• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • nyttliv85

En liten dum fråga.... 

Idag hade vi teambildning med jobbet... och en av övningarna var att vi alla skulle komma över ett plank som var 3,30 meter högt... Jag tog mig över, men på vägen blev jag hängandes lite på kanten... kanten av planket var rätt in i magen... och efter ett tag känner jag att jag är lite öm i magen... bör jag vara orolig? 

Ang maten: jag har fått dille på fiskbullar, kycklingsallad från pizzerian... men då mest pga av dressingen... innan hata jag dressing men nu längtar jag efter den!     

• Nania
    nyttliv85 skrev 2013-05-02 16:29:45 följande:
    En liten dum fråga.... 

Idag hade vi teambildning med jobbet... och en av övningarna var att vi alla skulle komma över ett plank som var 3,30 meter högt... Jag tog mig över, men på vägen blev jag hängandes lite på kanten... kanten av planket var rätt in i magen... och efter ett tag känner jag att jag är lite öm i magen... bör jag vara orolig? 

Ang maten: jag har fått dille på fiskbullar, kycklingsallad från pizzerian... men då mest pga av dressingen... innan hata jag dressing men nu längtar jag efter den!     
    Troligtvis är det inga problem skulle jag tro men är du orolig så hör vad 1177 säger att du bör göra. 

Själv har jag aldrig gått upp i vikt under en graviditet och detta är min tredje. Än så länge  är jag på  -4kg men har tappat alla 4 sedan 5+6 och är i 8+5 nu så kommer ryka många kilo till i denna takten :( 
  • Trasslet

Aldrig gått upp i vikt?? :O Woah! Jag gick från 60 till 90+.. Nere i matchvikt efter ca 6 månader och nu efter totalt 14 är det dags att tjocka på sig igen. Känns mindre roligt. :/

• Nania
    Trasslet skrev 2013-05-02 18:11:55 följande:
    Aldrig gått upp i vikt?? :O Woah! Jag gick från 60 till 90+.. Nere i matchvikt efter ca 6 månader och nu efter totalt 14 är det dags att tjocka på sig igen. Känns mindre roligt. :/
    Nä tappat 10 och 15 kilo dem två tidigare från startvikt. Denna gången har jag dock högre utgångsvikt så det finns mer att ta av innan det blir riktigt krisigt.
  • Nania
    Nania skrev 2013-05-02 18:14:00 följande:
    Nä tappat 10 och 15 kilo dem två tidigare från startvikt. Denna gången har jag dock högre utgångsvikt så det finns mer att ta av innan det blir riktigt krisigt.
    Och kan ju tillägga att det inte är något jag rekommenderar då det innebär gravt illamående i 9 månader!
  • Trasslet

Oj, skulle iofs inte kunna tappa så mycket, men ett mellanting vore kanske trevligt?! :)

• crushelix
    MariaOchNiklas skrev 2013-05-02 14:33:54 följande:

Kolla upp ordentligt att ni får ta med barn vid ul. Där jag bor är det strikt förbjudet att ha med barn och endast en person. Så inte din make/sambo får vänta utanför och inte se något iaf. Har haft med dottern på vul nu. Men det har tagit typ 2 min så har allt varit klart. Men kan va helt annorlunda när man är längre gånget. Ska du göra kub? Har hört att det tar ganska lång tid.
    ok, tack! ska kolla. det finns ingen mer förälder i bilden så om det bara är en-persons-regel  borde det ju gå bra.
     ja ska göra kub, det är gratis på min mödravård och eftersom jag är ensam kan det kännas skönt med en extra koll att saker går som de ska, eller om de inte gör det, kommer osannolikt gå vidare med fostervattenprov eller så oavsett, vill bara kolla läget, gjorde det med förra barnet också (gratis då med fast än jag var 18 och pappan 23). tog inte lång tid, förutom att man går på ett besök någon vecka innan och lämnar blodprover.

gått ner i vikt under graviditeten verkar läskigt och jobbigt både för mamma och barn, även om det skulle vara trevligt att spegla sig efteråt...
    förra grav gick jag upp 9kg, det typ kisade man ju bort sen eller hade i megatuttarna som gick från B-F på två dagar.
  • Inelg

Har haft världens jobbigaste dag men som ändå slutade bra.

Vad jag vet är jag i v 7+6! Men icke.

För att göra en långdragen historia kort:

11:00: VUL hos min gyn visade inget/mkt litet foster men "eventuella" hjärtslag men som var alldeles för långsamma. Jag blev helt knäckt att såg hela historien med MA upprepa sig. Hinnsäcken mätte 7+5 men inte foster.
    Min gyn ville ha en second opinion så vi åkte till gynakuten och har suttit där och väntat en hel dag.
    När vi väl kommer in hittar hon ett pickande hjärta! Ca 50 slag/minut.
    Hjärtat slår långsamt och fostret är endast 5mm stort. Hon säger att allt ser jätte fint ut och att jag är i v 6+0.
    Dvs att jag blev tillbakaflyttad nästan 2v. !!!??!???
    Det stämmer inte och jag har svårt att smälta det hela. Jag vet när jag hade ÄL osv.. Hon säger att det här händer hela tiden och att det inte betyder något att man blir tillbakaflyttad utan normala graviditeter och bebisar kommer ut av det hela ändå.
    Att jag bara får acceptera det ta in det och njuta av att hjärtat slår

Jag är fortfarande chockad och har svårt att ta in det just för att det inte stämmer i mitt huvud :/.
    Men ett hjärta slår iaf så jag får försöka släppa det och vara glad.

Vi ska tillbaka om 2v igen för uppföljning.

• babylängtan20
    Inelg skrev 2013-05-02 21:08:44 följande:

11:00: VUL hos min gyn visade inget/mkt litet foster men "eventuella" hjärtslag men som var alldeles för långsamma. Jag blev helt knäckt att såg hela historien med MA upprepa sig. Hinnsäcken mätte 7+5 men inte foster.
    Min gyn ville ha en second opinion så vi åkte till gynakuten och har suttit där och väntat en hel dag.
    Hjärtat slår långsamt och fostret är endast 5mm stort. Hon säger att allt ser jätte fint ut och att jag är i v 6+0.
    Det stämmer inte och jag har svårt att smälta det hela. Jag vet när jag hade ÄL osv.. Hon säger att det här händer hela tiden och att det inte betyder något att man blir tillbakaflyttad utan normala graviditeter och bebisar kommer ut av det hela ändå.

Jag är fortfarande chockad och har svårt att ta in det just för att det inte stämmer i mitt huvud :/.

jobbigt med att de slog sakta osv.. :/ vet hur de känns att bli tillbaka flyttad blev tillbakaflytta med 8 dgr :P hjärtat slår och de är ju de man vill se :)

men har hört många som stannat i vikt och sedan på rul har de blivit framåtflyttade exakt de dagarna de blev bakåtflyttade osv så man vet aldrig :P
  • MissKaos
    Inelg skrev 2013-05-02 21:08:44 följande:

Ägget kan fästa och sedan sitta fast och vila sig innan ngt börjar utvecklas läste jag någonstanns som förklaring till att det blir sådär.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013