• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Lulis7

Nu är jag tillbaka hemma efter stugsemestern i skogen, helt bortkopplad från omvärlden. Ingen TV och Internet fungerade inte på mobilen. Lite läskigt men samtidigt skönt med en paus från all teknik...

Grattis till er som har gjort rul!

Kelsson: Grattis till flickan! Innan IVF har jag alltid sagt att jag absolut inte vill veta i förväg. Jag har inte kunnat förstå att man väljer att ta reda på könet. Men av någon anledning tänker jag annorlunda nu. Sambon är lite tveksam men jag tror att jag kan övertyga honom tills vi har kommer så långt Flört.

Det är roligt att läsa era tankar om namn. Vi pratar lite namn ibland men när man jobbar med barn och har gjort det i flera år är det svårt, tycker jag. Många namn är "upptagna" för mig. Många elever jag har haft finns liksom kvar och namnet blir så starkt förknippat med just det barnet. Vissa namn t ex är riktiga "busunge-namn" och funkar absolut inte. Jaja, vi har massor av tid på oss att fundera över namn.

Är halvvägs in i vecka 10 nu. Tycker inte att jag känner mig särskilt gravid längre... Missförstå mig inte, jag är INTE avundsjuk på er som mår illa och kräks! Men det är lite läskigt att inte känna något särskilt.

Magen är dock uppsvälld som en ballong. Den senaste veckan har jag inte kunnat knäppa byxorna Rynkar på näsan.

Anderska: Du frågade om tips mot förstoppning. Jag har inte haft förstoppning men däremot haft ont i magen och varit väldigt uppsvälld. Har ett recept på en supergod indisk dhal (linsgryta) som alltid sätter fart på min mage! God är den också. Jag skickar gärna receptet till dig om du vill Glad.

• Jis

Kul att läsa om er alla, känns som man är hemma :) Jag är just nu i tyska Ulm, tacka gudarna för att tyskarna gör god alkoholfri veteöl. Yummi!!
    Imorgon bär det av till Innsbruck, hoppas jag hittar lite bebis kläder :)

• Kelsson1

Viksan: Tyvärr satte brist på kvadratmetrar käppar i hjulen o blir snikvarianten av skötbord istället Obestämd men det blir nog bra, bebis lär inte bry sig att man byter bajsblöjan på skötbord för 800kr istället för skötbord för 4200kr
    Måste vara skönt när det mesta är klart o behöver inte inhandlas. Börjar känna panik för hur i hellskotta ska man få pengarna att räcka till?
    Gustav är ett fint namn, den Gustav jag förknippar namnet med är en störttrevlig kille

Luilis: Lät underbart med stugsemester, vill också!
    Tackar! Hoppas du lyckas övertala sambon då Skrattande
    Vet det där med att namn är "upptagna", makens favvonamn förknippar jag med en överviktig medelålders dam. Inte bra, hur ska jag säga för att han inte ska känna att jag skjuter ner alla hans förslag?
    Dags för dig att köpa mammabyxor? Jag var tvungen att köpa nya tröjor rätt tidigt men väntade några veckor till innan jag köpte byxor (hade gamla tjockisbyxor kvar som jag använde tills dess). Så vet exakt hur det är att vara svullen. Tycker inte att svullnaden någonsin gått ner bara blivit värre Flört.

Jis: Låter väldigt trevligt det där, hoppas du passar på att njuta lite istället för mic också...

• Speck
    Lulis: Jag blev jättesugen på linsgryta - posta receptet här! Skrattande

Kelsson: Jag undrar också hur pengarna ska räcka till, men jag försöker t'änka att miljontals par fixar det här årligen, varför skulle inte jag o maken göra det. Glad

