• siolina

December bebis 2013

Jag har heller inte riktigt tagit tag i försäkringskassebiten ännu. Kanske skulle börja med att skicka in moderskapsintyget iallafall. :) Skulle ju börja kunna ta ut föräldrapenning snart om det var klart, några veckor innan iallafall kunde ju vara skönt om jag hinner nu.

• siolina
    Otåligast skrev 2013-10-08 16:37:07 följande:
    Startade just en namntråd men vill gärna höra era åsikter om namnet Dorian? Vi gillar det men omgivningens reaktioner är minst sagt svala ;)...
    Skit i omgivningen. Ni behöver inte ens tala om för någon vad ni funderar på för namn förrän det är ett faktum så slipper ni reaktioner från andra.
    Fattar inte grejen med att kritisera folks idéer på namn till sina barn.
  • siolina

Har de senaste dagarna börjat få allt mer foglossningsont i rumpan/svanskotan/ryggen. Jobbigt. Värre idag än igår. Det är inte ens skönt att sitta i min fåtölj. Och ligga ned är inte heller så himla skönt pga av att magen är så tung så det känns som att det inte finns något bra viloläge. Vad funkar för er?

• siolina

Någon som har mensvärk lite från och till? Tror jag har identifierat ett mönster som är mensvärk och ont av foglossning när jag har ansträngt mig för mycket. Ska försöka ta det rätt lugnt, men det är ju så mycket man måste stå i hela tiden. Borde fixa en massa grejer idag men ska nog faktiskt vila istället så jag kan vara en pigg mamma i eftermiddag och i bästa fall inte ha ont överallt.

• siolina

Namn behöver inte vara så himla fina heller. Alltså jag menar, det finns ju andra kvaliteter man kan fokusera på.
    T ex vill vi att det ska funka på de olika språk som finns inom familjen plus att vi har tagit namn från folk som betyder något speciellt, främst släktingar. Skulle inte säga att vår dotter har världens vackraste namn, men hon har ändå helt perfekta namn. Inte för att jag skulle vilja döpa mina barn till Urkela men, det finns ju fler saker att ta hänsyn till än att det är så vackert som möjligt. Det är ju ändå något man blir blind för med tiden. Att det ska vara lätt att uttala och stava har varit en viktig aspekt för oss, tycker det är jobbigt med namn man måste specificera, till och med ett så pass vanligt namn som Helene/Helen/Helén/Helène kan bli helt hopplöst ur den vinkeln, tycker jag.

• siolina

Jag börjar bli så trött. Har en massa saker jag borde få gjort de här sista två månaderna, men jag har ingen energi. Dels har jag lite småjobb jag behöver göra och sedan behöver jag avsluta ett par projekt så jag kan få in pengar. Vi ska också fixa lite här hemma (bygga lite förvaring framförallt) och då behövs mina pengar. Borde göra en lista över allt jag måste fixa med, men hu vad jobbigt det känns. Har dessutom massor av småfakturor jag behöver få iväg. Borde göra en lista över allt jag behöver få gjort och börja bocka av. Men puh, energin är så låg. Är sugen på att unna mig 1-2 dagar av att inte göra någonting, men är rädd att jag inte kommer bli piggare av det utan tvärtom inte kunna förmå mig att komma igång efter det. 

• siolina
    gosnosen skrev 2013-10-10 10:38:16 följande:
    Behöver du vila några dagar så gör det. Dela upp allt i små steg! Första steget kan vara att skriva en lista och rangordna allting i den ordning det behöver bli gjort. Varje punkt på listan kan du sen dela upp i små delsteg. Ett delsteg kan till exempel vara så litet som att ta fram en pärm och hitta ett papper. Och sen prioriterar du. Börja med det som är mest akut eller som du lättast kan genomföra, eller som du mest är sugen på. Bocka av allt eftersom. Många små delsteg gör att man får perspektiv och gör att det inte känns lika jobbigt att börja göra saker på listan. Att bocka av ofta ger stor tillfredsställelse! Sen kan du lägga in små belöningar till dig själv när du bockat av vissa grejer Skrattande
    Tack. Jo, jag har gjort en lista och delat in den i kategorier. Det dåliga är att jag tycker att jag har gjort mitt för idag, men det håller inte riktigt för vissa saker måste liksom göras och lösas ganska omgående. Speciellt om jag ska få några pengar, och det handlar om relativt mycket pengar (närmar sig sexsiffrigt). Så jag måste sätta lite mer press på mig än jag egentligen känner att jag orkar med.
    Enligt listan har jag tre saker kvar att göra idag, varav två är enkla och en lite mer tidskrävande.

Förhoppningsvis, när jag har löst alla de här röriga jobbgrejerna så kommer det lugna ned sig, men det känns som ett sådant trassel. Måste skicka grejer hit och dit och ringa runt osv.
    Sedan kommer vi ju i och för sig dra igång med hemmafixet men då är det ju åtminstone hantverkare som kommer göra huvudjobbet.
  • siolina
    gosnosen skrev 2013-10-10 11:24:41 följande:
    Men det låter som du ändå har kommit ganska långt, heja heja! 

Och glöm inte att det är okej att känna sig helt orkeslös ibland, det är inget konstigt. Det har varit mycket tuffare att vara gravid än jag trodde. Det känns som att alla kvinnor i samhället bara går runt och är gravida lite lätt och jobbar på som vanligt, men det verkar snarare vara så att många inte riktigt orkar. Vissa dagar ger jag upp och bölar lite! 
    Jo, jag håller med. Det är lätt att jämföra med alla andra och man vill inte känna sig som en tunnis som tycker det är jobbigt när alla andra klarar det så galant. Är så klart generös mot alla andra och har all förståelse för att de kanske är trötta, men kan inte låta bli att tycka att jag borde kunna prestera lite mer. Jämför mig med min sambo också som jobbade heltid verkligen in i det sista. Hon är en väldigt stark person och jag är ju definitivt den gnälligare av oss men det känns inte hundra, hur förstående hon än är.
  • siolina
    Irlais skrev 2013-10-10 11:11:08 följande:
    Känner likadant... ingen energi alls. Känns som att jag knappt får något gjort på jobbet och har två riktigt hektiska veckor framför mig, fattar inte hur jag ska orka. Trött, energilös, ont lite överallt, motivationen är inte på topp direkt. Skulle också bara vilja ta det lugnt ett par dagar men det finns inte riktigt utrymme för det. Eller gå ner till halvtid kanske... men det känns som att det är så tidigt att känna sig så sliten redan nu?! Har BF 28/11, det kan ju vara två månader innan bebisen kommer liksom. 
    Precis så känner jag, det är ju för bövelen två månader kvar, inte kan man unna sig att stänga ned prestationssystemet redan nu även om det vore drömlikt att lägga sig raklång i soffan framför tvn och inte kliva upp förrän det är dags att åka till bb.

Har du möjlighet att gå ned i tid?
  • siolina

Jag tycker det är enklast att raka i blindo ändå. Fast det beror kanske på vad man har för frisyr hehe. Jag har ju inget avancerat utan vill bara undvika att det sticker ut utanför bad- och underkläder.

Svar på tråden December bebis 2013