• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Kelsson1

7879: Jenni sa kring 6 ord redan när hon var 8 månader sen tog hon en paus när hon var lite över året för då gick energin till att börja gå men nu pratas det som aldrig förr

• MissCat

Ludwig är lite sen tror jag med språket. Han kan säga mamma, pappa, hej, ka ( han försöker säga tosca som en av våra katter heter ) sen försöker han nog men får inte riktigt till det. Han förstår däremot väldigt mycket. Jag tror stenhårt på att han inte har tid med språk nu, han är överallt, högt och lågt bvc tyckte han var duktig med att förstå hur saker fungerar och ja han undrrsöker allt! Det är roligare att mecka med hjulen på bilar och gåvagn och stänga samt öppna lock. Han pillar och grejar, så jag tror han föredrar det. Ja jag är bara glad för precis som Kelsson säger så kommer han säkert tjata hål i huvudet på en sen

• Najje79

MissCat: inget att tänka på det där med språket! Alla är olika och det är säkert som du skriver, han har inte tid att prata just nu, det finns så mycket annat att pröva!

Vad roligt att läsa om era små. Mina killar blev precis 20 månader. De är överallt! De säger inte heller så mycket, men de har ett eget språk sinsemellan så de behöver väl inte våra ord just nu. Vi har precis flyttat till en ny stad så det har varit lite stressigt för oss alla.

Kram tjejer och god jul!!

• Jis

Här kom det en liten Stella den 27e november, 3 veckor före utsatt datum. Hon hade en jobbig start med låg blodsocker så vi fick ligga 8 dagar på Neonatalen på Sös, nu mår hon toppen och allt funkar fint hemma med storebror. Han gillar lillasyster Lalla som Waldemar säger.

Ang tal så pratar W sitt eget språk med inslag av riktiga ord, man märker att han förstår hur mkt som helst men det är svårt att få fram det alltid i ord. Det är väldigt sött att lyssna på hans utläggningar. En dag kommer det att lossna helt det är jag säker på.

• Luella
    MissCat skrev 2013-12-22 13:58:56 följande:
    Ludwig är lite sen tror jag med språket. Han kan säga mamma, pappa, hej, ka ( han försöker säga tosca som en av våra katter heter ) sen försöker han nog men får inte riktigt till det. Han förstår däremot väldigt mycket. Jag tror stenhårt på att han inte har tid med språk nu, han är överallt, högt och lågt bvc tyckte han var duktig med att förstå hur saker fungerar och ja han undrrsöker allt! Det är roligare att mecka med hjulen på bilar och gåvagn och stänga samt öppna lock. Han pillar och grejar, så jag tror han föredrar det. Ja jag är bara glad för precis som Kelsson säger så kommer han säkert tjata hål i huvudet på en sen
    Det verkar helt normalt. Min son fyllde 2 år i oktober och kan säga ca 15-20 ord nu. När han var ett år sa han inte ett smack förutom möjligtvis mamma. Vi går hos en logoped som säger att han ligger på normalkurvan men kanske i det lägre spannet. Vi har fått lite bra tips som jag gärna delar med mig av. Jag ska bara orka sätta mig och skriva ihop mina anteckningar från träffarna jag har varit på under höst/vinter.
  • Kelsson1

MissCat: Börjar han närma sig 15 år o fortfarande inte pratar kan man bli lite orolig men tror som de andra säger inte att det är något att oroa sig för än. Tror att vi har det i familjen att ungarna pratar tidigt, både jag o mina syskon gjorde det och systerdottern har surrat exakt lika mycket som Jenni. Däremot var Jenni 14 månader innan hon började gå. Som sagt alla ungar är olika, det kommer när det är dags

• Sunseed
    Jis skrev 2013-12-22 18:33:59 följande:
    Här kom det en liten Stella den 27e november, 3 veckor före utsatt datum. Hon hade en jobbig start med låg blodsocker så vi fick ligga 8 dagar på Neonatalen på Sös, nu mår hon toppen och allt funkar fint hemma med storebror. Han gillar lillasyster Lalla som Waldemar säger.

Ang tal så pratar W sitt eget språk med inslag av riktiga ord, man märker att han förstår hur mkt som helst men det är svårt att få fram det alltid i ord. Det är väldigt sött att lyssna på hans utläggningar. En dag kommer det att lossna helt det är jag säker på.

Ett stort GRATTIS. Vilken jobbig start för er, men skönt att det gick bra. Hampus föddes också 3 veckor för tidigt, så man kände sig lite skör och orolig för måendet. Jag förstår att det måste ha varit jobbigt.

• MissCat

Grattis Jis till lilla Stella! Vad skönt att allt gått bra. Ludwig kom ju också 3 veckor för tidigt och hade lågt blodsocker eftersom jag själv pressat mitt. Han fick extra mat och vi fick ligga inne i 5 dagar.

Ja detta med språk är inget jag oroar mig över, det kommer när han är redo.

• Sunseed
    MissCat skrev 2013-12-23 14:41:50 följande:
    Ja detta med språk är inget jag oroar mig över, det kommer när han är redo.

Ja. Något jag har förstått på den lilla korta tid om snart 8 månader med liten är att man ska slå sig själv i skallen som jämför (vilket jag gjorde första månaderna). I vår barngrupp var ALLA (enligt mig) före på ALLT fysiskt. Jag började bli orolig då vår lille var den enda som inte ville ligga på mage och greja. Men så insåg jag att vår lille är väldigt för sig i tankar, funderingar och finmotorik, samtidigt som både sköterskan och läkaren beskrev att det finns vågrätta och lodrätta barn. Dom är olika. Vår vill mycket hellre stå och sitta och avskyr fortfarande magövningar även om vi försöker få in dom ibland. Men han är före på mycket annat som jag inte såg då när jag bara jämförde det fysiska. Han har varit väldigt tidig med att ta i saker, föra dom från hand till hand, jämföra, skruva, byta hand, tänka, analysera.

Och så köpte jag en bok som har varit ett suveränt uppslagsverk, som faktiskt beskriver olika personlighetstyper (växa och upptäcka världen) och med den i ryggen känner jag mig supertrygg eftersom jag slår upp olika utvecklingsfaser och inser att även om liten är efter på vissa steg så är han väldigt framme på andra. Och så får man superbra tips på att utveckla de sidor som är hans starka och det han gillar att göra.

Man ska bara blunda för vad andra gör och se sin egens framsteg helt enkelt. Min brorsdotter babblade långa meningar när hon var 2. Hennes bror som snart fyller 3 har just börjat prata lite mer än ett/två ord. Och ingen av dom är det minsta onormal.

Stor julkram till er alla

• Kelsson1

Sunseed: Helt rätt, inte jämföra. Även om jag själv syndar ibland men försöker att inte göra det, Jenni är bara bäst i allt
    Lite ont i hjärtat gjorde det när jag såg o hörde om små som gick innan de fyllt ett år o lilla Jenni inte var det minsta intresserad. Lyckades dock hålla i mig o inte stressa upp mig för mycket o så när hon var 14 månader började även hon gå .

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011