• siolina

December bebis 2013

Förstaförsökaren26 skrev 2013-10-30 16:26:00 följande:
    Siolina - okej :) ja, jag hänger inte riktigt med på vad som är fixerat å inte hehe! Vet att hon är neråt å hoppas på att hon stannar så nu! :)
    Äh, jag vet inte heller, och det spelar väl inte någon jätteroll om inte förlossningen startar men det är jag inte speciellt orolig för att den ska göra än på ett tag. Känns inte så, om det ens känns på något sätt.
  • siolina
    Eyeonly skrev 2013-10-31 08:26:15 följande:
    Någon som ska ta influensavaccinet ?? Rekommendationerna är att man ska ta det när man är gravid . Är osäker , men känns som att de kanske är bra å ta så man inte blir sjuk när man har en liten bebis
    Jag kommer inte ta, på grund av att skyddet ändå inte hinner komma bebisen till gagn.
  • siolina
    Felinne skrev 2013-10-31 09:24:26 följande:
    Hur menar du med att det inte hinner komma bebisen till gagn?
    Att bebisen inte hinner få antikroppar av vaccinet.
  • siolina
    MissKaos skrev 2013-10-31 10:37:23 följande:
    Fast för smittspridning gör det ju skillnad. Om du blir sjuk bör ju risken för bebisen öka iom exponering.
    Jag är annars emot vaccin till friska individer men kan inte bestämma mig vad jah tycker ang graviditet
    Bebisarna brukar ju ha ett rätt bra skydd via bröstmjölken (om man ammar) och är annars ingen särskild riskgrupp i sig (om de i övrigt är friska). Att gravida rekommenderas vaccinera sig har främst med andningen att göra, vi riskerar att bli särskilt svårt drabbade, det har ingen koppling till våra bebisar egentligen.

Jag personligen har ett väldigt starkt immunförsvar (minns inte senast jag fick influensa men många år sedan) och är inte särskilt orolig att bli sjuk.
    Handhygien och undvikande av folksamlingar kommer vi så klart ägna oss åt.

Å andra sidan skadar det ju inte bebisen så känner man att man vill minimera riskerna att bli sjuk så skadar det ju inte att vaccinera sig! :)
  • siolina
    Nillis13 skrev 2013-10-31 10:32:19 följande:
    TUL igår gick bra, liten växer som den ska och följer sin kurva fint :) läkaren sa också att SF måttet kan plana lite när bebis fixerat sig.
    Däremot ligger en liten flik av moderkakan väldigt nära "utgången". Måste därför in på ytterligare ett UL i v 37 för att se om den har flyttat sig. De vet inte än om jag kan föda vanligt, och kejsarsnitt som är min stora skräck - blä :(
    Någon annan som haft lågt sittande moderkaka som hunnit flytta sig?
    Jobbigt med hotande snitt när det är din skräck, men ändå skönt att bebisen växer och mår bra!
  • siolina
    MissKaos skrev 2013-10-31 11:46:00 följande:
    Av dom sista ca 300 (!!) Vaccinsprutorna mot influensa jag har varit mef om att ge har ingen fått mer än ömhet i armen. Bieffekter är inte sätskilt vanligt.
    Sen kan man fundrra över hur det påverkar immunförsvar pch ffa försvaret mot influensan kommande år.

Det är just det. Om man ammar.. jag kommermed undvika ffolksamlingar med bebis. Mins med fasa vänninans lille som fichk rh..
    Ja, rs kan ju slå riktigt illa. Eller rota om man har otur! Men det skyddas de ju inte ifrån av influensavaccin, så man måste ju ändå vara försiktig med att exponera bebisarna för sjukdomar.

Alltså, jag vet så klart att alla inte ammar (bl a för att vår dotter inte ammades mer än lite precis i början) men även utan det skydd som amning kan ge så klarar sig annars friska bebisar rätt bra, bland annat för att man ändå måste skydda dem mot andra sjukdomar och virus (rs, t ex) och dessutom är inte bebisar i allmänhet utsatta för särskilda risker om de drabbas av influensa.

Äh, man gör ju som man vill. Helt och hållet. Jag vill bara ha detta sagt för att det är lätt att tro när man hör att gravida rekommenderas att vaccinera sig att det handlar om bebisen, men i detta fall gör det inte det.
  • siolina
    Felinne skrev 2013-10-31 14:41:22 följande:
    Men det får den väl via moderkakan om jag har förstått det rätt. Är väl inte direkt flera veckors fördröjning på det, eller är det jag som är ute och cyklar nu?
    Jo, det tar tydligen för lång tid, har jag fått höra.
  • siolina
    sarak skrev 2013-10-31 18:53:21 följande:

Kraftig förkylning, hmm... Sist jag hade influensan hade jag över 40 graders feber i flera dagar och var övertygad om att jag skulle dö. Om det är ännu värre som gravid så skulle jag nog dö på riktigt. Och en bebis i magen med så mycket feber... Öm på armen ett par timmar känns för mig väldigt lindrigt i sammanhanget.

Låter jobbigt. Det som kan bli värre för en gravid kvinna är andningen som redan är ansträngd, har jag fått höra. Men inte så att gravida i allmänhet drabbas hårdare.
  • siolina
    Lina1990 skrev 2013-11-01 07:42:17 följande:
    Ni som har barn sen innan vilka blöjor rekommenderar ni att man köper hem nu som första? Märke och storlek :)
    Det är nog som MariaOchNiklas säger väldigt olika. Vi hade pampers i början, först prematur några veckor och sedan storlek 1. Vi upplevde libero som hårdare, men testade dem också. Tyckte inte det var någon jätteskillnad kanske men framförallt tyckte jag att båda sorterna luktade väldigt illa så den här gången kommer vi ha ekologiska blöjor enbart, som komplement till tygblöjor (vilket vi trivdes väldigt bra med från hon var ca 3 mån).

38 dagar kvar till bf, vi borde köpa bilbarnsstol och grejer snart. Träffade några dagiskompisars nya bebis igår, kände ingenting. Kan verkligen inte förstå att vi ska få en bebis. Kanske vore bra att köpa grejer och förbereda lite så kanske det känns verkligare.
  • siolina

Var hos bm imorse. Järn 125, socker 5,1 och sf 33 (i v 34+3). Blodtryck 110-60. Allt bra och normalt!

Svar på tråden December bebis 2013