• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Vickan I

Ville också ha en donkey, men sonen är för stor för den. Jag hoppas på att slippa syskonvagn istället, men tror nog det kommer behövas en en kort tid ändå då han kommer vilja åka med tror jag. Har beställt ståbräda men...Såg en donkey förra veckan, måste varit importerad. Jättefin.

• Luella
    Jis skrev 2011-06-07 22:39:07 följande:
    Karmosin, jag är sugen på Donkeyn oxå. Men är lite osäker på hur kompakt man kan göra den osv.
    Jag vet inte heller hur kompakt den kan bli. Dumt nog testade jag inte att fälla ihop den när vi tittade på den.

Men jag kan varmt rekommendera Brio Go, helt fantastisk. Dottern fyllde 2 i mars och vi kör fortfarande runt med den. Hon älskar sin vagn och kryper upp i den hemma i hallen och sitter och myser där.
  • Luella
    Vickan I skrev 2011-06-07 22:49:09 följande:
    Ville också ha en donkey, men sonen är för stor för den. Jag hoppas på att slippa syskonvagn istället, men tror nog det kommer behövas en en kort tid ändå då han kommer vilja åka med tror jag. Har beställt ståbräda men...Såg en donkey förra veckan, måste varit importerad. Jättefin.
    Har du testat att sätta honom i en Donkey, hur tight är det? Enligt säljaren på Barnbutiken fick hennes treåring plats i den men hon säljer ju vagnen och kanske inte den mest tillförlitliga källan .

Nummer två kommer i november och det är anledningen till syskonvagnen. Jag tror inte att jag orkar med att köra vagnen med bebisen på oplogade gator och samtidigt försöka få med mig min dotter. Hon går aldrig åt det håll vi ska åt tyvärr och ståbräda har vi testat men den hoppar hon bara av. Så är jag osäker på hur ståbärdan funkar i vinterlandskap. Vi bor iofs i Sthlm innerstad men jag ryser fortfarande är jag tänker på förra vintern. Usch.

Om vi lyckas få tag i Donkeyn använder vi nog den bara i vinter och sen säljer till sommaren när den fortfarande är i ok skick och hoppas på att få ett bra pris.
  • Vickan I

Karmosin - nej inte provat den. Men tyckte sonen såg stor ut i cameleonen och sålde den. Han är inte stor på ngt sätt heller, men hade huvudet i suffletten osv. Donkeyns sittdel lär ju inte vara längre. Bebis i oktober och han blir tre i jan. Kommer inte skaffa ngn syskonvagn i förväg, men kan tro vi kommer få skaffa en beg sedan ändå. Som du säger, vinterkalla dagislämningar med en trotsig liten kille och bebis...hua. Då behövs nog så han kan åka. Vet dock eh vad vi ska ha istället då. Kommer inte röra mig i city med syskonvagnen direkt så den behöver ju inte vara supersmidig, men vill ju inte rulla vad som helst heller.

• Luella
    Vickan I skrev 2011-06-07 23:09:37 följande:
    Karmosin - nej inte provat den. Men tyckte sonen såg stor ut i cameleonen och sålde den. Han är inte stor på ngt sätt heller, men hade huvudet i suffletten osv. Donkeyns sittdel lär ju inte vara längre. Bebis i oktober och han blir tre i jan. Kommer inte skaffa ngn syskonvagn i förväg, men kan tro vi kommer få skaffa en beg sedan ändå. Som du säger, vinterkalla dagislämningar med en trotsig liten kille och bebis...hua. Då behövs nog så han kan åka. Vet dock eh vad vi ska ha istället då. Kommer inte röra mig i city med syskonvagnen direkt så den behöver ju inte vara supersmidig, men vill ju inte rulla vad som helst heller.
    Jag får nog ta med mig tjejen och testa den innan vi bestämmer oss. Hon ska ju sitta i den med vinteroverall.

Innan jag såg Donkeyn hade jag funderat på att köpa en Teutonia syskonvagn på Blocket men då sitter man där med en dubbelvagn som alltid är dubbel. Och dom vagngarna som har en bakom och en framför är så långa att jag tror att det blir svårt att köra i snö. Sen är jag så kort att jag inte ser barnet som är där fram.
  • Vickan I

Ahh så försvann hela inlägget. Kortversion. Funderat på PT Vibe el teutonian. Ska mest användas mellan dagis och hem. Bebisen ska få en ny vagn. Hmm många vagnar det blir här hemma då...

