• siolina

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-09-26 13:52:18 följande:
    Fast jobbets situation är väl inte ditt problem? On du inte orkar? Vad säger din chef? Jag gick ju hem nu fast min ersättare inte lär komma på länge. Hälsan måste gå före!
    Kanske dra net på ngn promenad och vila istället?
    Hmm mat ja. Äter med mkt..
    Nä, det är nog ofta så att folk är för snälla och tar på sig ansvar för arbete som de egentligen inte borde ta på sig. För att man inte vill sätta andra i skiten eller själv drabbas. Jag som gnäller har ju förmånen att faktiskt utslaget över tid inte jobba mer än kanske 40% just nu (även om det de senaste veckorna varit lite intensivare med jobb på kvällar etc), så jag borde verkligen inte gnälla, men det börjar ju bli tungt känner jag. Sover dåligt på nätterna, mycket extra att bära på osv.

Har börjat äta för mycket sött. Äter något sött varje dag. Inga enorma mängder, visst, men varje dag. Så kan mn ju inte hålla på! Men jag kan liksom inte riktigt förmå mig att sluta heller, förmodligen delvis på grund av att jag är så pass trött också.
  • siolina

Mitt barn har vänt sig och ligger med fötterna uppåt. Man känner att sparkarna eller rörelserna blir kraftigare och kraftigare, ibland gör det nästa ont. Och när hen trycker mot kissblåsan känns det som att jg ska kissa på mig. Ligger lite över mittenkurvan i normalspannet på sf-mått, så det blir spännande att se om det är en liten bjässe där inne på tul:et om drygt två veckor.

Vecka 31 nu, och jag känner att orken börjar tryta. Känns ibland som att det enda jag hinner med är att städa och plocka här hemma. Måste bli bättre på att prioritera annat för jag blir smått deprimerad av att inte göra roliga saker ibland också. Orkar ju knappt träffa kompisar och blir en sämre och tråkigare mamma. Känns inte bra.

Jämför med när min sambo var gravid och hon jobbade heltid ända fram till förlossningen och jag jobbar knappt halvtid men gnäller ändå. Får lite dåligt samvete av det. Fast hon slapp alla hemmasysslor som jag har hand om nu plus att vi har ett barn nu som jag hämtar och lämnar och tar hand om tills hon kommer hem runt halv sex. Så det kanske inte är så att jag orkar så mycket mindre?

• siolina
    MissKaos skrev 2013-10-03 08:48:08 följande:
    Eller försöka med två ägg.. fast ni inseminerar i naturlig cykek va? Då hår det ju inte göra så.. det är bara att hoppas hon är en sån som jar lätt att bli och vara gravid.
    Här är detta sista graviditeten. Känns sorgligt. Aldrig mer.
    Jag tycker också det är sorgligt, fast det är första gången för mig. Om vi mot all förmodan (ålder, pengar och krånglighetsnivå talar emot) så blir det nog min sambo som får bära. Hon verkar ha lättare att bli gravid än jag. Men det värsta är nog att vi inte riktigt kan bestämma själva om vi vill ha ett tredje barn. Fast så är det ju när man behöver hjälp med assisterad befruktning och vi är ju väldigt glada och tacksamma över de (snart) två barn vi kunnat göra.
  • siolina
    Repan skrev 2013-10-03 10:16:28 följande:
    Ah nej vi gör ingen provrörsbefruktning, det är en väldigt dyr och omständlig process om man inte behöver den. Insemination är bra mycket lättare. Sen kan man ju boosta den med pergotime om man vill men tvillinggraviditeter är ju inte direkt lättare (och chansen att få det om man nu skulle vilja ha är ändå knappt 10 % i det fallet) och så vidare.

Vi kommer försöka med syskon i malmö sedan eftersom göteborg inte erbjuder det öht även om man är privatbetalande (såvida man inte är hetero och har egen sperma).

Om hon inte kan bli gravid så försöker vi ett tag iaf, men annars ställer jag givetvis upp igen. Jag sörjer dock inte alls just nu vid tanken p åatt aldrig vara gravid igen, jag vill ha barn, inte så intresserad av graviditeten som så ;) 
    Samarbetar Göteborg med Malmö? Alltså, Huddinge samarbetar med Umeå så till vida att de kan skicka donatorsäd till umeå så man får samma. Inte för att jag tycker att det vore världens undergång om det blev en annan donator egentligen. Fast jag undrar om detta görs även om det är ett tredje barn eller om man så att säga har förbrukat sin kvot. Det skulle inte vara avgörande för oss, även om jag tycker det känns lite praktiskt att ha samma. Däremot är vi inte så sugna på att behöva åka utomlands och gå igenom en adoptionsprocess osv.
  • siolina
    Repan skrev 2013-10-03 14:43:12 följande:
    Nej inte vad jag vet. Alltid fått höra att "garnent inte kan delas mellan landstingen" eller nåt, men vi kan ju fråga när det är dags.
    För oss är det dock inte speciellt viktigt, och egentligen kanske det är bättre med olika - så att man sedan inte står med två ungar där det varit viktigt med samma donator och sen vill ha en tredje och han inte längre donerar - och får en tredje som plötsligt inte var så viktig att ta in i den biologiska samhörigheten då? Eller hur jag ska tänka :)

Alltså, för oss är det ingen grej med biologi så samma donator skulle på sin höjd vara "kul" för att de kanske blir lite lika. MEN å andra sidan är det ju då likhet med donatorn man fokuserar på vilket känns lite konstigt också? Om barnen är lika dvs så är det donatorn man ser i dem. "åh så roligt att våra barn är lika sin donator!" ? :D För mig blir det lite knepigt. Man vet ju inte vem det är eller hur han ser ut, och för oss är han helt ointressant så länge han är frisk.

