• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 13:12:51 följande:
    Vad blir skillnaden på lyftet med bumpers om man låter stången dö inför nästa? Storleken är ju densamma och ett kg är ett kg? Vad jag vet är det väl greppet som är skillnaden och det går färre kakor på varje.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Av samma princip som att ett upphöjt marklyft blir tyngre eller att det blir lättare om du lyfter med stången upphöjt (på boxar eller armar): ju högre stången kommer från marken, desto mindre blir ROM:en, och då blir det lättare. Vikterna jag tränar med i vanliga fall har betydligt mindre diameter än bumpers och det märks de gånger jag byter.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 13:24:52 följande:

Av samma princip som att ett upphöjt marklyft blir tyngre eller att det blir lättare om du lyfter med stången upphöjt (på boxar eller armar): ju högre stången kommer från marken, desto mindre blir ROM:en, och då blir det lättare. Vikterna jag tränar med i vanliga fall har betydligt mindre diameter än bumpers och det märks de gånger jag byter.

Du kör alltså med mindre vikter än ol-standardmått? Det är ju inte givet med bumpers, vi har både mindre och normal diameter. Då förstår vad du menade jag fick bara inte ihop resonemanget med att det var avhängt bumpers. vanliga viktkakor ej bumpers både i stål och gummerad håller väl ofta samma diameter? 450 mm eller vad det är, våra mindre är nog 5-6 cm lägre.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-04-17 07:31:07 följande:
    Frågan var kanske onödig, men jag var ensam i min åsikt mer eller mindre vilket förvånade mig. Jag står givetvis upp för mina döttrar (och kvinnor i allmänhet)men det är såklart döttrarna som ligger närmst i tanke när jag tar en sådan diskussion. Men det är sällan man får medhåll.
    Jättebra att du är medveten om problemet, de som inte är det är de som inte håller med dig. Detta är en viktig fråga och det är tur för dina döttrar att du reagerat på det.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 14:34:14 följande:
    Du kör alltså med mindre vikter än ol-standardmått? Det är ju inte givet med bumpers, vi har både mindre och normal diameter. Då förstår vad du menade jag fick bara inte ihop resonemanget med att det var avhängt bumpers. vanliga viktkakor ej bumpers både i stål och gummerad håller väl ofta samma diameter? 450 mm eller vad det är, våra mindre är nog 5-6 cm lägre.
    Ja. Förstår förvirringen, jag saknade begreppen att förklara hur jag menade! Mitt hemgym har mindre vikter än standardmått. Det är det många gym som har. Och för min del brukar det vara en skillnad på ca tio kilo i PR.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 14:45:09 följande:

Ja. Förstår förvirringen, jag saknade begreppen att förklara hur jag menade! Mitt hemgym har mindre vikter än standardmått. Det är det många gym som har. Och för min del brukar det vara en skillnad på ca tio kilo i PR.

Ja det förstår jag, vi har lösa 30 mm dämpmattor använder man dom lösa så blir ju lyftet grymt mycket lättare bara av de 30 mm. Tomt i mellan dom då alltså
  • Studentpappa
    Wilowa skrev 2016-04-17 14:37:57 följande:
    Jättebra att du är medveten om problemet, de som inte är det är de som inte håller med dig. Detta är en viktig fråga och det är tur för dina döttrar att du reagerat på det.
    Ja när man väl börjat reagera på det så är det ju uppenbart hur ofta det förekommer i olika sammanhang. 
  • Margaux

Ska man inte ha "bumpermåttet" pga att man ska få ett ergonomiskt bra lyft? Jag har blivit frånrådd att använda mindre vikter pga det....

• K grrl
    Margaux skrev 2016-04-17 19:13:41 följande:

Ska man inte ha "bumpermåttet" pga att man ska få ett ergonomiskt bra lyft? Jag har blivit frånrådd att använda mindre vikter pga det....

Deficit deadlifts är ju en etablerad övning, enda skillnaden är att man måste starta lägre, använda benen mer och har mindre möjlighet att fuska vilket jag har en tendens att ha (höften skjuter upp).
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-17 19:13:41 följande:

Folk har ju väldigt olika långa smalben etc så det är nog en skaplig sanning med modifikation. Det ger dock vid tävling ett standardiserat utgångsläge. 
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2016-04-17 16:58:37 följande:
    Ja när man väl börjat reagera på det så är det ju uppenbart hur ofta det förekommer i olika sammanhang. 
    Ja så är det och trots att jag är medveten, så kommer jag på mig flera gånger med att göra "fel". Dessa könsroller sitter så fast rotade i vårt samhälle!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!