Ego: Trött som attan idag, gick upp 9 bara för att gå nr o lägga mig på soffan istället. Låg till 14-tiden. Sen däremot! Bakade jag en långpanna med svärmors vinbärsmums (typ en sockerkaka med maräng på med vinbär i), och så bakade jag kladdkakemuffins, en smulpaj med röda vinbär och rabarber i och så gjorde jag ca 1,5 liter saft av röda vinbär och rabarber.
    Sen lagade jag middag till maken o efter middagen insåg jag att jag råkat släppa ut en av katterna när jag vädrade ut ugnsvärmen från köket.. Så ut i regnet o leta i 45 min, och jag blev så ledsen och kände mig så skamsen (jag vet hur mkt min man älskar den katten som smet) att jag fick jätteonda sd och kunde knappt gå... kroppen reagerar verklligen på känslor!
    Sen när jag kom hem så hade maken hittat katten som tur var, men jag fick bannor om att jag måste vara försiktigare o då började jag ju störtböla.. Gråter Så maken fick självklart jättedåligt samvete o försökte trösta.. Men man har mkt känslor i omlopp nu.
    Sen iaf fick vi fikagäster, så det var bara att torka tårarna och sätta på ett leende, men det var skönt med lite distraktion annars hade jag kunnat böla över mitt dåliga samvete hela kvällen Tungan ute
    Så det var min dag.. ska bli skönt med lite sömn nu.  
  • Kelsson1

Speck: Verkligen händelserik dag! Jag är imponerad över de som bakar, själv orkar jag aldrig o får lite dåligt samvete för jag vet hur mycket maken gillar det. Men man kan inte få allt
    Jo det är som du säger, miljontals andra klarar av det här så varför inte vi.

Ego: Har haft ont i magen långt ner som vid vänster äggstock sen igår eftermiddag. Igår bara ont när jag rörde på mig, nu känns det hela tiden och hade även ont i natt så jag har sovit dåligt.
    Det behöver inte vara någon fara för bebis men orolig som man är har vi valt att åka in till gynakuten för att kolla upp.
    Hör av mig när jag vet något.

• Lulis7
    Kelsson1 skrev 2011-07-19 06:35:55 följande:
    Speck: Verkligen händelserik dag! Jag är imponerad över de som bakar, själv orkar jag aldrig o får lite dåligt samvete för jag vet hur mycket maken gillar det. Men man kan inte få allt
    Jo det är som du säger, miljontals andra klarar av det här så varför inte vi.

Ego: Har haft ont i magen långt ner som vid vänster äggstock sen igår eftermiddag. Igår bara ont när jag rörde på mig, nu känns det hela tiden och hade även ont i natt så jag har sovit dåligt.
    Det behöver inte vara någon fara för bebis men orolig som man är har vi valt att åka in till gynakuten för att kolla upp.
    Hör av mig när jag vet något.
    Bra att ni åker in och kollar! Hoppas att allt ser bra ut! Kram
  • Lulis7
    Speck skrev 2011-07-18 22:57:36 följande:
    Lulis: Jag blev jättesugen på linsgryta - posta receptet här! Skrattande
    Recept kommer här:

Indisk dhal 4 port (Går bra att göra dubbel sats och frysa in.)

1 gul lök
    1-2 gröna chilifrukter (med eller utan kärnor beroende på önskad styrka)
    2 tomater
    3 dl röda linser
    3 dl vatten
    1 burk kokosmjölk (400 ml)
    1 tsk torkad mejram
    ca 1/2 tsk salt

Gör så här:
    Finhacka löken och chilifrukterna. Tärna tomaterna. Skölj linserna. Koka lök, chili, tomater, linser, vatten, kokosmjölk och mejram i ca 15 minuter. Smaka av med salt.

Servera med naanbröd. (Gärna hembakat om man är flitig som Speck, annars duger det bra med Santa Marias färdiga Glad.)

Tillbehör (som är gott men som vi sällan orkar fixa):
    1 gul lök
    1 msk olja
    1/2 kruka färsk koriander
    2 tsk svarta senapsfrön

Gör så här:
    Skiva löken och stek den i olja tills den har fått färg. Tillsätt koriander och senapsfrön och stek tills löken är knaprig.

Lycka till!
  • Vickan I

Bra ni tittar Kelsson, men allt är nog som det ska . Men allt som lugnar är bra. Jag har också ont, särskilt på höger sida av magen . En viss punkt är värre, men avvaktar och kollar med bm som jag ska till imorgon. Ja jag har också lite dyr smak men ärligt är ju dessa saker ofta lite finare och när man som jag redan har allt nödvändigt så får man gå på att köpa roliga ondödiga saker som en babyseat till Stokke matstolen tex. Har förälskat mig i en Sebrasäng, men dryga 8000-9000 kr går inte när vi har en fin Brio, så liiiite får man allt hejda sig.

Speck - djupt imponerad .

