Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Härligt kerforsgren! Grattis! :)

Gjorde bröst och armar igår. Jag slutade på mammafitness för en dryg vecka sedan och tar mig vissa friheter med passen så att de inte ska ta så lång tid att genomföra. Är lite slappare med kosten också, men inte mycket.

Nu packar jag mitt hantelset för att kunna köra axlar när vi är bortresta. Har lämpliga vikter för just det men för allt annat börjar vikterna bli för lätta.

• K grrl

Mitt knä protesterar vilt. Inga mer knäböj! Tror att det är höftböjaren och framsida lår som är för korta, kanske ett inflammerat muskelfäste. Har tid hos sjukgymnast till veckan.

Har satt ihop ett program för ben och rumpa som inte belastar knäna så mycket. Höftlyft, utfall bakåt, hip thrusts, benspark... Delat på två dagar och med cardio en av dagarna.

Igår körde jag rygg och jäklar vad jag älskar de passen. "Personbästa" (inte så svårt! ) i omvänd liggande rodd och höjningar i allt utom latsdrag med v-handtag (där höjde jag förra veckan). Sedan i höstas har jag fördubblat vikten jag tar i latsdrag!

• K grrl
    gavagai skrev 2014-07-02 22:10:34 följande:
    Följde faktiskt ett program med Olga Rönnberg som PT online en gång. Det funkade inte bra för mig alls, eller vi funkade inte alls bra ihop kan man väl säga. Mina frågor var liksom av ett helt annat slag än vad programmet kunde svara på. Visst behöver jag hjälp med fakta kring kost och motion också, men framför allt med motivationen på ett mer grundläggande plan än det kunde ge mig. När jag frågade om sådant jag tyckte att jag hade problem med (andning, motivation m.m.) så fick jag korta svar om att hon inte förstod varför jag ville ha mer detaljerad diskussion, eftersom jag ju gick ner i vikt och tappade cm, vilket dock aldrig var mitt mål (är 1,70 lång och väger väl ca 57 kg). Vi klickade aldrig kan man väl säga, pratade förbi varandra; och jag uppbådade aldrig motivationen att fortsätta med det där.

Motivation är nog verkligen mitt största problem. Skulle behöva något KBT-inriktat, väldigt belöningsintensivt program, och tycker kanske att råd jag fått tidigare liksom redan startar lite för högt. Råden kommer ju ofta från folk som redan gillar träning, inte sådana som jag som präglat sin hjärna i annan riktning ända sedan man konsekvent skolkade från skolidrotten en gång i tiden.

Men papper och penna och en plan kan ju vara en bra början. Har dock ingen aning om vad jag ska skriva i planen. Idéer att utgå ifrån? exempel på program? och återigen, någon som har tips på hur jag kan uppbåda motivation att göra det till en vana? Jag har försökt tillräckligt många gånger för att veta att det inte kommer av sig självt. Här har ni en hjärna som tar alla chanser till ursäkter.
    Jag har Olga som PT (eller hade, gör uppehåll nu under sommaren). Hon brukar säga att motivationen är något som måste komma från en själv, inte från någon annan, för då skiter det sig. Så fundera på det, vad är det som gör att du vill träna? Håll fast vid det.

Jag är själv en sådan person som kommer från en helt träningsbefriad bakgrund. Har inte varit helt utan talang, var en duktig kortdistanslöpare och simmare, men hatade idrott och satt jämt med näsan i en bok istället. Jag har rätt lätt för att gå in i nya saker väldigt helhjärtat och ägna all min fritid och kapacitet till att snöa in på något, vilket inte har varit till nackdel. Jag är tjurskallig. Och tänker att jag ska visa folk... typ. Nu får jag kickar för att människor runt omkring säger att jag inspirerar dem, och frågar hur jag gör. För att jag blir kallad "sportig". Det är lite kul att få sin identitet omprövad. Sen har träningen blivit ett beroende, liksom resultaten man får av den.

Mitt mål var att bli i mitt livs bästa form, och det var ju inte så himla svårt att uppnå. Nu skulle jag vilja komma i tävlingsform - och det är ett rätt högt mål. Annars tycker jag att styrketräning gör det ganska enkelt att jobba med mindre mål (och resultat) eftersom man ser sin egen utveckling väldigt konkret i vikter och repetitioner. Det är dock viktigt att skriva upp någonstans så att man kan följa sin utveckling över tid. Och ta bilder och/eller mått. Det är resultaten som motiverar mig att fortsätta, liksom de uteblivna resultaten motiverar mig att tvinga mig de gånger jag behöver motiveras.

