• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 06:05:33 följande:

Vi diskuterade tjej respektive kill-stänger igår. Inom tyngdlyftning använder killar och tjejer olika stänger på tävling. Tjejernas är 5 kg lättare och 3 mm smalare i greppet. Jag anser det vara negativt att använda som det ofta då blir (vi har båda sorter hos oss) när någon är ny och lite svagare.

-men ta en tjejstång du i början..

När det som hos oss handlar om träning på amatörnivå, det finns ju killar med små händer och det finns tjejer med stora. Jag tycker det som ofta blir som negativt att vara tjej i detta fall. Är du svag ta en tjejstång.

Men det heter traditionellt damstång för den lättare, och jag tycker 25 resp 28 mm stång är bättre att referera till sen får man välja vad man vill oavsett kön.

Sen varför man inte kan tävla med samma stång vet jag inte men det är ju lika i längdåkning tjejerna får inte köra samma banor som killarna även fast de givetvis kan. Är jag överdrivet petig eller vad anser ni?

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Ja, varför ska det kallas för "tjejstång"? :-/ Märkligt. Jag använder de vanliga stängerna och har fått bygga greppstyrka, men är ju starkare än flera män, framför allt relativt kroppsvikt. Jag har aldrig hört det sägas, dock.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 08:18:49 följande:

Ja, varför ska det kallas för "tjejstång"? :-/ Märkligt. Jag använder de vanliga stängerna och har fått bygga greppstyrka, men är ju starkare än flera män, framför allt relativt kroppsvikt. Jag har aldrig hört det sägas, dock.

Verkar vara väldigt vanligt bland tyngdlyftare och i atletklubbar. Dom jag stötte på hårdare motstånd av var aktiva tävlande som ursäktade det med:

-men dom är ju speciellt framtagna för tjejer. Tror till och med det heter så på eleikos hemsida, vågar inte svära på det dock.

Som att alla tjejer har lika stora händer?
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 08:35:30 följande:
    Verkar vara väldigt vanligt bland tyngdlyftare och i atletklubbar. Dom jag stötte på hårdare motstånd av var aktiva tävlande som ursäktade det med:

-men dom är ju speciellt framtagna för tjejer. Tror till och med det heter så på eleikos hemsida, vågar inte svära på det dock.

Som att alla tjejer har lika stora händer?
    Men även om de är speciellt framtagna för tjejer behöver man ju inte använda begreppet på ett nedlåtande sätt...

Jag har pyttesmå händer och använder olympisk standardstång. Jag har bara fått tråna en hel del greppstyrka.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 08:40:16 följande:

Men även om de är speciellt framtagna för tjejer behöver man ju inte använda begreppet på ett nedlåtande sätt...

Jag har pyttesmå händer och använder olympisk standardstång. Jag har bara fått tråna en hel del greppstyrka.

Nej absolut, och samtidigt finns det killar med små och tjejer med stora. Von weissenberg heter hon så? Värmer ju med mitt max i böj.. Men hon ska ändå ha tjejstång? Nu kanske inte det finns i styrkelyft det vet jag inte men ändå.
  • Margaux

Glömde skriva igår.

42.
    1000m rodd 4,38min

Dynamisk uppvärmning med fokus på axeln.

Front squat 5-5-3-1-1-1-1-1 upp till 52,5kg som var fin. Fegade lite på 55 så den hade nog inte varit godkänd. osäker på om jag var under horisontalen med rumpan.

Jogging hem.

På tal om stång använde jag 20kg igår och jag som är van vid damstång tycker det är mycket bökigt. Var på SATS igår och där finns bara standard stänger.

I vår box är det aldrig snack om tjej eller killstänger men ALLA killar använder 20kg och ALLA tjejer 15kg. Att det skulle påverka greppet för killar köper jag inte, så små händer har inte folk. Och det är ju ytterst sällan man lyfter mindre än 20/25 kg i crossfit om det inte är uppvärmning... 

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-04-17 09:55:14 följande:

Glömde skriva igår.

42.

1000m rodd 4,38min

Dynamisk uppvärmning med fokus på axeln.

Front squat 5-5-3-1-1-1-1-1 upp till 52,5kg som var fin. Fegade lite på 55 så den hade nog inte varit godkänd. osäker på om jag var under horisontalen med rumpan.

Jogging hem.

På tal om stång använde jag 20kg igår och jag som är van vid damstång tycker det är mycket bökigt. Var på SATS igår och där finns bara standard stänger.

I vår box är det aldrig snack om tjej eller killstänger men ALLA killar använder 20kg och ALLA tjejer 15kg. Att det skulle påverka greppet för killar köper jag inte, så små händer har inte folk. Och det är ju ytterst sällan man lyfter mindre än 20/25 kg i crossfit om det inte är uppvärmning... 

Testa att bryta normen och börja ta "kill-stänger" se om du får någon kommentar. Ifrågasätt då motiveringen
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-17 09:11:25 följande:
    Nej absolut, och samtidigt finns det killar med små och tjejer med stora. Von weissenberg heter hon så? Värmer ju med mitt max i böj.. Men hon ska ändå ha tjejstång? Nu kanske inte det finns i styrkelyft det vet jag inte men ändå.
    Vad jag vet används 20-kilosstång i styrkelyft.
  • K grrl

Vi har 15-kilosstång på båda gymmen jag tränar, men jag använder 20-kilosstång just för greppstyrka och för att helt enkelt vara van vid det. Samma sak med viktskivor, faktiskt, jag marklyfter helst inte med bumperplates. Det gör skillnad på några kilo, men jag blir å andra sidan mycket starkare i frånlyftet.

• K grrl

Vad är fördelen med damstång förutom att det är gynnsamt för greppet?

• Studentpappa
    K grrl skrev 2016-04-17 10:36:54 följande:

Vi har 15-kilosstång på båda gymmen jag tränar, men jag använder 20-kilosstång just för greppstyrka och för att helt enkelt vara van vid det. Samma sak med viktskivor, faktiskt, jag marklyfter helst inte med bumperplates. Det gör skillnad på några kilo, men jag blir å andra sidan mycket starkare i frånlyftet.

Vad blir skillnaden på lyftet med bumpers om man låter stången dö inför nästa? Storleken är ju densamma och ett kg är ett kg? Vad jag vet är det väl greppet som är skillnaden och det går färre kakor på varje.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!