• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    Riita skrev 2010-11-20 11:32:24 följande:
    Jag räknar första mensdagen när det börjar komma ordentligt mycket, inte när det bara är lite kvällen innan eller liknande.
    Tack Riita, då är det bekräftat, hur man räknar :))

Själv hade jag inte några flyttningar alls innan ÄL sista två cykler och det efter IVF behandlingen, innan hade jag alltid det, hoppas det blir bättre denna månad.
  • Riita

Inanna va skönt att höra. Det är lite löjligt för jag har faktiskt aldrig tagit ÄL-stickor tidigare eftersom jag varit så säker på att jag haft ÄL hela mitt liv eftersom jag får ont i ryggen och alltid haft flytningar. När vi gjorde IVF tidigare i höstas så plockades 9 ägg ut efter behandling med Menopur. Producerade få ägg själv. Inte förrän efter det har jag ens tänkt tanken att jag kanske inte har ägglossning varje månad nu när man snart är 40.

• turlid70

Tänkte att vi ska uppdatera vår lista lite, det har ju hänt saker och så skriver vi in kliniken också och annat det ni själva vill ha. Är dock inte säker på att detta är vår senaste lista, så fyll gärna på :))

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, 40 år, IVF1/FET1 v48 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm och Uppsala)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)
    Sushikatten: 42 år , bor i GBG, inväntar ett nytt ET i januari.
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4, bor i Stockholm

***SPRAYAR***
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRUTAR***

***ÄP***
    pp08, IVF4 (syskon IVF1), ÄP 8/11

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP 25/10, Testdag 15/11, bor i Göteborg

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• Inanna Li

Jag har läst att när man närmar sig och har passerat 40 kanske man inte får ÄL varje månad längre. Det har inte hänt mig än så länge men om det någon gång sker får man väl tänka sig att det är fullt "naturligt". Sist inför FET fick jag ju ÄL på dag 24 och det var senare än nånsin. Jag brukar få ÄL runt dag 18 och mens på dag 30-31. Därför kunde jag inte låta bli att tänka att det var min första månad utan ÄL. Men flytningarna kom och cykeln hade bara blivit förskjuten, förmodligen pga min livmoderpolypoperation i augusti och nervositet/ångest inför hela min barnlösa livssituation.

• Skruttefia

Uppdaterar min status

Turlid, 40 år, IVF1/FET1 v48 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm och Uppsala)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***

***Övrigt**

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Zinfandel

Får jag lov att vara med...? Skäms

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Zinfandel, 39 år, FET1, TD 5/12, bor i Skåne

***GRAVIDA***

***Övrigt**

• dallas

Zinfandel; självklart!! välkommen hit! (jag läser mest här eftersom det inte händer så mycket för min del ännu..)

Hur kopierar man med tangenterna? D funkar inte att markera allt och kopiera, el det går inte att "klistra in" sedan s a s

Tänkte uppdatera mig lite iaf eftersom vi snart skall på "nybesök"....

• Fjällsippan

Uppdaterar. 

Dallas, väntsterklicka och dra med pilen på önskat kopierat område - när markerat tryck ctrl+c, för att klistra in tryck ctrl+v.

Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4 på CvL, jan/feb, bor i Stockholm

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Zinfandel, 39 år, FET1, TD 5/12, bor i Skåne

***GRAVIDA***

***Övrigt**

• linköping68
    underverket 06 skrev 2010-11-19 22:01:01 följande:
    Känner mig så GLAD. Vi var på återbesök på kliniken, CvL, igår för att prata om hur vi ska gå vidare efter det senaste IVF som ju blev minus. Jag trodde läkaren skull ge oss jättedåliga odds för ett ev nytt IVF. Jag var ju hos en gynekolog för några veckor sedan o hon gjorde vul på mig o gav mig o stort sett ingen chans alls att lyckas med IVF o föreslog som enda chans ÄD- äggdonation. Men hos läkaren Oddvar på CvL lät det helt annorlunda, Han gav oss stora chanser att lyckas med ett nytt IVF. Det senaste IVF när jag bara fick ut 5 ägg från 8 äggblåsor o där bara 1 blev befruktat, ansåg han bara att vi hade extrem otur med o att vi inte hade naturen med oss denna gång. Han menade att för det första var det otur att vi inte fick ut ägg ur alla äggblåsor o sedan otur igen att av de 5 äggen var 2 omogna. Sedan extrem otur att av de 3 ägg som gick att befrukta så gick 2 sönder vid microinjektionen. Jag svarade bra på hormonbehandligen, men det var otur att det blev som det blev. Nästa gång kan jag lika gärna få ut säg 8 ägg o sedan få 4 befruktade menade han.Jag tycker absolut vi ska göra ett till IVF försök. ÄD var inte alls något vi skulle fundera på i detta läge tyckte han. Han gav oss 30- 45% chans att lyckas o det är jättebra odds för min ålder.  De räknar ut en prognosmodell baserat på vul, hur man svarar på hormonbehandlingen o min ålder o AMH värdet tror jag. Så nu blir det nytt försök i jan. Vi hinner inget innan jul. Denna läkaren är alltid så positiv o jag litar faktisk mer på honom än den gynekolog jag var hos. Konstigt nog är hon deras samarbetsläkare o det är ju konstigt att hon har en helt annan åsikt om våra chanser att lyckas.Men hon håller inte på med provrörsbefruktningar dagar i ända, så hon borde ju rimligen inte ha samma kunskaper som läkaren på kliniken.

ChippiChoppi: Lycka till på ÄP. HÅller tummarna för dig.

Turlid70: Hoppas du har det riktigt trevlig på företagsfesten. Jag skulle nog tagit ett par glas vin iallafall .Sitter själv med ett glas vin just nu.
    Vilken tur att läkaren på CvL var så positiv! Ska nog banne mig ringa dit själv då vi råkade ut för något liknande....
    Hemortsläkaren som jag gick till tyckte inte det var någon idé med IVF på någon ac klinikerna de samarbetar med, då jag är för gammal, har för dåliga värden och är för tjock. Har fått en känsla av att läkaren inte ens pratat med kilinkerna på riktigt och berättat min historia för dem. Fick känslan redan då vi gick från läkaren att de hade bestämt sig för att inte låtas mig gå vidare. Detta pga kommentaren "blir du mycket ledsen om du får ett nej?"
    Nä, blir mer  och mer förbannad då jag tänker på det! Ringer på måndag och pratar med klinikerna på egen hand. Skiter i alla samarbetsläkare!
    Lite ilsken idag... kanske för att ÄL dröjer och jag mistänker att det inget blir denna månad Gråter
  • underverket 06

linköping68: Hur dåligt Amh värde har du o hur tjock är du? Jag frågade om min övervikt som dock bara är ca 12 kg. Har ett BMI på 27,5 o läkaren sade att den övervikten spelar ingen roll för om jag ska lyckad eller ej med IVF. De tar emot kvinnor med ett BMI upp till 35 o över det då pratar vi ju fetma o då svarar man inte så bra på hormonerna sade han. Du har ju inte fyllt 43 om du är född 68, så de borde ju ta emot mig. Nej, samarbetsläkaren har jag inget för, för har hon en sådan helt annan uppfattning, så kan hon ju inte ha speciellt bra koll. Ring CvL. De verkar gärna ta emot oss gamlingar, iallafall om man har hyfsade värden o så. Nu är jag i och för sig "bara" 40.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?