Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Studentpappa skrev 2015-12-22 20:15:12 följande:

Jag har fått ytterligare ett i-landsproblem, jag kör uteslutande i tights nu på vintern. Problemet är att de vill hasa ner över ändan och det är ju ingen vacker syn...

Jag har gått upp en del i vikt och det känns som ett tjockisproblem, jag har definitivt blivit mjukare kring midjan. Men är det hela sanningen? Hur gör ni som kört tights länge? Jag har vanliga kalsonger under kan det bidra? String är inte ett alternativ isf blir det kommando.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Jag har väldigt högt sittande midja och smala höfter och det är ett problem för mig också trots att jag är smal. Jag köper enbart kompressionstights med hög midja.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-12-22 21:12:22 följande:
    Ja såklart jag menade inget annat, (jag behövde googla för att veta vad det var). Enligt rådande broscience så verkar det krävas rätt målinriktade övningar för den också, sen om det stämmer vet jag inte? 
    Nja, jag gör ju mest varianter på böj och ffa med vikten fram för quadriceps.
  • K grrl

Jag föredrar kompression just för passformens skull - jag har ännu inte testat vanliga tights som inte vill glida ner. En annan anledning är att jag stasar mindre i benen när jag har dem, alltså samma effekt som stödstrumpor. Jag har otroligt lätt för att binda vatten i benen tyvärr.

• K grrl
    Studentpappa skrev 2015-12-22 21:14:33 följande:
    Mm men problemet är ju att veta vilka som har hög midja, jag har inte sett den infon någonstans. Skins kan jag utesluta av erfarenhet, 2XU funderar jag på att testa men alla är ju svindyra och är de inge bättre är det surt. 
    De bästa jag har testat är Under Armours Heatgear Alpha.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-12-23 16:05:16 följande:
    Hur är storlekarna? Har någon tröja och den är jättestor.
    Mina tights är helt normala i storleken. Jag har small som i övriga kläder. Iofs långa ben, men jag är 174 och långbent så det funkar utmärkt.
  • K grrl

Jag tränar i en atletklubb (styrkelyftsklubb dvs) och vi har bara traditionella vikter. Jag har aldrig behövt släppa en vikt, nog failar jag lyft men böjer mig antingen framåt och lägger vikten på säkerhetsarmarna (har ingen bur dock) eller, om sådana inte finns, ställer
    mig på knä och lägger stången på golvet. Jag känner alltid om jag kommer att faila när jag börjar gå upp (böjer alltid ass to grass), så det gör det ju ganska enkelt.

• K grrl
    K grrl skrev 2015-12-28 21:17:33 följande:

Jag tränar i en atletklubb (styrkelyftsklubb dvs) och vi har bara traditionella vikter. Jag har aldrig behövt släppa en vikt, nog failar jag lyft men böjer mig antingen framåt och lägger vikten på säkerhetsarmarna (har ingen bur dock) eller, om sådana inte finns, ställer
    mig på knä och lägger stången på golvet. Jag känner alltid om jag kommer att faila när jag börjar gå upp (böjer alltid ass to grass), så det gör det ju ganska enkelt.

Det är fördelen med frontböj - att man kan faila kontrollerat.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-12-28 21:53:27 följande:
    Skillnaden är att ni (vad jag förmodar) inte lyfter på tid. Då tjänar man tid på att släppa vikten, sen en tung stöt tar då inte jag gärna emot på vägen ner? Jag droppar tunga frivändningar också. Kör jag böj så använder jag racket förutom igår då när det gick åt fanders.. Vi har inga säkerhetsarmar och jag stod utanför buren.

Men stålvikter skramlar och känns inte särskilt gjorda för att träna med i högt tempo av en större grupp. Men jag kan såklart ha fel, jag kommer dock inte på någon nackdel att ha bumpers.
    Nu pratar jag alltså om frontböj allena som Margaux var osäker på att repmaxa högre eftersom det sågs ned på att droppa vikten, men jag behöver inte droppa vikten om jag frontböjer och failar, för att nu vara övertydlig. Och nej, det finns ju inte någon anledning för en styrkelyftare att ha annat än traditionella vikter eftersom vi varken tränar i grupp eller på tid. Jag kan komma på många nackdelar med att göra det däremot!
  • K grrl

Kollade mitt träningsår - jag har ökat 40 kg (47%) på mina marklyft, ungefär 15 kg (33%) på min bänk, ungefär 20 kg (30%) på min frontböj och ungefär 70 kg (58%) i hip thrusts. Ej taget i beräkningen att jag var i rätt illa skick i december förra året och fick börja om på samma vikter som när jag var nybörjare, dock.

• K grrl

Har också råkat ut för ett värre fall av mansplaining, när jag gjorde studiebesök på annat gym. Någon snubbe som tyckte jag "höll på" för mycket inför ett marklyft. Ville slå honom hårt i huvudet och säga "dude, det där väger avsevärt mycket mer än mig och du stör i mitt maxförsök".

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!