Inlägg från: Najje79 |Visa alla inlägg
  • Najje79

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Sunseed: Shit, den här graviditeten kommer gå till historien. Helt underbart att du fortfarande har humöret uppe och humorn i behåll Vila nu som Kelsson säger! Kram!

7879: Kolikmassage hjälpte min Adrian också och bära, bära, bära!! Har ni bärsele? Han bodde i sin sele ett tag, men det hjälpte och var skönt för oss att ha båda händerna fria. Särskilt när jag var ensam på dagen och skulle ta hand om en bebis till

• Najje79

Barn är så olika!! Våra somnar med oss i sängen. Så just nu har vi som så att jag går och lägger mig allt mellan 20-21 beroende på när de är trötta. Då går jag och lägger mig med Luca, när han har somnat kommer maken in med Adrian och så somnar vi. När maken går och lägger sig hämtar han Luca och så sover de i gästrummet. Eftersom de hela tiden ligger i olika faser så har vi svårt att de ska sova i samma rum då de väcker varandra när de är ledsna och jag tror inte de har så ont av det men jag blir så stressad på natten om den ena vaknar att han ska väcka den andra och händer det så får inte jag sova nånting. Av ren självbevarelsedrift så har vi delat på dem och oss. Tanken är att vi sk göra en enda stor säng av deras spjälsängar så får de ha närheten av varandra som trygghet, men just nu gallskriker de om vi försöker lägga ner dem. Adrian har alltid haft ett behov av närhet, han har alltid somnat hos mig, sovit på mig etc. När Luca var 2-4 månader kunde vi bara lägga ner honom, hålla i handen och sjunga lite så somnade han men det ändrade sig.
    Jag resonerar som så att även om de kommer vara svårsomnade när de är äldre så ska de iallafall få all trygghet och närhet jag kan ge dem.
    De fyller 1 år om tre (!!!!!!!!!) veckor och vi har gått igenom alla möjliga sorters rutiner och faser ang sömnen

• Najje79

Sunseed: precis så var de för mig. Jag hade en fruktansvärd foglossning som gjorde mig väldigt isolerad (det var halt, bilen var sönder, jag var tvungen att använda kryckor i perioder). Jag tror att det var runt v 30-31 som jag fick en svacka, jag var, precis som du beskriver det, nedstämd. Jag hade också då en väldig separationsångest från magen, ville vara gravid lääänge (men det gick över efter några veckor då magen sa pang och blev så stor att den liksom hängde mellan benen )
    Det går över, mycket är säkert hormoner, men det gör ju inte känslorna mindre riktiga för det.
    Kan ni försöka hitta på ngt kul du och din man, ngt du kan planera och se fram emot (bio, restaurang, etc)?
    Kolla på roliga serier så du får skratta, ring en vän du inte pratat med på länge och snacka gamla minnen i flera timmar.... Men det viktiga är att det går över och snaaaaart är din bebis här

• Najje79

Sunseed: Staropramen är goooott!! Bishops är bäääst
    Haha, nä, det kan du ju inte göra men de har faktiskt en del ok alkofria alternativ. Jag drack alkofri öl under graviditeten och var också sugen på öl, tyckte just Staropramens alkofria var helt ok.

• Najje79

Håller med Kelsson, tror inte jag kommer tänka på alla gånger jag struntade i att dammsuga, däremot de (få) gånger jag prioriterade bort gos/lek tid till förmån för tex disk eller städ

• Najje79

7879: stor kram till dig! Jag tappar humöret hundrafemtielva ggr om dagen, ibland kan jag svälja det ibland blir jag arg. Så är det, det blir barnen på oss också.
    Och så håller jag helt med om det Sunseed skriver!!!

Sunseed: jag sitter här och blir heligt förbannad!!! Tänk om inte lungläkaren hade ringt!?! Alltså, de ska svara på alla dina frågor och de ska sätta in resurser NU!!! Hur fan kan de sätta detta på dig och ditt psyke? Självklart ska du ha nya Aurorasamtal, du ska absolut komma in direkt när du känner att det är på gång (och det SKA stå i din journal på förlossningen så ingen kan neka dig när du ringer) och de ska börja delge dig all information NU!!! Du ska inte behöva sitta hemma och oroa dig för ditt barn och dig själv.
    Bra att din sambo är med imorgon, det hjälper att vara två, och ge er inte!
    Massor av kramar, du är så stark och duktig!

• Najje79

Sunseed: tråkigt att du blivit inlagd igen men skönt att babyn mår bra! Åh, vad fint hon sa till dig, precis det man vill höra!! Massor kramar!

• Najje79

Sunseed: mitt vatten gick i sängen. Jag hade lagt ut tre lager frotté under lakanet så det var bara lakanet som blev blött, inte madrassen. Sen stod jag på ca 5 handdukar medans vattnet forsade, de blev dyblöta då dem slängde jag eftersom värkarna satte igång och det inte fanns tid att slänga in dem i tvätten. Men ett tips är att lägga frotté i soffan, sängen och i bilen redan nu utifall att.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011