• siolina

December bebis 2013

Felinne skrev 2013-09-04 14:54:29 följande:
    Vi har kollat. Och ångrar det. Kommer absolut inte kolla om det blir fler barn...
    Intressant! Varför ångrar ni det?

Jag kan ibland ångra att vi har berättat för folk att vi kollade. Alla vi känner väl är ju vettiga kring det, men även folk vi inte känner har frågat och en del har kommentarer jag helst vill slippa höra. Jag ljuger ibland och säger att vi inte har kollat för att slippa det, men oftast kan jag bara tänka att deras eventuellt dumma kommentarer är deras dumhet och inte min. Måste bara bita mig i tungan ibland så jag inte säger något dumt. Men det gäller så mycket, som när folk är jätteglada för min skull att jag är gravid och ska föda ett barn för första gången. Jag har ju redan en dotter och är redan förälder och folk kunde passa sig för att förminska det, speciellt framför min dotter. Men folks dumhet/plumphet/okunskap som jag upplever det är ju ett problem generellt som inte specifikt har med denna graviditet att göra.
  • siolina

Vi har faktiskt aldrig behövt använda rumpsalva, vi har haft mycket tygblöjor och låtit henne vara utan ganska mycket.
    Däremot var hon liten när hon föddes och vi använde storlek 50 länge. Hon hade drunknat i 56 från början, redan 50 var alldeles för stort från början och vi hade det i mer än två månader, plus att hon kräktes mycket.

• siolina
    MissKaos skrev 2013-09-08 19:58:50 följande:
    Min var ju så stor! Svårt att veta hur det blir med sånt innan.. nu har jag köpt så får jag ett mindre barn denna ggn har vi att klä på bebisen... sannolikt är väl denna lika stor el större..
    Ja dom där spyorna. I urringningen. I soffan. Överaölt. Blöt bebis blir det!
    har hittst mina gammla filtar jag klädde in soffan med idag i mitt grejande här. Köpte tunna fleece historier på ullared. Bra köp..
    Mimnd inte när vi hade rumpsalvan först tror det var att han bsjsade utan att säga pip en natt. Och blev röd. Sen körde jag mkt med rapsolja ist för barnolja då blev det bättre.
    Ja, rapsolja är bra men jag har tyvärr så svårt för hur det luktar. Däremot mandelolja har fungerat bra för oss. Det använder vi fortfarande.

FlanellfIltar och handdukar använde vi i massor, på grund av allt kräkande. Vi fick köpa på oss fler. Hoppas denna bebis inte är lika kräkig!
  • siolina

Jag har varit hos barnmorskan. Inga anmärkningar. Något bättre järnvärde än sist, idag på 111. Och bättre blodtryck (90/60 sist, ganska långt)
    Sf-måttet lite över medelkurvan, 27 cm i v 27+0. Vem vet, det kanske blir en stor bebis. Hoppas att den inte ska vara allt för stor, vill kunna bära den länge utan att få ont i ryggen.

• siolina
    Plopps80 skrev 2013-09-10 10:55:05 följande:
    Hade sf mått 26 i vecka 25 sist. Nu föddes dottern i v 38+0 men hon var liten och nätt, hade ett väldigt stort sf mått förra gången. Hon vägde 3350 g och var 53 cm lång. Perfekt Denna gången är sf måttet 25 i vecka 27 så magen är mindre trots att alla verkar tycka jag är groteskt stor om magen... SKumt.
    Jo, jag minns inte några siffror från dottern men livmodern var stor och hon liten så det är ju inte särskilt exakt ur just den synpunkten.
  • siolina

Angående tvättmedel så är det väl bra att hålla sig till samma. Lättare att felsöka om man behöver.
    För mig är det självklart att köpa miljövänliga, ekologiska. Det är dyrare men jag tycker det är värt det, Ecover tvättar och städar vi med.

• siolina
    Otåligast skrev 2013-09-10 12:18:24 följande:

Jag hade igår sf-mått på 28 i vecka 27+6 - det verkar ju som att min mage är klart större än era . Konstigt nog är det ingen som påpekar att min mage är stor och jag upplever den inte som särskilt stor heller trots att den verkligen ser ut som att jag svalt en basketboll - allt perkar fram och det är inget på sidorna. Hjälp - tänk om jag får monstebebisen??

Jag hade 27 i v 27+0, och det var inte nämnvärt över mittenkurvan så ditt mått låter väl ganska rimligt?
  • siolina
    Plopps80 skrev 2013-09-10 12:34:24 följande:
    Räknade ut att på 14 dagar har jag haft en viktuppgång på 142 gram per dag. Idag är det 88 dagar kvar till bf. Går jag upp lika mycket hela tiden slutar vikten på ytterligare 12 kilo vilket betyder att jag kommer gå upp 29,5 kilo allt som allt. Jag har ångest just nu.....
    Värre än att gå upp 30 kg under en graviditet är att ha ångest under den. Försök släpp det, det är ändå inte så mycket att göra. Jag förstår att det är olustigt att gå upp i vikt, men du kommer ju gå ned det sen igen. Om inte utan så med viss ansträngning. Jag vet flera som gått upp så mycket i vikt och de har gått ned igen sen.

• siolina
    Plopps80 skrev 2013-09-10 13:40:16 följande:

Gick upp lika mkt med dottern, eller mer 35 kg. Det var väldigt svårt och tog 4 år innan jag var mig själv igen i kroppen. Skall till kurator i morn via mvc. Skall prata om min oro att gå upp mkt och berabeta mig själv eftersom jag fick förlossningsdepression sist och vill förebygga det nu.
    Det låter bra att göra något åt saken och tala med en kurator!
  • siolina

mammatilltvå85: jag hållbar också tummarna för att hon stannar ett par veckor till! Kämpa lillasyster!

MissKaos: grattis på födelsedagen!

Om mig själv: är butter för att bebisen är slö. Visst, några små buffar har hen bjussat på men jag vill göra att hen drar igång ordentligt på morgonen så kan jag slappna av bättre hela dagen sen.

Dessutom har jag en deadline jag kämpar mot. Men hör och häpna, för typ första gången i livet är det inte särskilt stressigt utan jag har tiden på min sida. Har fått erbjudande om att byta lägenhet. Typ lika stor som nu men billigare. Vi vill flytta till hus så det är ju bra att kunna spara mer men orkar vi flytta samt gillar vi området. Någon med koll på stockholms söderförorter?

Svar på tråden December bebis 2013