Träningsnördar - här samlas vi!
Jag går fast på ett pass med bara core som sammanfaller med ett pulspass(1g/v). Tillsammans är det 1 h. Så brukar jag gå på 2 pass med cirkelträning. Och ett pass där jag kör själv typ rodd som uppvärmning sen styrka i studio alt salträning med typ step.
Såg idag att det ena centret jag går på har bra möjligheter för att träna ringar/bom etc. Men eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska göra blir det inte så mycket av.
Vi hade dips med gummisnodd idag på passet. Det funkade rätt bra första varvet. Sen orkade jag inte så mycket mer. Är däremot väldigt stark i ben och rumpa. Alltid något man fått för att släpa runt på ungar....
Hur hittar man gympasal till ryssträning då? Kan man låna sånt?
Hehe, förbered dig på ett långt inlägg.
Såhär är det: långvarig konditionsträning är muskelnedbrytande (katabolt), medan styrketräning är muskeluppbyggande (anabolt). Det är en långsam process att bygga muskler som kräver några olika saker: tillräckligt proteinintag, tillräckligt mycket energi, och tillräckligt mycket av rätt träning (som skadar muskelfibrerna) respektive återhämtning och vila (som reparerar muskelfibrerna och gör dem större). Med "rätt träning" menar jag då träning som är balanserad, aktiverar en stor del av kroppens muskler (så kallade "baslyft" eller compounds) och som är progressivt överbelastande. Det innebär att du för varje gång du är i gymmet måste överbelasta muskeln på något sätt. Det betyder att höja vikten, eller antalet repetitioner eller sets, eller utföra rörelsen med bättre form. Hur intensivt du tränar, hur mycket du vilar och hur många repetitioner du utför har betydelse för vilket resultat du får - en träning som är högintensiv och ger mycket pump (många repetitioner, kort vila) ökar muskelns mjölksyretolerans (=uthållighet) men är inte optimalt för muskeltillväxt.
För kvinnor är det ännu svårare att bygga muskler än män, dels är vi ju födda med mindre andel muskelmassa och dels har vi mindre av de anabola hormonerna (tillväxthormon och testosteron). För oss är det ännu viktigare att träna och äta för att göra muskeltillväxten så gynnsam som möjligt. Själv konditionstränar jag inte alls för tillfället, och konditionstränar jag gör jag det på något enstaka boxnings/kettlebellpass eller tjugo minuters HIIT på cykel.
Ja visst, att gå på cirkelträning, pump, kettlebell och crossfit kommer givetvis att öka din muskelmassa i viss mån det också. Men det är också en långsammare process eftersom du har mindre kontroll på din överbelastning, och för att det är träning som i högre grad ökar mjölksyretolerans och i mindre grad är inriktad på hypertrofi (alltså muskeltillväxt). Dessutom är det också inblandat med konditionsträning som kan vara hämmande av muskeltillväxten. För att ta det till ytterligheter: jämför muskelmassan hos en långdistanslöpare, olympisk lyftare eller styrkelyftare och en bodybuilder (obs! kvinnliga naturliga bodybuilders är inte speciellt stora!) - olika sätt att träna ger olika resultat.
Ok, tror jag postar det här och fortsätter med nästa portion!