Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2016-02-28 19:00:11 följande:
    Så sant.. 
    Det var en tomatiserad sås så inte så fet, men sen hade jag ju på parmesan. 
    Lasagnen är ju inte äten än så det går ju inte att gissa ens. 
    Tror jag skippar kaloriräkning.... 
    Flört
    än så länge går jag ned i vikt av träningen. Men hoppas stabilisera mig snart. 
    Det var därför jag började kaloriräkna, för att få i mig tillräckligt för att utvecklas bättre. Bökigt i början men man lär sig fort. Jag underäter om jag inte håller koll.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-02-29 20:11:04 följande:
    även om jag räknade så är jag osäker på hur många kalorier jag behöver...
    Man kan börja räkna i 1-2 veckor, räkna ut ett medel och korrigera. Jag korrigerar i 200 kcal-intervaller och kollar tendens efter två veckor.
  • K grrl

Jag använder inte bälte. Jag upplever att man blir starkare med men jag vill att min bålstyrka ska hänga med i utvecklingen.

• K grrl

Har börjat med konventionella marklyft nu, förresten! Det suger att minska vikten, men nu jobbar jag enbart på teknik. Känner dock att jag har potential att snabbt bli starkare än i sumomark, jag har betydligt lättare för tekniken.

• K grrl
    Margaux skrev 2016-04-03 14:47:55 följande:
    Hur mycket lyfter du? Jag vet att man inte ska jämföra men nyfiken är jag ju.
    Sist drog jag 70 x 5 med teknikfokus, har alltså mer styrka men håller vikten nere.

Mark är dock min svaga punkt och det är därför min coach bytt till konventionella. Det är det enda lyft jag har stått still i på sistone. Jag är dessutom atypisk som kvinna, har förhållandevis mycket större styrka i överkropp än nederkropp.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-03 17:55:58 följande:
    Ja sumo är väl lite som bälte, mycket lättare att dra lite tyngre. För mig som lång är det rätt stor skillnad men jag kör aldrig sumo mer än jag testat några ggr. Är man vig och kort (det är inte jag) behöver man ju knappt lyfta stången från backen
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Nja, sanning med modifikation eftersom det beror på hur dina vinklar är och var du är stark. Jag har upptäckt att jag börjar lyfta betydligt tidigare med höften i konventionella mark än sumo (ger ett rygglyft). Har också upptäckt att jag har lättare för att dra nära kroppen i konventionella mark (du är svagare längre från kroppen). När jag började marka hade jag betydligt lättare för tekniken i sumo, men jag märker ju nu att konventionella egentligen passar min kroppsbyggnad bättre.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-04-03 19:53:07 följande:
    Womensplaining?

Ja klart det är sanning med modifikation, men hur du än vänder på det så blir lyftet kortare. Sen passar det såklart inte alla, jag är lång och smal och mark passar mig inte alls hur jag än gör. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Kalla det vad du vill, jag kallar det väl snarare mansplaining att gå in med en förklaring ("mycket lättare att dra tyngre") till mitt lyft, i synnerhet som jag också skrivit att jag känner att jag med lätthet kommer gå om mitt max i sumon.

Jag tekniktränar. Då måste man sänka vikten, och det suger varenda gång, men det gör en både bättre och starkare.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-04-03 20:21:12 följande:

Fattar inte alls vad sumo ska vara bra för. Utom möjligtvis att klara mer för det är ett mycket kortare lyft. Men känns helt knasigt för mig... Vi har gjort det ett par gånger med gummiband!
    Jag är rätt lång och har aldrig tänkt på att jag skulle vara sämre i marklyft för det....?

Sumo tar mycket mycket mer på adduktorerna, höftmuskulaturen och gluteus än konventionella mark.

Hur man marklyfter har med ens kroppsbyggnad att göra, snarare än om man är lång. Långa armar och lång rygg brukar innebära bättre hävarm i marklyft. Korta armar och långa ben gör dig sämre.

Jag har korta armar och långa ben. Stark i bänk och rodd, svag i mark.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-04-03 21:12:40 följande:

Mina ben och armar är nog helt normalt långa i förhållande till mina 179 cm. 

Jag skulle vilja påstå att mina och Studentpappas lemmar är normallånga också (jag är 175). Men lemmar och torso kan ju ändå skilja sig. Jag har väldigt långa skenben, inte riktigt lika långa lårben, till exempel. Korta armar så jag behöver ju inte lika lång sträcka för att dra mig upp i en chin eller bänka, men innebär att jag måste dra stången längre i ett marklyft.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-04-03 21:41:42 följande:

Jag säger att jag är helt "normal" för att jag är helt "riktigt" skalerad. Det är aldrig någon som tror jag är 180 förens de står vid sidan av och kollar... Så anatomiskt är jag balanserad eller vad man ska säga. Men jag är mycket starkare i ben/säte än överkropp, något jag förstått är vanligt för kvinnor som har barn.

Ok. De flesta tror att jag är betydligt längre än vad jag är.

Det är vanligare för kvinnor att vara starkare i underkroppen oavsett de har barn eller inte. Tittar man på elitlyftare har kvinnor proportionerligt mycket högre mark än vad män har.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!