• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos
    dlra skrev 2013-04-17 10:47:46 följande:
    Det enda jag ville få fram var att även om du väljer bort ett barn med trisomi (med all rätt såklart) så finns det inga garantier för att det går felfritt under en förlossning tex där det är som vanligast att barn får sina handikapp. Man glömmer bort det ganska lätt, eftersom det verkar vara en sån uppmålad bild av att man ska kunna se alla handikapp redan i magen när handikapp uppstår pga syrebrist i samband med förlossning och inte graviditet. Senast jag uppdaterades med sådan statistik så är 20 % av alla våra handikappade i sverige idag fått sina skador i samband med förlossning. Man kan välja bort sina sjuka barn i magen och göra abort hur mycket man vill...lite svårare dock att abortera sina barn som redan har fötts.

Fast det är inte ett barn i magen utan ett foster. Och skador kan ALLTID uppstå. Jag har ändå valt att ta bort ett foster med uppenbart svåra skador.
    Jag tror ingen vill döda ett fött barn- För mig ett ytterst märkligt resonemang.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-04-17 12:54:19 följande:
    Fast det är inte ett barn i magen utan ett foster. Och skador kan ALLTID uppstå. Jag har ändå valt att ta bort ett foster med uppenbart svåra skador. Jag tror ingen vill döda ett fött barn- För mig ett ytterst märkligt resonemang.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

MissKaos skrev 2013-04-17 12:54:19 följande:
    Fast det är inte ett barn i magen utan ett foster. Och skador kan ALLTID uppstå. Jag har ändå valt att ta bort ett foster med uppenbart svåra skador. Jag tror ingen vill döda ett fött barn- För mig ett ytterst märkligt resonemang.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Håller med! Och den etiska diskussionen hör inte hemma här! I denna tråden ska man inte behöva försvara sitt val att abortera ett skadat/sjukt foster. Att abortera ett foster går inte att jämföra med att döda ett levande barn, det är inte jämförbart. Antar att man bara skriver så om man inga barn har annars vet man skillnaden. Jag vill inte föda ett barn med ett handikapp som kanske aldrig får annat än ett lidande och det är även själviskt eftersom jag inte vill ha ett handikappat barn.
  • MariaOchNiklas

Bryter här med allt vad som handlar om abort och kub. Hur mår ni tjejer??? Ni som har barn sedan innan, när kände ni av fosterrörelser i magen??? Jag kände av vid ca v 17.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • MariaOchNiklas

Bryter här med allt vad som handlar om abort och kub. Hur mår ni tjejer??? Ni som har barn sedan innan, när kände ni av fosterrörelser i magen??? Jag kände av vid ca v 17.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-04-17 07:49:28 följande:
    Vi kommer göra abort om vårt barn visar sig ha DS eller någon annan skada som försämrar barnets livskvalitet. Arbetar med personer som har DS och andra former av förståndshandikapp. Vet vilket lidande det kan innebära för både barn och närstående. Jag skulle aldrig orka ta hand om ett barn med särskilda behov. Skulle älska det men vill inte, så är det! Vi kommer göra kub test. Skulle värt barn ha svåra skador och inte klara ett liv utanför livmodern vill jag hellre göra abort i v 13 än föda fram någon som inte kommer överleva!

Jag förstår ditt resonemang men de 3 trisomierna man kollar KAN innebära lättare fel också, det går inte se hur allvarlig form det är. Och i v.13 kommer ju aldrig en ev abort ske då det först måste göras fpstervattensprov vilket görs tidigast i v.15+0 sen tar det tag innan resultat sedan ytterligare tid innan man får tid för att föda fram sitt barn och då är det oftast frågan om v.18 ca....det är det jag inte skulle klara. Att föda ett barn som bara några veckor senare hade kunnat leva utanför magen. Och veta att barnet kanske hade haft en väldigt lätt variant av en trisomi. Det är det som är mitt dilemma. Om det gick veta till 100% redan i v.13 att det ej var förenligt med liv vore det en annan femma men så ser inte verkligheten ut=((
  • mammatilltvå85
    dlra skrev 2013-04-17 09:24:12 följande:
    Tänk på att dom flesta handikapp, alltså i detta fall cpskador uppstår hos ett barn under en graviditet och förlossning pga syrebrist hos barnet. Förutom trisomi som man kan upptäcka genom kubtest, men det är en kromosomavvikelse, alltså inte en cpskada . Vill inte skrämma någon, men det är fakta. Alla vill ju ha ett friskt barn, men det finns inga garantier.

Exakt så tänker jag med! Om jag vore så "rädd" för ett sjukt barn, då skulle jag inte våga skaffa barn alls....jag känner liksom att jag inte kan "välja" att abortera ett barn med DS när det likagärna kan uppstå andra mkt värre komplikationer ändå. Det finns inga garantier....Jag har fött ett barn med hjärtfel. Detta fel är inte ärftligt och gick ej se i förväg. Han är fullt frisk idag, men även om han inte hade varit det hade jag ALDRIG velat vara utan honom och hade aldrig valt bort honom för ett "friskt" barn om jag fått veta detta under graviditeten....Det är svåra frågor och alla måste få göra som de vill, men även om KUB ger bra siffror finns ju ändå 1000 andra saker som kan gå fel som kan vara betydligt värre än en lätt version av en trisomi...
  • dlra

För mig går det resonemanget ihop eftersom argumentet lät "jag ska göra abort om fostret visar sig ha en trisomi för jag skulle aldrig orka och vill ge mitt barn ett värdigt liv". Och så är dagen kommen och ditt barn får syrebrist i samband med förlossningen och ändå fått "det där barnet som man inte kan ge ett värdigt liv". Man gr alla människor ett värdigt liv oavsett skada, störning eller whatsoever. Det var min poäng.

• mammatilltvå85

Jag förde detta på tal för att det kändes viktigt för mig att få höra ifrån någon som tänkte som jag. Dvs som INTE ville göra KUB. Jag har aldrig krävt att någon ska försvara sig eller att det ska bli en etisk diskussion. Men i alla möjliga trådar diskuteras KUB och vi som inte vill göra KUB måste också få ha rätt att prata om det då även vi kan känna att vi gör "fel" som inte gör som alla andra verkar göra och gör KUB fast man är under 35. Om någon inte vill prata om detta behöver man inte svara. Jag är dock glad att några tog sig tid att skriva om detta då det känns bra med flera infallsvinklar.

• Plopps80

Så man kan inte skaffa barn då för att man inte vill ha ett handikappat barn? Ett dumt resonemang! Har ni någon aning om vad Downs syndrom innebär? Oftast grava hjärtfel med många svåra operationer, de högfungerande med DS lider ofta av svår ångest och känner sig värdelösa eftersom dom vill klara sig själva. De med svår DS är som bebisar hela livet med blöja och kan inte ta hand om sig själva. Tycker man är egoist om man låter ett barn födas till ett sånt liv. Ja så kan ju jag resonera eftersom jag blir påhoppad för mitt beslut att abortera ett barn med DS eller andra hjärnskador. Tycker det är gräsligt att hoppa på folk och i stort sett kalla de mördare för att man väljer abort! Man erbjuder kub test av en anledning och det är för att minska människors lidande. Både det drabbade barnet och dess föräldrar.

• Plopps80

Trodde det här var en bra grupp utan familjelivs vanliga jävla påhopp men oj så fel man hade. Ska nog gå ur hela familjeliv för här är blir man ju påhoppad för allt.

Svar på tråden December bebis 2013