• Speck
    Anderska: Välkommen hit! Usch, tiden före första VUL är alltid så nervös, men du är snart där! Jag är i vecka 30.

Strössel: Andningslarm vet jag inte om det ska va nödvändigt.. jag tycker det känns som en typisk "konsumera mera"-produkt framtagen för att göra oroliga småbarnsföräldrar ännu mer oroliga. Jag räknar med att vara med mitt barn ganska intensivt första tiden i dess liv och tycker jag skulle märka om den skulle sluta andas. Det är bara min spontana åsikt.
    Dessutom - det där andningslarmet är väl en sorts napp eller tänker jag på fel produkt? Min bebis ska inte få ha napp den första tiden då min bm förklarade att man stärker fel sugmuskler med napp och på så sätt kan öka risken för felaktig sugteknik hos bebis när man ammar och således öka risken för såriga bröstvårtor.. vilket är nåt jag gärna undviker Glad

Vickan: Låter inget kul med bråcket ditt, själv har jag fått nåt "skit" bakom vänster knä och har domningar och stickningar i vaden och kan inte anstränga vänsterbenet i böjt läga utan att få svinont.. Frågade bm om hon hade nån aning vad det var, men icke. Hon rekommenderade mig att uppsöka läkare.. nåväl, får se när/om jag orkar.
    Jobbigt med förvärkar! Jag hade också jättemycket problem med det tidigare, det har dock blivit bättre nu. Nu får jag bara sd när kroppen tycker jag hållt igång förlänge. Vila vila vila!
    Jo jag hade tänkt o yoga o simma o allt men jag vet inte, sen har man mått så pyton att inspirationen att träna inte riktigt infunnit sig.

Kasa: Lycka till på KUB, kommer gå strålande!

Viksan: När du är gravid är fel tid att fokusera på att vara duktig på jobbet.. sorry men om din kropp behöver deltidssjukskrivning så ska din kropp få deltidssjukskrivning tycker jag! Jag var envis o ville jobba o det ledde bara till sammanbrott o jag gick o grät o ville inte vara gravid.. Inte riktigt så man vill må när man äntligen efter alla dessa år blivit gravid!
    Jag har självklart inget med det att göra, men min rekommendation är iaf att acceptera sjukskrivningen och gå ner i tid, gå ner i varv. Acceptera att du är gravid. Glad
  • Vickan I

Viksan - Som Speck skrev och som du skrev till mig. Se till att vila vila vila. Duktig finns det en massa år kvar att vara på jobbet sedan.

Speck - Låter inte kul med knät...mkt krämpor ska en del igenom för att få priset i slutet . Vill dock säga att min propp i benet började med domningar, stickningar i vaden. Inte för att skrämmas, men så att du håller koll lite. Är ju lite förhöjd risk för proppar som gravid. Sammandragningarna bättre nu så känns skönt. Med sonen hade jag bara när jag ansträngde mig eller stressade, men dessa kommer i soffan, när jag sover osv, men bättre som sagt. Vi undvek napp första veckan eller två, tänkte inte ha napp öht först, men efter aaaaallt det skriket åkte den in och var inget problem med amningen. Var mkt man skulle gjort si eller så när man tänkte innan, men det blir inte som man tänkt jämt...

Det där med adningslarm är svårt. Finns ju dessa som man fäster på blöjan som skall vara ganska bra. En del säger att det skapar mer panik för att de fellarmar en del och andra säger att de mår bättre då det fungerar super. Hade inget till sonen och får se hur det blir till nästa barn. Antagligen inte. Läste om en kvinna här på FL som förlorarde sin lilla i PSD. De hade firat kalas och hela släkten var i samma rum inkl bebisen i sin liggdel till vagnen och sedan upptäckte de att barnet hade slutat andas. Man tittar ju inte på barnet HELA tiden dygnet runt, det går ju inte. De flesta som somnar in i PSD gör det ju under natten då alla sover. Usch så himla läskigt, men ovanligt vi måste komma ihåg det.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • strössel

Speck:  Andningslarm finns i två varianter tror jag som plattor man kan lägga i sängen eller en liten grej man fäster på blöjan. Jag visste inte att det fanns men har läst mycket om det här på familjeliv, jag vet inte om jag ska köpa det dom kostar runt en 2000 kr. Det är därför jag vill ta upp det på en föräldrakurs för att fråga om bm anser att man behöver det eller inte och hur vanligt det är att dom slutar att andas osv.

Kasa: Lycka till på kub testet idag !

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011