• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos
    babylängtan20 skrev 2013-05-05 19:52:30 följande:
    tänkte slingaa håret är de okej tror ni eller är de farligt?

Helt ofarligt.

Mår hellre inget bra. Fattar inte hur jag ska kunna orka jobba 7-18 imorgon. Vet intr var min almanacka är hoppas på kontoret. Har massor inplanerat. Möten, jag har medicin utdeln vi ska på lunch m föreläsning, dom bjuder. Trevligt men jobbigt! + får inte välja mat själv. Klarar inte äta vissa saker just nu.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • mammatilltvå85
    babylängtan20 skrev 2013-05-05 19:52:30 följande:
    tänkte slingaa håret är de okej tror ni eller är de farligt?

alla säger att det är ok. Jag har dock läst en studie om kemikalier osv och att det kommer vara "framtidens no-no" för gravida så rekommendationerna idag är nog betydligt snällare vad gäller både smink, kemikalier och tex konserveringsmedel osv än hur det kommer se ut i framtiden när det har studerats mera.

Jag tror inte det är någon större fara i måttliga mängder dock. Mitt hår behöver VERKLIGEN färgas och det kommer jag göra men jag väntar till efter v.12 då det är under första trimestern som så otroligt mkt viktigt bildas hos fostret....

kommer också stå ut med utväxt lite längre tid än normalt under graviditeten för att minska antalet ggr jag färgar. Sen är det ju såklart upp till var och en hur nojjig man vill/orkar vara....

• mammatilltvå85

Studien visade förövrigt att hos de mammor där man uppmätt högre halter kemikalier från hårfärg, smink, parfym osv i urinen under graviditeten löpte barnen väldigt mycket högre risk att få diagnoser som tex ADHD och liknande. De hade följt barnen till ca 7 års ålder.

• MissKaos

Fast hurcutsatta var dom? Frisör kontra en sling.. sen ör det ångorna som är farliga inte färgen och ångorna får ju mest frisören.

Sötningsmedel etc är jag skeptisk till med. Äcen färgämnen i tex godis. Mkt skit vi stoppar i oss. Det får man ju i sig mer frekvent

mammatilltvå85 skrev 2013-05-05 20:13:14 följande:
    Studien visade förövrigt att hos de mammor där man uppmätt högre halter kemikalier från hårfärg, smink, parfym osv i urinen under graviditeten löpte barnen väldigt mycket högre risk att få diagnoser som tex ADHD och liknande. De hade följt barnen till ca 7 års ålder.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • LWE

Hej :) jag hoppar gärna in här! Har BF 26/12 med barn nr 2..har en son sen tidigare som fyller 1 år i veckan. Så det blir ganska tätt mellan barnen, spännande men samtidigt lite läskigt ;) någon annan här inne som också har ca 1,5 år mellan barnen? Är en hel del oro kring den här graviditeten då min son föddes med gomspalt och pierre robins syndrom. Ultraljud är något jag bävar otroligt för! Förra UL fick vi beskedet att vår son antagligen hade trisomi 13 el 18, det var tungt att leva med den oron drygt halva grav! Nu visade det ju sig att det var nåt helt annat..mycket bättre, men oron inför allt finns såklart.

• Mandyyss
    LWE skrev 2013-05-05 20:39:44 följande:
    Hej :) jag hoppar gärna in här! Har BF 26/12 med barn nr 2..har en son sen tidigare som fyller 1 år i veckan. Så det blir ganska tätt mellan barnen, spännande men samtidigt lite läskigt ;) någon annan här inne som också har ca 1,5 år mellan barnen? Är en hel del oro kring den här graviditeten då min son föddes med gomspalt och pierre robins syndrom. Ultraljud är något jag bävar otroligt för! Förra UL fick vi beskedet att vår son antagligen hade trisomi 13 el 18, det var tungt att leva med den oron drygt halva grav! Nu visade det ju sig att det var nåt helt annat..mycket bättre, men oron inför allt finns såklart.
    Välkommen =) jag har inte 1,5 mellan mina barn.. däremot så har jag fött en son med trisomi 18 som avled strax efter förlossningen. så jag känner igen din oro genom att nu vara gravid på nytt. Jag hoppas allt går bra den här gången, och vad skönt att det var något helt annat på din son.. Vad innebär Pierre robins? 
  • LWE

Åå jag lider med dig Mandyyss! :( fick ni veta något innan han föddes? PRS innebär gomspalt, andningsproblem, matningsproblem och en underutvecklad underkäke. Men han är helt med i utvecklingen och det är skönt! Andnings- och matningsproblemen hade han i ca 6 mån, underkäken har kommit ut ganska fint tycker jag och nu i maj ska gomspalten opereras..så man kan säga att de här syndromet är ett syndrom som "växer bort". Sen kan han ju få problem med tänder och tal pga gomspalten, men det går inte att veta än.

• MariaOchNiklas

Väntar oxå nr 2 med 20 månader emellan. När är du beräknad? Har bf den 18 december och är i 7+3 idag.
    BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • LWE

Spännande :) hur känner du inför det? Har BF 26/12..men hoppas på att gå över typ 6 dagar el nåt sånt ;) gick över 11 dagar med sonen.

• MariaOchNiklas

Känns bra, men nervös. Har haft 2 mf sedan december. Men vi har hela tiden velat ha tätt mellan dem. Jag tror inte jag kommer gå över något särskilt. När vi väntade dottern hick jag över 4 dagar. Enligt våran beräkning föddes hon 1 dag förtidigt. Men jag hoppas den kommer i december iaf

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
Svar på tråden December bebis 2013