Ang namn så pratar vi inte alls här hemma haha. Sambon tycker det är klart och är bestämd att sonen ska heta Morgan!!! I ett svagt ögonblick när sonen föddes har jag kanske ehhh hrmm...lovat att näsa grabb fick heta Morgan bara jag fick Alvin denna gång haha. Så vad sjutton gör jag nu?! Håller vad jag lovat? Vad säger ni ärligt om namnet?  Många namn kan jag verkligen inte tänka mig heller pga folk jag träffat i jobbet haha.

ytterst EGO -   Vi har tittat på vigselring och nu har jag hittat den . Imorgon ska sambon och köpa den, har den undanlagd och den 10 september blir ju fru i stadshuset. Vi kör den lilla privata varianten med närmaste familjen och går sedan ut och äter. Sedan "fest" för kompisar (tror jag). Tror ni man ångrar att inte ha värsta klänningen och kyrkan och allt? Gillar ju inte stå i centrum och sådant...Vi funderar på om vi ska ta in på hotell den kvällen (sonen med mormor då), men hur kommer man må 5-6 v innan beräknat BF..kanske skönt vara hemma då? Det kan vi ju boka närmare om man känner att man vill. MEN NU TILL STORA DILEMMAT, vad har en höggravid brud på sig hahaha? Vill ju inte ha en typisk bröllopsklänning då vi kör stadshuset. Tiden kanske inte är bäst vald och vi försökte få till det förra sommaren i samband med resa, men ALLT krånglade och vigselförättaren hörde inte av sig och blää så tillsut tappade vi lusten den gången. Nu fick sambon ett ryck för några veckor sedan och tyckte vi skulle slå till innan nästa barn kommer och jagt blev så glad att han tog initiativ till något sådant här så klart man vill köra då .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kelsson1

Ego: Hemkommen från gynakuten o allt såg bra ut med bebis. Läkaren tittade både med ultraljud och VUL. UL för att titta till bebis o hon sprattlade på där o hjärtat slog så fint. VUL för att titta på livmoderetappen tror jag o det såg också bra ut. Vad som orsakar smärtan kunde han inte säga men skickade urinprov på odling så svar om det kommer kring fredag. Annars ska jag ta upp smärtan med BM nästa vecka...

Lulis: Tack!

Vickan: Men vad härligt att ni ska gifta er! Min syster valde borgelig vigsel och pensionat ute i skärgården för närmsta familjen och har varit väldigt nöjd med det valet. Hon var klädd i en väldigt fin vit klänning från H&M tror jag att hon köpte den ifrån.
    Själv hade jag alltid drömt om att få vara prinsessa för en dag med stor klänning, kyrka o nästan 100gäster o fick det för 8år sen. Det var helt perfekt för mig. Så om dagen ni gifter er blir perfekt på det vis ni vill ha det tror jag inte att du kommer att ångra dig. Skulle du mot förmodan göra det så kan ni alltid senare åka till Las Vegas o gifta om er med stor klänning o rubbet Skrattande.
    Som sagt syrran ville inte heller ha en stor klänning när det var borgeligt men det finns en hel del fina klänningar som inte känns för mycket... Bara ut o leta .
    Det där med Hotell, jag skulle nog välja hotell ändå. Jag älskar nämligen hotellfrukost o tanken på att slippa bädda . Men det känner du bäst själv om du hellre är hemma eller sover på hotell.
    Hoppas att ni får en underbar dag när ni gifter er! STOR KRAM!

• Vickan I

Kelsson - Vad skönt att allt var bra och att du fick se lilltjejen igen . Vart är det du åker, tänkte om det behövs ngn dag här om förvärkarna tilltar igen, då de verkar så bra där? Tack för tankar också. Jo sambon har sagt att eftersom vi kör stadshuset nu så vill han absolut köra Vegas om några år, gärna med Elvis så det blir så kitschigt som möjligt hahaha. Har kollat lite klänningar, men det måste vara ngt där magen går ner utan att det är ett tält så lite svårt...men det löser sig....Ja det är just hotellfrukosten som lockar, för ngt rajtan tajtan på rummet blir det inte då ljumskrbråcket sätter stop för all hmmm roligt....

Är ensam hemma och det känns så skumt. Ingen korv som rusar runt här hemma. Alvin är sedan igår morse med pappa på landet (med svärmor också) så jag stannade hemma och vilar lite och tvättar bebiskläder för fullt. Så skönt få sova ensam hemma.....tyst tysyt tyst...heeeeela natten. Nu ska jag ta mysfruskost med mig själv haha.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011