• moimama

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Jag har bestämt mig!

Jag tänker inte vänta på Mister Right längre, jag tänker bli gravid på egen hand med hjälp av insemination i Danmark. Jag har efter att ha tittat länge på olika kliniker valt Storkkliniken i Danmark och det känns jättebra. Beslutet att äntligen göra det jag vill känns till hundra procent rätt och det känns jättespännande.
    Är du i samma situation..? Det vore roligt att följas åt, stötta, hurra på, peppa och dela erfarenheter på vägen.

Nästa vecka har jag mitt journalsamtal, därmed börjar resan.

Hjärta

• Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!
  • Carrella
    Månblomma: Det va nog nerverna som spökade på mig, jag vill ju verkligen det här!! Jag oroar mig alldeles för mkt med allt omkring, kommer jag hitta till kliniken, hur kommer det kännas när jag väl är där, kommer min syster att följa med, ska jag ta bilen eller tåget, ångest över att behöva kliva upp i gynstolen (hatar den verkligen), rädd för att jag inte kommer förstå danskan när jag ringer och bokar tid,  rädslan över att misslyckas och rädd för att lyckas. Små o stora saker som hela tiden vandrar runt i tankarna. Jag tror att din lilla tjej vill ha ett syskon man älskar ju inte sina barn mindre för att det kommer ett till. Låt henne vara med och sköta om barnet gör henne delaktig för då är det ju en sak ni gör tillsammans iaf =) Ja om allt går som det ska för några av oss som e på G så kommer vi att få samtidigt och det skulle ju va jätte roligt =) 

Jag har blivit så disträ på jobbet så det är inte sant...idag lyckades jag stänga av strömmen till ena glassdisken så fick slänga en massa glass =/ 
    Och sen har jag fått en enda jobbtid nästa vecka och den va ju  naturligtvis på fredag, då som jag har räknat ut att jag ska åka ner till Helsingborg. Och INGEN kan byta dag med mig så det kommer att få bli en sem.dag. 

Miss Smilla; åk på måndag, häng på dörren när de öppnar =)) han gör ju VUL så han kommer nog att säga till om det är nån idé att bli inseminerad eller inte. =)

Annaloo:  3 dagar går fort =P , oj 11-12 försök!! Hoppas att det inte behövs så många och allra mest hoppas på att det går vägen redan denna gång =P 

• Fröken Smilla

Jag har bestämt mig för att åka på måndag! Kanske blev inseminationen för tidig förra gången, äggblåsan satt fast 24 tim efter positivt ÄL-test förra gången. Chefen är tillsagd och jag ringer kliniken direkt klockan 8 måndag morgon

Månblomma: Fördelen med Clearblues digitala tester är att det aldrig blir en tolkningsfråga. Den glada gubben kommer bara om det är positivt, det blir aldrig svagt utan bara ja eller nej. Dock blir mina positiva tester på ÄL-stickorna så tydliga så jag behöver egentligen inte CB, men jag använder ändå dem för att bekräfta

Angående tankar kring insemination tänker jag en del på det du gör, dvs att jag medvetet avsäger barnet en pappa. Det känns ju inte jättekul, men jag tror att jag och mitt nätverk kan kompensera på ett sätt som kommer fungera. Sen tror jag på att vara väldigt rak och ärlig mot barnet.

Annaloo: Ja jag tror att mycket ligger i min nervositet. Har varit väldigt spänd och hispig. Nu försöker jag slappa så gott det går innan måndag. Imorgon ska jag på marknad och njuta av det härliga höstvädret.

Carrebarre: Jag finns här för att hjälpa till! Jag försöker fixa en fin vägbeskrivning (det är väldigt lätt att hitta dit, men så är jag ju också van vid Helsingör) I vilket fall som helst så är jag ganska underhållande om det är så att du åker hit ensam och behöver nån som sällskap ett tag!

• Carrella

Miss Smilla: Tack jag tar gärna ett utförligt väg beskrivning...men gärna så sent som möjligt då jag vet att jag e glömsk, men som tur e det syrran som står för det dåliga lokalsinnet medans jag har huvudet på skaft iaf ibland :P Tror def att du skulle klara av att underhålla mig tills det va dags att kliva på tåget hem igen och tar tacksamt mot erbjudandet Skrattande

• Fröken Smilla

ok, så positivt test igår runt midnatt och negativt idag på morgonen. Hur ska man tolka det?

