BF våren 2011 i närheten av Malmö
Hej,
Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?
Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.
Hej,
Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?
Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.
Yeahcarro: Enligt min bm är det helt ok att ha flera förvärkar i timmen, bara det släpper om man stannar upp och vilar. Hon tyckte att om man låg under 10 st/h så var det inget att oroa sig för.
I fredags fick min sambos lillasyster sin lilla dotter! Så vi åkte givetvis dit och hälsade på i lördags! Vilken mini!! Man glömmer fort hur små de faktiskt är när de föds. Hon vägde ändå 3,5 kg, så hon var ju inte ovanligt liten precis. Hon födde iaf i Lund och var jättenöjd. Patienthotellet var bra för henne, men hennes sambo fick betala närmar 400:-/dygn och fick en stenhård bäddsoffa fr 70-talet! Och vi fick inte hälsa på i patienthotellets restaurang, utan i en annan byggnad, men det funkade fint.
Jag såg också en unge i minuten och tyckte också det var bättre än den brittiska versionen! Kul ändå att det går två såna program nu när man själv är på vippen till att föda
Nu ska jag bara klara av min sista tenta den 28 mars, sen tycker jag vår lilla kan komma. Sen har jag "bara" mitt examensarbete kvar... Jag blir lite avundsjuk på alla er som jobbar och bara kan släppa det och gå på "ledighet"... Fast jag behöver bara stå ut tills början av juni, sen är jag också ledig. Eftersom min sambo är lärare kommer vi få hela sommaren tillsammans m båda våra döttrar
Tack Cathie för svaret !! Jag tror min sambo blir mer orolig över det än jag. Helt otroligt att det inte kan göra ett dugg ont . Det bara blir hårt liksom! Övning övning...
Låter sådär att ha tentor och examens arbete hängandes över sig nu, jag är inte avundsjuk ! Jag börjar t o m vackla lite kring mitt hemgångsdatum. Kanske blir en vecka tidigare ändå....
Måste kännas lite stressande att ha tentor och annat plugg kvar. Tänk om bebisen känner för att titta ut tidigt. Men det ska säkert gå bra!
Jag har sammandragningar flera gånger per dag och det ska enligt min BM inte vara någon fara. För det mesta gör det inte ont men nu har det börjat komma som en molande liten känsla lite då och då.
Imorn får vi veta om det blir vändningsförsök på bebisen eller hur vi ska göra. Det känns inte som om han har vänt sig rätt. Jag har fortfarande hans huvud under höger revben. Nu är det ju sista chansen att försöka vända på dem så antingen blir det i slutet av denna veckan eller början på nästa. Känner mig dock lite osäker på om jag vill genomföra ett vändningsförsök pga risker m.m. Vi får prata med BM mer noggrannt om det. Just nu försöker jag vänja mig vid att det kanske blir kejsarsnitt. Bara så att jag inte blir besviken sen.
Ja, kommer hon tidigare blir jag bara glad Då får jag väl i värsta fall göra min allra första omtenta! Min stora skräck nu, är att vattnet ska gå under tenta eller ngt!
Smilla: Jag kommer knappt ihåg vilka risker det finns m vändningsförsöket? Jag vet att bebisen kan bli stressad och att man blir tvingad att plocka ut den direkt... Jag var så inställd på att föda vanligt, så för mig var det en mkt stor besvikelse att tvingas göra kejsarsnitt. Men såhär i efterhand har jag bara en positiv upplevelse av det... Men det kan nog vara bra att börja ställa sig in på det så smått, så slipper man chocken sen. Jag vägrade att inse det och hoppades in i det sista!
Min molande känsla sitter ganska långt ner i magen och kan gå ner i ljumskarna. Det blir nästan som om någon skulle spänna om en livrem på en. Det sitter ungefär som ett band runt magen. Men jag har även hört att man kan känna den i ryggen.
Man vet ju inte riktigt varför vissa bebisar inte behagar vända sig. Jag har dock hört att det i vissa fall eventuellt kan bero på hur moderkakan ser ut och hur den är placerad samt hur rymlig livmodern är och vilken fysik man har. Vår lilla bebis har sitt huvud under mitt högra revben och i flera veckor har jag känt hur han försöker ta sig runt (ungefär som en hamster i ett hamsterhjul) men han kommer ingen vart. Enligt ultraljudet för 2 veckor sedan så ligger även moderkakan i vägen för att han ska komma runt.
