Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Fyra kokta ägg och en liter 3% mjölk är 60 g protein och lite drygt 900 kcal.

• K grrl

...jämförelsevis finns det 25 gram protein i 100 gram jordnötssmör (2,7 gram mindre än i fyra kokta ägg) och 220 kcal mer, för att ta ett exempel på något som är mer energitätt.

• K grrl
    Studentpappa skrev 2015-07-17 23:15:34 följande:
    Med lättmjölk - 200, jag brukar (kanske slarvigt) räkna ägg ~10g. Anledningen att jag tycker man ska lära sig om kost innan kosttillskott är för att många kids tror att tillskott är viktigare än mat och träning och nödvändigt för resultat vilket det givetvis inte är.
    Mm, men har man problem med låg vikt bör man inte välja lättmjölk.

Ägg innehåller knappt 7 gram protein/st, så jo, lite för avrundat uppåt. Jag känner ju mycket väl igen problemet med att inte kunna äta tillräckligt. Jag tog mycket tillskott i början, medan jag vande mig med matmängderna och att möta mina macros. Nu har jag i princip fasat ut PP, tar det om jag äter något som är lågt i protein (t ex palt). Det är ju givetvis inte nödvändigt för resultat, men det kan vara en hjälp för att få resultat om man är en kronisk underätare.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-07-18 08:16:02 följande:
    Jag vägde ett ägg nu på morgonen och med en proteinhalt på 12,3% och 70 gram så hade iaf det ca 8,6 g protein. Men jag äter stora ägg.

Klart han inte ska dricka lättmjölk, jag kände mig bara dissad smile5.gif
    Ägg innehåller 12 g protein per 100 gram brukar man räkna med, så jo, det stämmer ungefär. Ett medelstort ägg väger ca 50-60 gram, själv äter jag granngårdens hemmaägg som är små. Men är man full vegetarian och inte lakto-ovo spelar det ju ingen roll.
  • K grrl
    MjauMjauMjau skrev 2015-08-29 14:05:09 följande:

Igår bestämde jag mig för att prova på att träna innan frukost på morgonen, mestadels för att slippa väntetiden då jag har svårt att träna nära inpå frukost. Oftast måste jag vänta ca. 2h efter frukost för att slippa känna mig mätt och slö efter frukosten.

Igår körde jag cardio och det gick bra och idag bestämde jag mig för att köra ett av mina tuffare träningspass innan matintag. Drack dock BCAA ungefär 5 min innan jag körde igång. Körde med detta upplägg;

Supersets
    3 sets per grupp. Antal reps varierade beroende på övning.

Grupp 1: 
    Gående utfall (21 kg, 20 reps)
    Knäböj (40 kg, 8 reps) - Ska öka till 50 kg nästa pass.

Grupp 2:
    Sidoutfall (16 kg, 16 reps)
    Raka marklyft (47 kg, 8 reps) - Ska öka nästa pass

Grupp 3:
    Tåhävningar (60 kg, 8-10 reps)
    Belgiska knäböj (20 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)

Grupp 4:
    Bridges (ca. 27 kg, 8 reps)
    Raka marklyft med fötterna vinklade utåt (ca. 37 kg, 8 reps)

Grupp 5: 
    Tåhävningar, vänster + höger (dvs. körde ett ben i taget) (16 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)
    Raka marklyft med fötterna vinklade inåt (ca. 37 kg, 8 reps).

Första gruppen kändes lite tuff, kände mig rätt så seg och hade svårt att komma igång. Men efteråt så gick det riktigt bra och kom in i fas. Den sista gruppen var en impulsgrupp, bara för att jag ville pressa lite till. Ska kolla runt lite idag och hitta nya övningar för benen, för att variera lite och göra det lite roligare då jag märker att det blir tyngre när övningarna börjar bli en vana och inte längre utmanande/nya.

Imorgon är det vilodag, efter 6 dagar med träning så känner jag att kroppen behöver vila. Kommer troligtvis bli rastlös och vilja träna men för att undvika skada så ska jag tvinga mig själv att ta det lugnt. 

Jag räknar till totalt 32 sets på ett pass, det är en väldig massa volym för benen, så det är kanske inte så konstigt att det blir tufft. Och det är meningen att det ska vara tungt och utmanande, i nya övningar kommer du inte att kunna ta så tungt som du borde eftersom du måste lära dig rörelsemönstret. Så länge det går att höja vikterna har du en träningseffekt - jag har samma basövningar (sumomarklyft och frontknäböj) i mitt styrkeprogram som jag hade för 1,5 år sedan. Det är inte övningarna som ska vara utmanande, utan vikten.
  • K grrl

Jag tränar ju på som vanligt, då. Har en ny coach och deffar. Hon har satt mig på helkroppspass fyra gånger i veckan och två omgångar cirkelträning. Ligger på en platå vad gäller mitt marklyft, mitt 5RM ligger på 1,4 gånger kroppsvikten så det är väl bara att förvänta sig. Frontböjen börjar bli seg också, där ligger jag väldigt nära att böja 1 x kroppsvikt. Nu är jag i alla fall satt på en deload under 1,5 veckas tid. Börjar längta som faan att sätta lite nya rekord och bli svettig.

