mig blev det bra att "hoppa av" men jag är säker på att ni gör rätt som kämpar vidare! Jag är glad över det du skriver. För jag vill inte klampa in här och säga att man blir lyckligare när man gör som jag gjorde - för det är ju förstås alldeles individuellt. Och jag var ju den räddaste av oss alla så för mig var det bra. Och det var verkligen jätteskönt att inse att jag faktiskt klarar av att hantera det också. 

• Skytten

Åh Vi4! Du är en raring! Jag har tänkt mycket på dig och jag hoppas så att det ska gå bra! Så du är inne på sista svängen. Det är tufft innan man bestämmer sig men sen blir det bra. Men jag håller tummarna för att du ska slippa fatta beslutet. Jag lovar att kika in igen. Ta hand om dig och lycka till! Kram!

Och jo, jag vill bara säga att ibland frågar vänner om jag ångar att jag gav mig in på ivf och mitt svar är alltid: Absolut inte! Jag skulle ha ångrat mig om jag inte gjort det.
    Och nu "coachar" jag en vän som precis ska börja med ivf. Hon ska inte behöva gå igenom det lika blank som jag var i början. Hon skickas väl förberedd till gyn, läkare och kliniker vill jag lova.

• Skytten

Vad härligt med två till frysen! Och de ska du självklart sätta tillbaka. Vad spännande!
    Vet du, jag har också tänkt på fosterhem och jourhem! Men vi bor lite för litet just nu känner jag, men någon gång vill jag göra det.  

• Skytten

Hej alla! Nu kikar jag in. Men inte för egen räkning, utan för väninnan som jag coachar i hennes ivf-resa. Jag har nämligen stött på någotcjag inte kan. Hon får en omgång Pergotime nu för att först testa en insemination (sen blir det ivf om det inte lyckas) och äggblåsirna växer alldeles för sakta. Efter fem dagar med Pergotime är äggbåsorna bara 4 mm. Låter oroväckande tycker jag. Någon med bra råd i det här läget? Har läst lite... det känns som att återkomma till en gammalt (ungt menar jag ;) ) kompisgäng. Grattis Maryhe på födelsedagen! Tuva - så otroligt jobbet med testet... :( Sunseed - sett att du skrivit en massa fint och tänkvärt. Saknar er! Jag har det fortsatt bra! Men mina menscykler som före ivf var 30-32 dagar är nu bara 27-28. Hoppas att det är okej att jag dyker upp med en vänfråga - jag vet ju att er kompetens här inne slår allt. Kram

• Skytten

Tack tuva! Jag känner mig mkt skeptisk till hela upplägget med Pergotime. Ja, dag 10 och de kollar redan nu. Men jag tycker att Pergotime och insemination verkar som ett slöseri med tid och pengar i hennes fall. Fyra mm äggblåsa och bara två öggblåsor totalt! Låter inte det som ett väldigt klent resultat av Pergotime? När jag fick det fick jag 14 blåsor på ena sidan och 10 på andra... Så hennes resultat känns oroväckande. Och vad säger det om chanserna vid ivf?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?