Jag tycker att det är super att ha program att jobba efter, ser många på gymmet som går lite planlöst från maskin till maskin. Första månaderna jag styrketränade hade jag helkroppsprogram, framför allt med basövningar, för att stärka kroppen och vänja mig vid tekniken. 

• K grrl
    gavagai skrev 2014-07-03 13:54:32 följande:
    Ja, och det var där vi inte funkade ihop, för det jag behöver hjälp med är motivationen, inte att någon annan ska pådyvla mig deras motivation, men jag behöver hjälp att arbeta fram min egen. Fundera ut motivation kan möjligen funka, dock inte hålla fast. Och jag är övertygad om att det inte betyder att jag inte har motivation eller skulle kunna motivera mig, men jag behöver hjälp där. Det är inte målet det är fel på eller min förmåga egentligen, annat än något i de exekutiva funktionerna, prokrastinering kanske. Behöver hjälp på en annan nivå helt enkelt. KBT funkar bra för mig i andra sammanhang, så jag skulle behöva en mer KBT-inriktad personlig träning än den Olga Rönnberg erbjuder.
    Du kanske skulle testa att ha PT på ditt gym, istället för online?
  • K grrl

Nytt rövpass idag! Stelbenta marklyft, höftlyft, utfall bakåt med kb, bakåtspark i dragmaskin. Jag ÄLSKAR marklyft!!

• K grrl
    ander25k skrev 2014-07-15 19:29:48 följande:
    Prova stå på en eller två viktskivor, då får rumpan ännu mer pisk.
    Jo, jag brukar göra det ibland. Inte alltid dock!
  • K grrl
    MissKaos skrev 2014-07-22 14:48:31 följande:

Hörrni! Jag vill ju bygga lite men oxå krympa klart efyer grav. Pausat viktminskningen över sommaren men kör två tunga pass i gymmet/v och lyfter märkbart tyngre. Löper ju mest detr ju min grej.. men lite muskler behövs. Tror ni detta är smart?

Knäckt mulen idag. 30grader varmt. Tog 65min.. men ändå!!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Många av Olgas kunder ligger ju på kaloriunderskott. Å andra sidan brukar hon ju då sätta en på kardioundantag.

Tror att det kan bli tufft att öka i muskelmassa samtidigt som man ligger på kaloriunderskott och löptränar mycket. Se bara till att äta tillräckligt med protein!
  • K grrl

Igår axlar, bröst och triceps. Mycket fokus på att göra övningarna strikt, rep i intervallet 12-15 för axlarna. Hade otrolig pump i hela partiet större delen av sena kvällen och svårt att sova. Idag ben, raka marklyft, knäböj och utfall bakåt, plus mage. Känns en del det också!

• K grrl
    Cuddles skrev 2014-07-22 21:55:49 följande:

Har just börjat med träning, i all enkelhet. Körde lite powerwalk på ca 30min med 70tals disco i lurarna, ett bra tempo. Adderade lite armrörelser när jag gick för att låta armar, axlar och rygg jobba (såg säkert kul ut). Är gammal baletthoppa så jag har koll på muskler. Det är lätt att utföra en övning utan att det ger så mycket, men du kan även känna den och då ger det mer, svårt att förklara det där.

Nu ska det bli powerwalks varje dag samt 3-4 rundor golf under semestern. Tycker det är en bra start för en sofflockspotatis.

Förlora....det kan någon annan hålla på med
    Det är det jag menar när jag skriver om att göra övningar strikt. Viktigt med kontakt med rätt muskler!
  • K grrl

Jag har vilodag idag. Körde axlar, triceps och bröst i måndags och ben igår. Har tagit bort vikterna och övar benböj med bara stång som uppvärmning - känner inte av knäna, det kändes bra och jag har inga problem med ass to the grass. Fick tipset att ha ett gummiband ovanför knäna för att inte tappa knäna inåt. I övrigt stelbenta marklyft och utfall bakåt med kettlebells. Går framåt i underkroppsövningar och ryggövningar, men inte i axlar där jag snarare backar i somliga övningar... fattar inte riktigt varför. 

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!