Riskerna är nog väldigt små tror jag. Det är ju väldigt sällan det faktiskt händer något men likväl är man orolig. Det kan ju tydligen hända att bebisen blir så stressad av vändningen att den vill ut meddetsamma eller att hjärtljuden faller så att man måste snitta akut. Har även hört historier om att moderkakan skulle kunna lossna eller börja blöda. Den största "risken" känns dock som att det är att vändningsförsöket misslyckas. Det är typ bara 50% som lyckas. Har man dessutom moderkakan i framvägg är oddsen lite sämre.
Omtenta är inte så farligt! Kanske inte just i detta läget när man faktiskt bara vill bli av med den och bli klar. Annars var alltid mottot under studietiden i Lund: Det finns alltid omtentor men aldrig omfester! Så gissa hur många omtentor som skrevs.... =) Dock hade det blivit en himla kul anekdot att berätta i framtiden om hur vattnet gick i tentasalen.
På tal om tidig/sen avnavling på sjukhuset
Det är inte bara mamman som utsätts för blodförlust p.g.a. förlossningsvårdens överdrivna "stjälpsamhet", utan även barnet. Vid tidig avnavling blir ca 30-50% av barnets blod kvar i moderkakan. Men Moder naturs visa plan var att moderkakan skulle fortsätta att försörja barnet med syre under de första ca 3-5 minuterna efter födseln, samtidigt som det resterande blodet i moderkakan pulserar över till barnet, medan lungorna gör sig redo att överta andningen. Och i det här blodet, som barnet alltså förlorar vid tidig avnavling, finns stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar. Bl.a. cancerbekämpande t-celler och dopaminproducerande celler. Dopamin-producerande celler är något som bl.a. personer med ADHD saknar. Så, här har vi kanske förklaringen till att ADHD, Autism m.m. ökar lavinartat nu sedan avnavlingen sker tidigare än någonsin, eftersom navelsträngsblod blivit så högst intressant inom stamcellsforskningen."
Hjälp! Jag är så trött att jag inte vet var jag har röven! Åhhh Gud! Haha!
Känner verkligen att mitt beslut om att gå hem den 18/3 är så rätt...
Skönt för dig nu abbi att gå hem snart! Du får ha ett litet måttband nu som du klipper i varje dag =)
Idag har jag exakt en månad kvar till beräknad födsel! Tänk om han poppar ut tidigare, huh! Men oj som vi längtar. Var hos BM imorse och det kan vara så att han börjat snurra på sig åt rätt håll men jag ska dit igen på extrabesök på tisdag så får vi se då hur han ligger.
Jag har även precis bestämt mig för att inte gå hem den 18 som tänkte för ett tag sedan. Jag tror att jag stannar kvar till den 25e iaf. Jag känner mig ganska pigg så det ska nog gå bra. Det har blivit lite mycket på jobbet bara så jag får nog stanna tiden ut ändå. Men det ska nog gå bra. Jag kanske inte jobbar alla 8 timmarna per dag utan tar ut en del på flex istället så att jag tar det lite lugnare. Vissa dagar vill jag bara gnälla och vissa dagar känns det lite bättre. Men ibland får man faktiskt lov att gnälla lite och tycka synd om sig själv!
Ikväll är det dags för den sista föräldrautbildningen. Nästa gång vi träffas igen blir efter att alla fått sina bebisar =)
Jag är också helt fast i tv-serier om förlossningar. Men fy så lättrörd man är som gravid! Jag längtar verkligen efter förlossningen och lilla bebisen nu! När det gäller förlossningen så vet man ju att det ska göra jäkligt ont men samtidigt går det inte att föreställa sig hur det ska kännas, så jag känner mig inte rädd. Kan tänka mig att det blir värre inför andra förlossningen (om man nu kommer att få ett barn till) för då vet man lite mer vad det handlar om. För er som gillar att se på förlossningar på tv så kan jag även tipsa om det norska programmet Jordmödrene som finns på www.nrk.no/nett-tv/klipp/697636/. Lite jobbigt med norskan bara, men man kan ju alltid titta på "bilderna". :)
Smilla, vad skönt att skämma bort sig med behandlingar! Själv har jag bokat in tid för vaxning av ben och bikinilinje (det är ju så svårt att nå själv nuförtiden!! :)) men jag tror inte att det kommer att bli en särskilt njutsam behandling. :) Borde kanske boka in lite massage också.
Sju arbetsdagar kvar innan föräldraledigheten! Jag ser verkligen fram emot att få lite tid att "boa" här hemma. Det känns som att man inte hinner eller orkar någonting nu i veckorna. Sen ska det bli himla skönt att kunna sova middag också. Vår föräldrautbildning kör igång i morgon. Hoppas att man träffar lite trevliga mammor (och pappor) som man kan tänka sig att träffa mer sen under föräldraledigheten!