MissKaos skrev 2013-10-31 11:46:00 följande:
Av dom sista ca 300 (!!) Vaccinsprutorna mot influensa jag har varit mef om att ge har ingen fått mer än ömhet i armen. Bieffekter är inte sätskilt vanligt.
Sen kan man fundrra över hur det påverkar immunförsvar pch ffa försvaret mot influensan kommande år.
Det är just det. Om man ammar.. jag kommermed undvika ffolksamlingar med bebis. Mins med fasa vänninans lille som fichk rh..
Ja, rs kan ju slå riktigt illa. Eller rota om man har otur! Men det skyddas de ju inte ifrån av influensavaccin, så man måste ju ändå vara försiktig med att exponera bebisarna för sjukdomar.
Alltså, jag vet så klart att alla inte ammar (bl a för att vår dotter inte ammades mer än lite precis i början) men även utan det skydd som amning kan ge så klarar sig annars friska bebisar rätt bra, bland annat för att man ändå måste skydda dem mot andra sjukdomar och virus (rs, t ex) och dessutom är inte bebisar i allmänhet utsatta för särskilda risker om de drabbas av influensa.
Äh, man gör ju som man vill. Helt och hållet. Jag vill bara ha detta sagt för att det är lätt att tro när man hör att gravida rekommenderas att vaccinera sig att det handlar om bebisen, men i detta fall gör det inte det.