• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-04-17 08:55:37 följande:
    Åh är som sagt så nervös, är första gången jag är gravid så jag vet inte hur man ska må :(
    Samma här, men jag har lite som du - kissar väldigt mycket och är svullen, sen har jag bara lite ont i brösten och mår allmänt "sämre" på kvällarna. Jag mår dock inte speciellt illa, bara när jag är hungrig. Oroa dig inte, för det är ändå utom din kontroll! Och tänk så här att merparten av graviditeter går fint och ut kommer välskapta barn :)
  • dlra

Tänk på att dom flesta handikapp, alltså i detta fall cpskador uppstår hos ett barn under en graviditet och förlossning pga syrebrist hos barnet. Förutom trisomi som man kan upptäcka genom kubtest, men det är en kromosomavvikelse, alltså inte en cpskada . Vill inte skrämma någon, men det är fakta. Alla vill ju ha ett friskt barn, men det finns inga garantier.

• MariaOchNiklas
    dlra skrev 2013-04-17 09:24:12 följande:
    Tänk på att dom flesta handikapp, alltså i detta fall cpskador uppstår hos ett barn under en graviditet och förlossning pga syrebrist hos barnet. Förutom trisomi som man kan upptäcka genom kubtest, men det är en kromosomavvikelse, alltså inte en cpskada . Vill inte skrämma någon, men det är fakta. Alla vill ju ha ett friskt barn, men det finns inga garantier.

Du har så rätt så. Frågan är varför vi egentligen ska kolla allt för??? Naturen har sin gång. Lika så med att vi får barn med kromosom avvikelser. Det är säkert svårt i början. Men alla kan verkligen ta hand om ett barn med handikapp. Det gäller bara att lära sig att läsa av sitt barn som alla andra. Varför har de mindre rätt att leva???
    BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • Plopps80

nä så är det ju absolut, det finns inga garantier men med kub så minskar ändå riskerna för obehagliga överraskningar. Med dottern gjorde jag inte kub då visste jag inte vad ett barn innebar det vet jag nu. Det är oerhört tufft stundtals med ett helt friskt barn så jag vill utesluta det som går.
  • Repan
    MariaOchNiklas skrev 2013-04-17 09:30:08 följande:

Du har så rätt så. Frågan är varför vi egentligen ska kolla allt för??? Naturen har sin gång. Lika så med att vi får barn med kromosom avvikelser. Det är säkert svårt i början. Men alla kan verkligen ta hand om ett barn med handikapp. Det gäller bara att lära sig att läsa av sitt barn som alla andra. Varför har de mindre rätt att leva???
    Fast det där med rätten att leva blir en ganska knivig diskussion.

Varför skulle oönskade barn ha mindre rätt att leva, de aborteras ju också.
    Likväl är abort något vi har rätt till, lyckligtvis nog, och med det kommer nog möjligheten att välja bort vissa handikapp. Självklart kan man diskutera vart den gränsen ska gå (dvs om man inte ska få lov att göra abort vid DS t.ex.) men det känns ju ganska tråkigt i just den här tråden :) 
  • ikala

Det är både ett svårt och extremt känsliget ämne.

jag kommer att vilja göra kub test och skulle vi få ett dåligt nummer där så skulle vi även vilja göra fostervattenprov, skulle det visa sig att fostret hade kromosonfel så tror jag att vi skulle välja att avbryta graviditeten.

Jag har vänner och bekanta som har barn med olika handikap dom är alla fantastiskt fina ungar och underbara på alla sätt. Jag har jobbat som personlig assistent i några år och har sett hur svårt och otroligt tungt det är att vara handikapad och att vara föräldrar till ett handikapat barn.
    Jag tror helt enkelt inte att jag skulle klara av det även om man är starkare än man tror.

Lägg märke till att jag skriv att jag TROR att vi skulle välja att avsluta graviditeten, jag tror inte att man kan vara helt säker på hur man känner förens man står där...      

• MariaOchNiklas

Jag anser inte att det är fel för de som väljer att avbryta en graviditet. Men skulle aldrig själv kunna göra det bara för att det är något gel på det. Har gjort en abort för flera år sedan. Va inte något planerat och jag levde ej ihop med han jag blev gravid med.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • Parksandrec

Knivigt ämne det här med aborter och kromosomfel. Tycker aborträtt är viktigt, så många omständigheter finns som gör att en abort kan vara det bästa valet.

samtidigt har jag valt bort KUB. jag har läst på och vet att detta kan betyda ett barn med en allvarlig trisomi, ett barn som inte lever så länge.

jag har valt bort det eftersom det finns så mycket annat med ett barn som vi inte vet och inte kan se på KUB. jag känner att det är rätt val för mig. En abort pga dåligt KUB resultat skulle tära på mig.

jag har pratat om detta med barnmorskan och diskuterat vad man sedan ser på RUL och jag kommer nöja mig med det och vad vi får veta då.

som sagt, knivigt ämne, och detta var bara mina personliga tankar.

Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • dlra

Det enda jag ville få fram var att även om du väljer bort ett barn med trisomi (med all rätt såklart) så finns det inga garantier för att det går felfritt under en förlossning tex där det är som vanligast att barn får sina handikapp. Man glömmer bort det ganska lätt, eftersom det verkar vara en sån uppmålad bild av att man ska kunna se alla handikapp redan i magen när handikapp uppstår pga syrebrist i samband med förlossning och inte graviditet. Senast jag uppdaterades med sådan statistik så är 20 % av alla våra handikappade i sverige idag fått sina skador i samband med förlossning. Man kan välja bort sina sjuka barn i magen och göra abort hur mycket man vill...lite svårare dock att abortera sina barn som redan har fötts.

Svar på tråden December bebis 2013