• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • kasa01

Det gick inte så bra för oss. Vi har en förhöjd risk, det blir moderkaksprov på tisdag. Resultatet från man en vecka efter det. Vet inte vad jag ska göra nu... Det kanske är därför jag blött, för att bebisen är sjuk...? Vi fick ju molan (tumören) för lite drygt ett år sedan, vilekt också är en kromosom avvikelse, dock är det när två spermier befruktar varandra i ett kärnlöst ägg. Vet inte om det kan ha ett samband, de kunde inte säga det på SÖS heller. Nu blev allt svart igen, orkar inte.....

• Aurora1979

Kasa01: Åh nej vad jobbigt för er.... :( Men jag håller verkligen tummarna för att det kommer gå bra i slutändan ändå! *kramar om*

• strössel

Kasa: Vad tråkigt att läsa förstår om du är ledsen och orolig massa kramar till dig, men jag håller tummarna för er att det kommer visa ett bra resultat på moderskapsprovet.

• Vickan I

Kasa - Åh min lilla vän vad ledsen jag blir. Så skulle det ju inte bli. Förstår att oron är enorm just nu och jag förstår precis hur du känner. Väntan fram till först test och sedan väntan på svar är jättejobbig. Det finns inte mycket man kan göra då mer än att uthärda och försöka att inte googla ner sig själv i en negativ spiral. Var det dem mjuka (mätningen) eller hårda (blodprovet) markörerna som drog ner resultatet? För de allra flesta blir ju slutresultatet ändå gott även om resan dit är fruktansvärd. Hoppas så för er. Stor kram.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Jis

Åh Kasa, vad ledsen jag blir. Jag önskar så att resultatet skulle vara annorlunda. Ingen ska behöva få det resultatet. Jag håller med Vickan om att de allra flesta föder ett friskt barn trots förhöjd risk.

jag läste detta innan vi gjorde KUB-testet och det lugnade mig.

jag tänker så på er. Kram!!

Hög risk är ett resultat där risken är högre än en på 300, t.ex. 1:150. Detta innebär att en av 150 kvinnor med den här risken bär på ett foster med Downs syndrom.

Försäkra dig om att du verkligen förstår den information som läkaren ger dig. Be läkaren gå igenom alltihop igen om du inte förstår. Om du vill veta mer om Downs syndrom kan du kontakta Svenska Downföreningen.

Vad bör jag göra om min risk är hög?
    Cirka en på 20 kvinnor får resultatet hög risk och de allra flesta av dem bär på ett normalt foster. Även om risken är så hög som 1:5 är chansen fyra på fem (80%) att fostret INTE har Downs syndrom. Icke desto mindre blir du troligen orolig och osäker på vad du ska göra när du får veta att din risk är hög.

Det enda sättet att med säkerhet ta reda på om fostret har Downs syndrom eller någon annan kromosomavvikelse är att göra ett diagnostiskt test som moderkaksbiopsi eller fostervattensprov. Det här beslutet kan vara mycket svårt att fatta, men du måste inte bestämma dig direkt. Du kan göra ett fostervattensprov från vecka 14-15 om du vill. Din barnmorska eller läkare kan ge dig mer information om du behöver det.
  • kasa01

Tack Aurora, Strössel, vickan o Jis för er omtanke. Barnmorskan förklarade ju allt i morse, och jag vet att av 110 barn är det 1 som får DS i min riskfaktor. Dock hade jag 1: 100 000 risk att få em komplett mola, så i min värld betyder det ganska lite. Om det har ett samband ökar det ju riskerna, men ingen verkar veta. Har inte gjort annat än sökt info under dagen, och ringt mina läkare. 3 år, 5 ivf återföringar, en komplett mola och nu detta. Det är liksom lite för mycket.... Önskar bara att jag fick veta nu. Mina 3 bästa barndomsvänner gifter sig på lördag, kan inte riktigt påstå att jag känner mig kalas sugen. Vill bara veta..

• Jis

jag förstår dig helt och fullt med bröllopet, men tror du inte att det är bättre att gå dit än att vara hemma och fundera? du kan ju föärklara (om du orkar såklart) för dina vänner vad som händer å varför du inte är så festsugen och går hem tidigare.

Får jag fråga vilken risk ni fick? Å igen, tänk på hur liten risken är trots allt. Det kommer gå BRA, det vet jag.

• kasa01

Jis, jag fick 1:110. Från 1:200 erbjuds man fostevattensprov eller moderkaksprov. Vi hadde 1: 250 för min ålder (36), 1: 150 för blodprov o ungefär samma på nackspalten som var 2,4 mm. Totalt blev det 1:110.

Ärligt talat känns inget särskilt bra just nu, bröllop eller hemma. Lipar bara ändå, vill vara glad för dem. Jo jag vet att risken inte är jätte stor, men vi har haft sån J-VLA otur med allt! Risken för mola är jätte liten, risken för mola vid IVF är i stort sett noll! Ändå fick vi det... så det där m risk analys och sannorlikhet ligger helt enkelt inte för oss. Vi har otur, eller om det nu är något ytterigare fel som orsakar allt detta. Vill bara få veta, så jag kan sörja eller jubla. Allt fram till nu har varit jobbigt, har mått skit och blött varje dag. Ska jag gå igenom allt detta en gång till!?!?!?!?!? vill inte....

• Jis

Usch stackare! en fråga, bor du i Sthlm? Om du gör så kanske du vill ses för en fika och bara prata med någon som varit med i hela IVF-karusellen.

Stor kram

• kasa01

Jis, tack söta rara, men just nu lipar jag bara... vill helst inte gå ut över huvudtaget. Tur man jobbar hemmifrån! gärna när jag fått lite distans, o inte behöver riskera att bli utblängd pga hickande snyftningar o snor i massor. TACK!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011