Träningsnördar - här samlas vi!
Fyra kokta ägg och en liter 3% mjölk är 60 g protein och lite drygt 900 kcal.
Fyra kokta ägg och en liter 3% mjölk är 60 g protein och lite drygt 900 kcal.
...jämförelsevis finns det 25 gram protein i 100 gram jordnötssmör (2,7 gram mindre än i fyra kokta ägg) och 220 kcal mer, för att ta ett exempel på något som är mer energitätt.
Igår bestämde jag mig för att prova på att träna innan frukost på morgonen, mestadels för att slippa väntetiden då jag har svårt att träna nära inpå frukost. Oftast måste jag vänta ca. 2h efter frukost för att slippa känna mig mätt och slö efter frukosten.
Igår körde jag cardio och det gick bra och idag bestämde jag mig för att köra ett av mina tuffare träningspass innan matintag. Drack dock BCAA ungefär 5 min innan jag körde igång. Körde med detta upplägg;
Supersets
3 sets per grupp. Antal reps varierade beroende på övning.
Grupp 1:
Gående utfall (21 kg, 20 reps)
Knäböj (40 kg, 8 reps) - Ska öka till 50 kg nästa pass.
Grupp 2:
Sidoutfall (16 kg, 16 reps)
Raka marklyft (47 kg, 8 reps) - Ska öka nästa pass
Grupp 3:
Tåhävningar (60 kg, 8-10 reps)
Belgiska knäböj (20 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)
Grupp 4:
Bridges (ca. 27 kg, 8 reps)
Raka marklyft med fötterna vinklade utåt (ca. 37 kg, 8 reps)
Grupp 5:
Tåhävningar, vänster + höger (dvs. körde ett ben i taget) (16 kg, 8 reps/sida = 16 totalt)
Raka marklyft med fötterna vinklade inåt (ca. 37 kg, 8 reps).
Första gruppen kändes lite tuff, kände mig rätt så seg och hade svårt att komma igång. Men efteråt så gick det riktigt bra och kom in i fas. Den sista gruppen var en impulsgrupp, bara för att jag ville pressa lite till. Ska kolla runt lite idag och hitta nya övningar för benen, för att variera lite och göra det lite roligare då jag märker att det blir tyngre när övningarna börjar bli en vana och inte längre utmanande/nya.
Imorgon är det vilodag, efter 6 dagar med träning så känner jag att kroppen behöver vila. Kommer troligtvis bli rastlös och vilja träna men för att undvika skada så ska jag tvinga mig själv att ta det lugnt.
Jag tränar ju på som vanligt, då. Har en ny coach och deffar. Hon har satt mig på helkroppspass fyra gånger i veckan och två omgångar cirkelträning. Ligger på en platå vad gäller mitt marklyft, mitt 5RM ligger på 1,4 gånger kroppsvikten så det är väl bara att förvänta sig. Frontböjen börjar bli seg också, där ligger jag väldigt nära att böja 1 x kroppsvikt. Nu är jag i alla fall satt på en deload under 1,5 veckas tid. Börjar längta som faan att sätta lite nya rekord och bli svettig.