Ja lite om hur jag tänker :) Möjligen kunde det väl vara bra för sjukdomar typ men det känns lite långsökt det med.  Men alla ser ju olika på det där, jag vet inte hur det skulle bli med tredje barn dvs. Hade det varit viktigt för oss hade vi ju valt danmark, men för oss är barnens rätt till båda sina föräldrar från första stund viktigare än allt annat så vi valde också sverige :)
    Vi har också tyckt att det från början juridiska föräldraskapet har varit det viktiga. Jag funderar lite på om det skulle göra något ifall de två första har samma och den tredje får en annan men samtidigt är ju vår utgångspunkt att donatorn endast är en donator. Det är inte som att de här två första är halvsyskon för att de har samma donator, utan de är helsyskon för att de har samma föräldrar. Ja, det finns så mycket man kan tänka kring det där och så kan man försöka gissa vad ens barn ska tänka i framtiden, men man får ju utgå ifrån sig själv. Skulle vi kunna ha samma även en tredje gång (om det överhuvudtaget skulle bli aktuellt med en tredje) så skulle vi nog ta möjligheten men egentligen kvittar det. Och jag tror inte vi kommer hinna med ett tredje barn i alla fall. Fast jag skulle nog vilja.
  • siolina

Är det någon annan som får ont i brösten av kylan? Mina känns som att någon biter i dem vid minsta lilla promenad. Har inlägg men de hjälper inte. Stoppade in ett par vantar i desperation idag, men det vore skönt om det fanns någon smidigare lösning. Någon som sitter på smarta tips?

Och tror ni denna bröstkänslighet hänger ihop med benägenhet att få mjölkstockning? Hoppas inte, det är min mardröm.

• siolina
    nyttliv85 skrev 2013-10-03 21:34:00 följande:

Var på föräldrakurs i veckan, och bm berätta att det finns inlägg av ull på apoteket... kanske kan det vara nått att stoppa i Bh:n så att du får upp lite värme?  
    Jag har redan det men det hjälper tyvärr inte! Och med hela vantar i bh:n ser man ju inte klok ut i. Ok så länge man har jacka, men det känns liksom inte som en långsiktig lösning.
  • siolina

Det slog mig idag att jag inte fattat att det är skillnad på ruckbar och rörlig, förrän när jag talade med en kompis idag. Vet alltså inte om min unge ligger vänd och rörlig eller vänd och ruckbar. Skillnaden är bara i hur långt ned de ligger, visst? Eller kan de vända upp sig igen t ex om de är rörliga? Och vad spelar det för roll? Om de ändå kan ligga och vara ruckbara tills förlossningen börjar? Alltså jag förstår ju poängen med att vet om den ligger med huvudet eller rumpan först, men resten?

• siolina
    Felinne skrev 2013-10-06 20:08:16 följande:
    Ja, jag tänkte väl det, men det lät så himla korkat att jag var tvungen att fråga.
    Naturligtvis ska inte babyskyddet ses som ett substitut för sitt-/liggdelen och det gäller ju att vara uppmärksam på barnets välmående. Men jag ser det ändå som mer praktiskt att ha ett babyskydd som passar vagnen (eftersom vi ändå kommer köpa ett babyskydd) än att  ha ett babyskydd som INTE passar vagnen.

Vad gäller tidsangivelser: Varken NTI eller VTI vill ge en exakt tidsangivelse men rent allmänt finns det en uppfattning om att nyfödda inte bör sitta längre än 30min i babyskydd. Lite svårt att efterleva för den som t.ex. har längre körväg mellan BB och hemmet så jag antar att det är därför det inte finns någon officiell tidsangivelse - det går ju liksom inte att skuldbelägga föräldrar för att de bor längre än 30min från närmaste BB...
    Vi kommer definitivt ha ett babyskydd som passar vagnen. Att man har det innebär ju inte att babyn måste ligga där i timmar. Men ibland är det praktiskt att slippa väcka babyn om man ska göra något litet ärende etc. Det är ju oftast just vid sådana snabba turer det är skönt att slippa mecka med vagnen. Sedan beror det ju på barnet men det finns tillfällen när det känns vettigare att låta det fortsätta sova i en timme framför att flytta det till liggvagnen och störa sömnen, det finns ju med andra ord många aspekter att ta hänsyn till och så länge barnet är nöjt finns det ju enligt ntf inget som tyder på att barnen får framtida men av att sitta i babyskydd.

Jag menar, det är klart man inte låter babyn sitta så i timmar, men när vi har åkt långfärder i bil, 40-50 mil typ så har vi inte gjort entimmesstopp en gång i halvtimmen direkt.
  • siolina
    Otåligast skrev 2013-10-07 13:06:02 följande:
    Jag kommer också att ha det av samma anledning. Ska man bara iväg snabbt och handla lite mat etc känns det ju smidigt att slippa flytta en kanske sovande pyttebebis från babyskydd till vagn - speciellt mitt i vintern. Efter tips från vänner har jag också köpt en åkpåse till babyskyddet så att det är enkelt att hålla bebisen varm från huset till bilen, knäppa upp i bilen (som ju kommer att vara varm) och sedan samma på parkeringen vid affären innan man är inne i affären. Några långa stunder ska det givetvis aldrig bli men för de korta ärendena borde det ju vara ok och verkar toksmidigt. 
    Dessutom finns det egentligen inga belägg för att det skulle vara skadligt att sitta i babyskydd mer än i 30 min åt gången. Det kanske kan bli obekvämt men det brukar ju bebisar kunna tala om för en när något är!
Svar på tråden December bebis 2013