• Månblomma

Miss Smilla: Önskar jag kunde hjälpa dig men jag är urkass på äl-tester.

En annan äl-fundering. Jag tror det var Mmmbop som skrev nångång att om äl-testet blev positivt på kvällen skulle hon gjort insemination dagen efter och om det blev positivt på morgonen skulle hon gjort insemination samma dag. Låt oss säga att jag får positivt test på kvällen (dag 1), gör insemination dagen efter (dag 2) men på morgonen dag 3 så har tempen ännu inte höjts. Vad gör man då? Ber om en till insemination dag 3 eller väntar till nästa månad? Jag har valt öppen donator och det blir så himla dyrt att göra 2 i samma cykel men samtidigt känns det ju surt om man gjort inseminationen för tidigt. Önskar Storkklinik gjorde vul så man kunde se om man haft äl eller inte!! 

• Annaloo

Miss Smilla: Jag tror inte att det behöver betyda något alls faktiskt - ibland har man en väldigt kort stegring men jag har aldrig hört att det på något sätt korelerar till äggens kvalitet eller så...

Månblomma: Det där är jättesvårt... Jag tempade innan jag blev gravid andra gången (tre grav = två tidiga mf och ett barn) och då tycktes det vara två dygn mellan utslag och temphöjning. Pga det trodde jag att äl inföll två dygn efter utslag, men när jag blev gravid tredje gången så stämde det inte alls... Det är möjligt att det ändrats efter andra mf, annars kommer min tempökning inte direkt efter äl... Försök få en eftermiddagstid på dag 2!

• Fröken Smilla

ÄL-testet blev positivt igen runt lunch så det var nog bara morgonurinen som trilskades. Just nu har jag jätteont i ena äggstocken så jag tror ägget är på väg att lossna. Det är nog duktigt moget iaf Blir bra med insem imorgon bitti! Tror jag kan ha två äl för igår hade jag ont i vänster sida och nu är det höger.

Månblomma:
    Jag tror det kan vara individuellt. Förra omgången testade jag positivt kl 14 dag 1 och inseminerades kl 13 dag 2. Då var äggblåsan 21,1 mm och satt fortfarande fast. Fick så ont som jag har nu på kvällen därefter. På morgonen dag 3 hade jag inte längre ont och då förmodar jag att ägget släppte någon gång under natten/morgonen. Därför hade det inte känts rätt att insemineras samma dag som utslag på test. Tvärtom känns det bra att först insemineras imorgon på dag 3 denna omgången.

• Mmmbop

Jag har nästan alltid ÄL vid 18-20 kvällen efter ett kvällsomslag tror jag, alltså jag har kännt att det huggit till vid den tiden. Så jag har nog oftast ÄL ca 24 timmar efter omslag. Eftersom jag alltid inseminerats mellan 13-15 dagen efter omslag har spermierna kunnat ligga och vänta in ägget. Så för mig fungerade det optimalt.

Angående att ha ont omväxlande så har jag haft det de flesta av mina äl, alltså omväxlande ont på höger och vänster men alltid bara släppt från en sida. Men du kan ju ha annorlunda!

Lycka till allihopa som åker!

• Fröken Smilla

Mmmbop:
    Ja så var det för mig förra gången, men det blev ju inget av det. Så jag testar en annan taktik

Jag har faktiskt hittills inte haft ont i höger äggstock förrän denna gången. Ägget sitter definitivt där. Har inga känningar alls i vänster sida längre. Nu är det som att det sitter en liten kniv och vrider runt i höger äggstock. Men det är så välkommet att jag sitter med fånigaste flinet när det gör sådär extraont

Hur är det med dig och magen?

• Mmmbop

=) Lycka till nu!

Bara bra med mig och magen, fogarna är lite arga efter en rätt aktiv helg så det blir stödbälte imorgon. Jag räknar ner dagarna till RUL på onsdag....

Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!