• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-28 21:49:35 följande:

Sammanfattning av min vecka:

Tisdag kort springrunda i regn, 2,5km i fjällen.

Onsdag, gym 1km rodd. cirkelträning med pullups 4, Box-jumps 10, situps 10, armgång. 4 rundor.

Torsdag. Pt. 1km rodd sen Death by circle training...

Fredag. Body-pump på Sats. Långtråkigt och allt för snabba rep. Ska inte gå igen...

I morgon ska jag på Core och Pulse med en väninna. Sen är veckan över med träning!

God helg!

Nu var det säkert tio år sedan jag gick på bodypump, men jag minns det som ryckigt med halva reps och onödigt stort fokus på armar. Ser ut att varit en full vecka
  • MjauMjauMjau

Igår bestämde jag mig för att prova på att träna innan frukost på morgonen, mestadels för att slippa väntetiden då jag har svårt att träna nära inpå frukost. Oftast måste jag vänta ca. 2h efter frukost för att slippa känna mig mätt och slö efter frukosten.

Igår körde jag cardio och det gick bra och idag bestämde jag mig för att köra ett av mina tuffare träningspass innan matintag. Drack dock BCAA ungefär 5 min innan jag körde igång. Körde med detta upplägg;

Supersets
    3 sets per grupp. Antal reps varierade beroende på övning.

Grupp 1: 
    Gående utfall (21 kg, 20 reps)
    Knäböj (40 kg, 8 reps) - Ska öka till 50 kg nästa pass.

Grupp 2:
    Sidoutfall (16 kg, 16 reps)
    Raka marklyft (47 kg, 8 reps) - Ska öka nästa pass

Grupp 3:
    Tåhävningar (60 kg, 8-10 reps)
    Belgiska knäböj (20 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)

Grupp 4:
    Bridges (ca. 27 kg, 8 reps)
    Raka marklyft med fötterna vinklade utåt (ca. 37 kg, 8 reps)

Grupp 5: 
    Tåhävningar, vänster + höger (dvs. körde ett ben i taget) (16 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)
    Raka marklyft med fötterna vinklade inåt (ca. 37 kg, 8 reps).

Första gruppen kändes lite tuff, kände mig rätt så seg och hade svårt att komma igång. Men efteråt så gick det riktigt bra och kom in i fas. Den sista gruppen var en impulsgrupp, bara för att jag ville pressa lite till. Ska kolla runt lite idag och hitta nya övningar för benen, för att variera lite och göra det lite roligare då jag märker att det blir tyngre när övningarna börjar bli en vana och inte längre utmanande/nya.

Imorgon är det vilodag, efter 6 dagar med träning så känner jag att kroppen behöver vila. Kommer troligtvis bli rastlös och vilja träna men för att undvika skada så ska jag tvinga mig själv att ta det lugnt. 

• Studentpappa

Pass 108

A
    clean & jerk

5x60 (%1RM)
    3x65
    2x70
    2x75
    1x80
    1x85
    3x70

B teamwod 2 pers 2 varv (ca 25 min)
    400m 
    10 thrusters 60kg
    400m
    30 böj 60kg
    30 pullups
    400m

Dålig dag, förkyld eller sliten någonting stämmer inte iaf.

• K grrl
    MjauMjauMjau skrev 2015-08-29 14:05:09 följande:

Igår bestämde jag mig för att prova på att träna innan frukost på morgonen, mestadels för att slippa väntetiden då jag har svårt att träna nära inpå frukost. Oftast måste jag vänta ca. 2h efter frukost för att slippa känna mig mätt och slö efter frukosten.

Igår körde jag cardio och det gick bra och idag bestämde jag mig för att köra ett av mina tuffare träningspass innan matintag. Drack dock BCAA ungefär 5 min innan jag körde igång. Körde med detta upplägg;

Supersets
    3 sets per grupp. Antal reps varierade beroende på övning.

Grupp 1: 
    Gående utfall (21 kg, 20 reps)
    Knäböj (40 kg, 8 reps) - Ska öka till 50 kg nästa pass.

Grupp 2:
    Sidoutfall (16 kg, 16 reps)
    Raka marklyft (47 kg, 8 reps) - Ska öka nästa pass

Grupp 3:
    Tåhävningar (60 kg, 8-10 reps)
    Belgiska knäböj (20 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)

Grupp 4:
    Bridges (ca. 27 kg, 8 reps)
    Raka marklyft med fötterna vinklade utåt (ca. 37 kg, 8 reps)

Grupp 5: 
    Tåhävningar, vänster + höger (dvs. körde ett ben i taget) (16 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)
    Raka marklyft med fötterna vinklade inåt (ca. 37 kg, 8 reps).

Första gruppen kändes lite tuff, kände mig rätt så seg och hade svårt att komma igång. Men efteråt så gick det riktigt bra och kom in i fas. Den sista gruppen var en impulsgrupp, bara för att jag ville pressa lite till. Ska kolla runt lite idag och hitta nya övningar för benen, för att variera lite och göra det lite roligare då jag märker att det blir tyngre när övningarna börjar bli en vana och inte längre utmanande/nya.

Imorgon är det vilodag, efter 6 dagar med träning så känner jag att kroppen behöver vila. Kommer troligtvis bli rastlös och vilja träna men för att undvika skada så ska jag tvinga mig själv att ta det lugnt. 

