• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Luella

Hoppas att ni har haft en fin lördag! För min del har det varit på tok för varmt och min dotter har varit ganska jobbig hela dagen så nu är jag vansinnigt trött. Jag ringde till min mamma som äntligen har kommit hem och frågade om hon kan ta hand om barnet en dag för vi måste vila öron och huvud en stund och hurra! det kan hon.

Ja usch, FK-planeringen är inte kul. Tur att min man älskar att sitta och räkna så det får bli hans uppgift. Hur har ni planerat med dagis-start? Min dotter började när hon var 17 månader och det var perfekt. Då började hon i augusti när det finns mest plats i grupperna. Men nu blir det jobbigt att få till det. Fast den här gången ska jag börja jobba på deltid efter 6 månader och vara hemma ca 2-3 dagar i veckan och då kanske man har mer energi när man är hemma.

• Vickan I
    strössel skrev 2011-07-30 19:54:49 följande:
    Vickan l: Ahh då fattar jag vad du menar trög som man är Skrattande fattade som om att man var tvungen att ta ut 7 dagar i veckan från fk för att få nåt överhuvudtaget av jobbet, men nu förstår jag Tungan ute

Ja en del har så också, som min sambo. Han måste ta FP sju dgr i veckan för att få de 10% av sitt jobb. Tar han mindre än sju dagar (vilket han gjorde när han var hemma efter mig) så får han inget av jobbet! Tror det ibland är för arbetsgivaren att fula sig lite för många vill/behöver väl det där extra, men då tar ju dagarna slut fortare så att arbetstagaren sedan inte kan komma och ta föräldraledigt vid jul, barnens sommarlov etc. Men vet inte, en tanke bara...
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kelsson1

Vickan: Tack, kanske det gick in i tröga skallen nu . Tror att min make också har så att han måste ta sju dagar för att få något från jobbet men det gör som sagt inget tror att vi då förbrukar de lägstanivå dagarna som ändå inte ger något. Och jag tror att vi kommer hunnit använda 180 av de vanliga dagarna först.

Karmosin: Har varit för varmt för mig också. Har bara städat o legat i soffan hela dagen. Orkar ju inte städa allt på en gång utan ligger i soffan mellan varven o vilar

Lulis: Jag klarar ju inte av ens te (på grund av lukten o smaken) just nu. Hoppas din mage blir bättre när du är utan sura drycker!

• Vickan I

Kelsson - ja jag hoppas du förstod, fråga på annars . Du kan som sagt ändra dig bara du gör det i god tid helt enkelt. Har du innan sagt att du ska komma tillbaka 1 juni säger vi, men ångrar dig och vill börja 1 juli istället så måste du meddela detta senast sista mars, två månader innan arbetsgivaren förväntar dig tillbaka den 1 juni. Sedan är ju inte alla arbetsgivare så stela med detta, men enligt föräldraledighetslagen och för att slippa ev tjafs. 

• Vickan I

Kelsson - Ja allt handlar ju om hur mkt dagar man vill/kan ha kvar och kunna ta av kommande sju år fram till första klass börjar. Vi har ju sparat en himla massa dagar, men inser nu att vi inte ens vet om vi kommer kunna göra oss av med alla. Eller kan kan man ju, bara anmäla FL, men lite ansvar känner man ju mot arbetsgivare och främst kollegor också så inte så att jag kan smacka in hela julledigheter och 7 veckors ledighet på sommaren flera år i rad framåt. Men kan vara bra ha dagar kvar OM man funderar på fler barn (svårt i vår värld jag vet) men då kan man vara föräldralediga för varsitt barn sedan samtidigt en period om man vill och det kan ju vara mysigt . Eller bara för att ha och täcka upp för planeringdagar eller andra ledigheter under åren.

• Vickan I
    Karmosin - Ja det här med dagisstart känns svårt tycker jag när barnet föds sent på hösten. Sonen började i augusti då han var 20 månader och det var perfekt  (tyckte vi). Han skulle från början ha börjat i januari när han var två, men "kötanten" jag pratade med i kommunen sade att det var typ OMÖJLIGT att få en plats i januari (visst platsgaranti, men då kunde vi få plats långt bort och det var inte aktuellt då vi hade önskemål om vart han skulle börja). Så det blev i augusti istället och bra det för då var vi alla trötta på att vara hemma . Denna gång blir det krångligare, men blir nog att nästa kommer börja när h*n är 22 månader, i augusti 2013 om det inte går bra att skola in lite "mitt i". I januari går det inte få plats här...då måste ngt barn sluta för att det ska bli en plats typ.
  • Jis

Vickan:stämmer, jag får 10% av det jag fårut av FK. Det är ju inga stora pengar men många bäckar små... Å det där m dagis start är svårt, vill ju få alla dagar att räcka + att barnet gärna får vara hemma 18 månader (annars blir det ju 13 mån om barnet börjar i jan) antar att man inte börjar mitt i terminen? Eller?

• Vickan I
    Jis - En del har problem med att amma på det bröstet de har/haft bröstpiercing i och att det inte fungerat. Men har en kompis där det gått jättebra. Hon tog bara ut den medan hon ammade och satte sedan tillbaka den. Viktigt hålla rent bara. Jag hade piercing i naveln, men eftersom min fula navel poppade ut fick jag ta bort den och har sedan inte orkat sätta tillbaka den och nu är det ihopväxt sedan länge. Olika kommuner har olika regler och man kan säkert i vissa fall få börja förskolan lite senare, men de lär ju inte hålla en plats till en (även om man betalar för den) om barnet inte går. Ja vi skulle vilja få skola in i maj 2013 om vi fick välja fritt, men förstår att det blir för rörigt om alla i förskolegruppen skulle göra så.

• Jis

Tack Vickan! Jag är nog mest sugen på att ta ut den, verkar så meckigt att ta i och ur den... Ja det där m dagis som sagt, måste verkligen sätta mig ner å räkna på dagar samt kolla upp m dagis om tider osv... Vet att det är kaos i Sthlm m platser oxå:(

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011