• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Aurora1979

tredje maj och Kelsson: Jag hade oxå väldigt svårt för kaffe (speciellt lukten) de första 4 månaderna av graviditeten, men nu kan jag dricka igen! Men dricker bara 2 koppar/dag. =)

Kelsson och Strössel : Konstigt att det ska vara olika bud när man pratar med FK! När jag ringde och frågade om jag kunde anmäla min mans inkomst i förväg så sa hon nej, att vi var tvugna att vänta tills barnet var fött. Men jag hoppas att hon helt enkelt missförstod min fråga på något sätt. Annars får man ju vänta en evighet innan man får ut pengarna... 

• Kelsson1

Aurora: Är nu i graviditetsmånad 6 och kalendermånad 5... så har inte så höga förhoppningar om att kunna dricka kaffe innan förlossning.

• Jis

Åh så segt, vi förträngde totalt att tyskarna går på semester idag = sjuka köer+ att vi suttit i kö i 2.5 timmar utan att komma m båten över till Danmark. Hur kunde vi glömma det i vår rigorösa planering? Merde! Det där med FK å arbetsgivare verkar så olika, jag får 90% av min lön (dvs min AG skjuter till 10%), så får jah 12500 ab fk går jag 1250 kr av min AG. Det funkar oberoende av hur många dagar jag tar ut. Min man får 90% av sin ursprungliga lön=sjukt bra, men då är kravet att han tar ut 7 dagar i veckan. Vi har kommit fram till att han får göra det å sedan spara av dessa pengarna så han kan vara tjänstledig utan lön ett par månader, annars räcker inte dagarna. Min plan är att ta ut 4 dagar/veckan från Flavio är född till oktober då jag ska börja jobba 50% Å samma för min man. Sen är han hemma full tid från dec till juli åsen börjar Flavio dagis i augusti 2013 :)

• Aurora1979

Oj vad ni tänkt ut eran föräldraledighet, vi har inte ens börjat tänka på det känns det som haha... :P

• Vickan I

Jis - Segt med kö. Men jag förstår inte riktigt. Om du bara skulle ta ut ex 2 dgr så får du ju inte 90% av din ursprungslön? Menar du att du får 10% av din arbetsgivare av det du får av FK oavsett hur många dgr du tar ut, får så har jag med. Det var därför det blev så lite pengar från arbetsgivaren då jag bara fick pengar från FK för 2 dgr/veckan. Sambon har också så han måste ta fullt (7 dgr/v) för att få 90% av lönen.

Aurora - Ingen brådska ännu. Man kan fundera allteftersom också, bara man har framförhållningen till arbetsgivaren hur man tänkt. Vi har inte bestämt ngt säkert denna gång heller, men lite löst är det väl sagt att jag först är hemma ca ett år, sedan sambon ca ett halvår och så jag några månader till fram till förskolan börjar i augusti  2013. Svårt med barn födda sent på året att tajma det bra med förskolans inskolning. Det problemet slapp vi förra gången då sonen är född i januari.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kelsson1

Vickan: Står att man måste berätta för arbetsgivaren två månader innan man går på mammaledighet. Betyder det att man måste då veta säkert hur länge man tänkt stanna hemma eller får man ångra sig under tiden? Jag förstår inte det här riktigt!

• strössel

Aurora: Hon jag pratade med sa att min man kunde skicka in det nu så är det färdig behandlat när han vill ha ut sina pengar.

Vickan l: Vi har en så kallad förmånsida och jag var inne och kikade och där var jag inne och kikade och så kunde man skriva in hur många dagar i veckan man skulle ta ut föräldra dagar och då räknade den ut hur mycket man fick av mitt jobb oavsett hur många dagar man tar bara olika belopp som man fick. Jag måste ringa mitt jobb och kolla upp hur det funkar.

Kelsson: Lägsta nivå dagarna får man börja plocka av efter att man har tagit ut 180 dagar på sjukpenning eller grundnivå, men det vet du säkert men ifall du inte visste så vet du det nu Flört

• Lulis7

Sputnik: Då ska jag kolla in HM:s svarta byxor på onsdag! Funderar på om det finns fler butiker i Malmö som säljer mammakläder. Får kanske bli en tur till Köpenhamn innan semestern är slut. Kan tänka mig att utbudet är större där.

Aurora, tredjemaj och Kelsson: Jag dricker inte kaffe, men ääälskar te. Har begränsat till 1 eller max 2 koppar om dagen inför varje IVF och även nu under graviditeten. Det har fungerat hur bra som helst. Men sista veckan har jag inte alls mått bra i magen och jag har misstänkt att jag reagerar både på te och juice, dvs sura drycker. Har inte druckit varken te eller juice idag och magen mår faktiskt bättre. Så nu blir det inget te på ett tag Rynkar på näsan. Kanske kan testa med rooibos, fast det är inte lika gott.

Skönt att inte behöva fundera över FK än... Låter väldigt krångligt.

• Vickan I

Kelsson - Du kan ändra dig senare, bara ändrigen kommer in senast två månader innan. Som ex så hade jag först sagt/anmält att jag skulle vara hemma till april 2010, men sedan kom vi på här hemma under hösten att det var bättre att vi bytte i februari 2010 så då ändrade jag bara det. En del arbetsgivare har så att man "bara" får göra ett visst antal ändringar under ett år (för att kunna planera verksamheten), men det där är olika. Inte så lätt veta helt säkert så långt framåt.

Strössel - Så har vi med på mitt arbete, så blev inte så mkt när man bara tog ut 2 dgr/veckan då. Men för att komma upp i just 90% av lönen krävs det sju dagar FP + de 10% av arbetsgivaren.  

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • strössel

Vickan l: Ahh då fattar jag vad du menar trög som man är Skrattande fattade som om att man var tvungen att ta ut 7 dagar i veckan från fk för att få nåt överhuvudtaget av jobbet, men nu förstår jag Tungan ute

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011