Jag räknar till totalt 32 sets på ett pass, det är en väldig massa volym för benen, så det är kanske inte så konstigt att det blir tufft. Och det är meningen att det ska vara tungt och utmanande, i nya övningar kommer du inte att kunna ta så tungt som du borde eftersom du måste lära dig rörelsemönstret. Så länge det går att höja vikterna har du en träningseffekt - jag har samma basövningar (sumomarklyft och frontknäböj) i mitt styrkeprogram som jag hade för 1,5 år sedan. Det är inte övningarna som ska vara utmanande, utan vikten.
  • K grrl

Jag tränar ju på som vanligt, då. Har en ny coach och deffar. Hon har satt mig på helkroppspass fyra gånger i veckan och två omgångar cirkelträning. Ligger på en platå vad gäller mitt marklyft, mitt 5RM ligger på 1,4 gånger kroppsvikten så det är väl bara att förvänta sig. Frontböjen börjar bli seg också, där ligger jag väldigt nära att böja 1 x kroppsvikt. Nu är jag i alla fall satt på en deload under 1,5 veckas tid. Börjar längta som faan att sätta lite nya rekord och bli svettig.

• MjauMjauMjau
    K grrl skrev 2015-08-31 13:17:08 följande:
    Jag räknar till totalt 32 sets på ett pass, det är en väldig massa volym för benen, så det är kanske inte så konstigt att det blir tufft. Och det är meningen att det ska vara tungt och utmanande, i nya övningar kommer du inte att kunna ta så tungt som du borde eftersom du måste lära dig rörelsemönstret. Så länge det går att höja vikterna har du en träningseffekt - jag har samma basövningar (sumomarklyft och frontknäböj) i mitt styrkeprogram som jag hade för 1,5 år sedan. Det är inte övningarna som ska vara utmanande, utan vikten.
    Ingen av övningarna är så värst utmanande faktiskt. Jag körde 2 set/grupp förut men eftersom att jag kände att det var rätt så enkelt så ökade jag till 3 set/grupp.

Körde samma koncept idag, hoppade dock 5:e gruppen då det som sagt var en impulsgrupp för att jag kände att jag orkade lite extra den dagen (kan ha varit att jag åt skräpmat dagen innan den gången...). Har dock märkt att jag har svårt att utföra bridges med en skivstång då skivstången verkar lägga sig på en nerv vilket gör att jag får en ilande smärta i låret ibland. Måste hitta ett sätt att få det att funka då jag gillar bridges, bra rumpövning (och nedre rygg).

Idag ökade jag till 50 kg på knäböj, det gick hur bra som helst och jag kände att benen helt plötsligt fick kämpa lite mer efter att ha kört 40 kg i några veckor. Ser fram emot nästa benpass faktiskt. 

Igår hade jag en vilodag, styrketräningen fick sig en paus och jag gick istället på promenad. Jag har märkt att jag lätt blir rastlös nu när jag tränar så igår stannade stegräknaren på 20.000 steg och 1,6 mil.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-08-31 13:33:58 följande:

Jag tränar ju på som vanligt, då. Har en ny coach och deffar. Hon har satt mig på helkroppspass fyra gånger i veckan och två omgångar cirkelträning. Ligger på en platå vad gäller mitt marklyft, mitt 5RM ligger på 1,4 gånger kroppsvikten så det är väl bara att förvänta sig. Frontböjen börjar bli seg också, där ligger jag väldigt nära att böja 1 x kroppsvikt. Nu är jag i alla fall satt på en deload under 1,5 veckas tid. Börjar längta som faan att sätta lite nya rekord och bli svettig.

Jag kanske har lite teflonminne, men är du tyngdlyftare/styrkelyftare/bodybuilder? Eller har du coach och lyfter tungt för att det är roligt bara? Glad

Ska du tävla eller deffar du bara ändå? Sommaren är ju över för denna gång, fick ni förresten meteorologisk sommar någon gång i år förresten? (inget uppkäftigt menat utan jag har för mig de pratade om Hemavan och utebliven sommar på radion). Själv så har jag släppt på matbromsen och äter fritt och gärna lite extra, fasen va skönt det är, stark blir man också Cool 
  • Studentpappa

Man vet att man äter bra (mycket) när kommentaren "det där skulle jag aldrig få i mig" av personalen som serverar lunchen :D

Tur jag inte är lättkränkt..

• K grrl
    MjauMjauMjau skrev 2015-08-31 13:40:10 följande:
    Ingen av övningarna är så värst utmanande faktiskt. Jag körde 2 set/grupp förut men eftersom att jag kände att det var rätt så enkelt så ökade jag till 3 set/grupp.

Körde samma koncept idag, hoppade dock 5:e gruppen då det som sagt var en impulsgrupp för att jag kände att jag orkade lite extra den dagen (kan ha varit att jag åt skräpmat dagen innan den gången...). Har dock märkt att jag har svårt att utföra bridges med en skivstång då skivstången verkar lägga sig på en nerv vilket gör att jag får en ilande smärta i låret ibland. Måste hitta ett sätt att få det att funka då jag gillar bridges, bra rumpövning (och nedre rygg).

Idag ökade jag till 50 kg på knäböj, det gick hur bra som helst och jag kände att benen helt plötsligt fick kämpa lite mer efter att ha kört 40 kg i några veckor. Ser fram emot nästa benpass faktiskt. 

Igår hade jag en vilodag, styrketräningen fick sig en paus och jag gick istället på promenad. Jag har märkt att jag lätt blir rastlös nu när jag tränar så igår stannade stegräknaren på 20.000 steg och 1,6 mil.
    Fast det är inte övningarna som ska vara utmaningen, utan vikten, det vill säga ansträngningen det tar att utföra övningen ett visst antal gånger. Jag höjer vikten varje gång jag tränar. Det är liksom grunden i styrketräning. Om man säger så här: jag lyfter över 100 kilo när jag gör 15 repetitioner av bridges, 85 på marklyften och jag väger 60 kilo.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!