• K grrl
    MjauMjauMjau skrev 2015-08-31 13:40:10 följande:
    Ingen av övningarna är så värst utmanande faktiskt. Jag körde 2 set/grupp förut men eftersom att jag kände att det var rätt så enkelt så ökade jag till 3 set/grupp.

Körde samma koncept idag, hoppade dock 5:e gruppen då det som sagt var en impulsgrupp för att jag kände att jag orkade lite extra den dagen (kan ha varit att jag åt skräpmat dagen innan den gången...). Har dock märkt att jag har svårt att utföra bridges med en skivstång då skivstången verkar lägga sig på en nerv vilket gör att jag får en ilande smärta i låret ibland. Måste hitta ett sätt att få det att funka då jag gillar bridges, bra rumpövning (och nedre rygg).

Idag ökade jag till 50 kg på knäböj, det gick hur bra som helst och jag kände att benen helt plötsligt fick kämpa lite mer efter att ha kört 40 kg i några veckor. Ser fram emot nästa benpass faktiskt. 

Igår hade jag en vilodag, styrketräningen fick sig en paus och jag gick istället på promenad. Jag har märkt att jag lätt blir rastlös nu när jag tränar så igår stannade stegräknaren på 20.000 steg och 1,6 mil.
    Fast det är inte övningarna som ska vara utmaningen, utan vikten, det vill säga ansträngningen det tar att utföra övningen ett visst antal gånger. Jag höjer vikten varje gång jag tränar. Det är liksom grunden i styrketräning. Om man säger så här: jag lyfter över 100 kilo när jag gör 15 repetitioner av bridges, 85 på marklyften och jag väger 60 kilo.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-08-31 14:41:53 följande:
    Jag kanske har lite teflonminne, men är du tyngdlyftare/styrkelyftare/bodybuilder? Eller har du coach och lyfter tungt för att det är roligt bara? Glad

Ska du tävla eller deffar du bara ändå? Sommaren är ju över för denna gång, fick ni förresten meteorologisk sommar någon gång i år förresten? (inget uppkäftigt menat utan jag har för mig de pratade om Hemavan och utebliven sommar på radion). Själv så har jag släppt på matbromsen och äter fritt och gärna lite extra, fasen va skönt det är, stark blir man också Cool 
    Jag är kroppsbyggare, ja, men är så lång och smal att jag ligger mer åt bikini än någonting annat om jag skulle tävla. Jag kommer inte att tävla, men har avslutat en rätt lång bulk. Jag har ökat närmare tio kilo och vill ner lite i fettprocent innan jag fortsätter bulka. Haha, vet inte om vi fick meteorologisk sommar. Sannolikt inte.
  • K grrl
    MjauMjauMjau skrev 2015-09-01 13:36:22 följande:
    Fast det är ju hur ditt koncept ser ut när du styrketränar. Jag tycker det är roligt att styrketräna, jag tycker det är roligt att märka att jag blir starkare men det är inte mitt mål. Mitt mål är inte att bli stark, men det är en rolig "bieffekt" av min styrketräning och visst, jag utmanar mig själv men det är först när jag märker att vikten jag har inte bränner längre som jag ökar. Jag gick in i styrketräningen med målet att få en kropp jag trivs med och det är på god väg. 
    Progressiv överbelastning är grunden i ALL styrketräning, oavsett om man vill bygga muskler (som jag sysslar med), öka sin uthållighet eller om man vill bli starkare.
  • K grrl
    MjauMjauMjau skrev 2015-09-01 15:52:06 följande:
    Jag vet. Du verkar tro att jag inte vet någonting om styrketräning. Jag har inte kommit såhär långt med 1kg-vikter precis (inte för att det är fel med lättare vikter). Jag skriver endast att jag ökar i min egen takt och vad jag känner är roligast för min del; Inte vad som är mest optimalt för att bygga muskler, öka uthålligheten eller bli starkare. Vad försöker du komma fram till i det du skriver till mig egentligen? Jag har inte riktigt förstått din tes.

Progressiv är även ett stort begrepp. Att öka vikterna varje gång är progressivt, att öka en gång i veckan är även det progressivt.
    Det jag reagerade på var att du skulle byta övningar för att de inte kändes utmanande längre, i mina öron låter det jättemärkligt. En nybörjare är du, så mycket kan jag säga av vikterna du lyfter och skillnaderna mellan ditt marklyft, din bridge och din knäböj. Du supersettar övningar som borde vara ordentligt tunga och utmanande och har en helt enorm volym i ditt program, det ger en fingervisning om din träningsintensitet. Och du skriver "belgiska knäböj" istället för bulgariska diton och beskriver en marklyftsvariant med tårna pekande inåt - jo, det får i alla fall mig att sammantaget fundera på hur mycket du egentligen kan. Men du behöver givetvis inte ta till dig något av det du säger, somliga tränar ju bara för att det är kul.

Progressivt har en tydlig innebörd inom styrketräning - att varje gång man utför en övning öka vikten (med bibehållen god form), alt. öka antalet rep eller set och förbättra tekniken.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!