• kattisch

lilla juni 2014 tråden.

Tänkte kolla om det finns något intresse för en mindre grupp för oss som väntar barn 20-30juni. Mitt bf är 23/6!

• Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.
  • mmjansson85
    DevilsDaughter skrev 2014-05-12 10:23:03 följande:
    jansson: Jag var också av den åsikten förut.. Tills det visade sig att mina barn helst inte kommer alls.. Med sista barnet gick jag över tiden 3 veckor och när jag kom in för igångsättning (pga att fostervattnet var slut) så visade det sig att jag inte var mogen alls, så det var ett himla bökande för att ens kunna göra något för att sätta igång mig.  Så denna gången är jag beredd att testa lite av varje för att dels vara mer mogen i kroppen när det är dags och dels förhoppningsvis tidigarelägga förlossningen för att få komma igång av mig själv och slippa igångsättning.

Kia: Kanske ska ta å prova annanas någon dag då, bara för å se om den ger mig sammandragningar, har nämligen väääldigt lite sammandragningar som det är nu. 

Dricker hallonbladste 2 ggr om dagen, men har inte mer sammandragningar för det så vet inte om det funkar på mig. Känner av en om dagen typ:/ Kände av mkt mer tidigare i graviditeten. Fattar inte hur min kropp fungerar.. Känner mig inte alltför hoppfull när det gäller hallonbladsteet längre faktiskt.. Anledningen till att det ska funka är ju att det innehåller samma ämne som igångsättningsdroppet gör på förlossningen. Men när jag sattes igång sist så fick de öka det droppet REJÄLT innan jag kände av någonting över huvud taget, fick inte ens sammandragningar av det först.. och då var jag ändå ganska rejält överburen och borde ha kunnat gå igång lätt. 
    Okej det låter jobbigt! Ja, då förstår jag att du vill testa, det lär ju inte skada iallafall :) Hoppas att det funkar!
  • DevilsDaughter

Jo, det känns ju som att man gör något iaf och man blir väl lite peppad av det antar jag..

har senaste veckan känt tryck neråt och att det då ilar i tappen osv. Det ger mig faktiskt lite hopp! Jag hoppas att det är bebisen som fixerar sig! Även om bebisen fixerar sig så behöver ju inte det betyda att den kommer tidigare såklart, men mina två sista fixerade sig inte alls och då gick jag som sagt över, bm fick liksom trycka ner ungen på förlossningen, för trots att jag var fullt öppen så va det liksom inget huvud där! Så jag hoppas på att det tyder på att detta barnen vill ut i tid:)

• mmjansson85

Nu börjar jag bli nervös inför förlossningen. Känns som att det börjar närma sig även om jag bara är i vecka 34.
    Det känns lite läskigt att jag inte riktigt vet vad som kommer hända. Nån som har några tips? Jag har två böcker hemma som jag tänkte läsa när jag går på mammaledighet om lite drygt 3 veckor men tänk om han väljer att komma innan det? Jag vet att de flesta går över tiden med första men det finns ju inga garantier eller vad man ska säga.

• Kia82
    mmjansson85 skrev 2014-05-14 12:14:19 följande:
    Nu börjar jag bli nervös inför förlossningen. Känns som att det börjar närma sig även om jag bara är i vecka 34. Det känns lite läskigt att jag inte riktigt vet vad som kommer hända. Nån som har några tips? Jag har två böcker hemma som jag tänkte läsa när jag går på mammaledighet om lite drygt 3 veckor men tänk om han väljer att komma innan det? Jag vet att de flesta går över tiden med första men det finns ju inga garantier eller vad man ska säga.

Ett tips som jag vill ge alla förstföderskor är att träna på andningen (in genom näsan och ut genom munnen) för det är bra mycket mer ansträngande än vad många tror. Jag har fött mina tre med enbart andning och lite lustgas precis vid framfödandet och planerar att göra det samma igen om ca 6 veckor.
  • DevilsDaughter

Kia: hade du lustgas under krystningen? Jag har också bara använt mig av lustgas, men (här iaf) blir man alltid fråntagen den när det ska krystas då lustgas är strängt förbjudet under krystningen.. Förra gången så tyckte jag att det var så jobbigt att bli fråntagen den när jag kände att jag behövde den som mest, det störde mig oerhört att inte få ha den kvar så denna gången är faktiskt min plan att inte ha lustgas alls just för att inte vänja mig vid tryggheten jag tycker att masken ger om jag sen måste ge bort den. Kommer denna förlossningen fortsätta i samma anda som de tidigare så kommer jag nog ändå öppna mig ganska snabbt. Dock vet man ju aldrig hur det blir och kanske blir det lustgas igen, men absolut inget annat. Är mer rädd för sprutor av olika slag än något annat..

jansson: Mitt tips är att läsa på massor för man blir ofta lugnare av fakta och samtidigt förbereda dig på att du faktiskt inte vet exakt hur din förlossning kommer att bli. Det är lätt att bli besviken om man har speciella förväntningar så jag tror att det är bra att samtidigt som man är laddad med fakta så är man inställd på att det kan bli precis hur som helst.

• Kia82

Vad konstigt att bli fråntagen lustgasen!!? Jag har fött på två olika sjukhus i två olika landsting och har aldrig hört att det skulle vara förbjudet, det är ju vid framfödandet som åtminstone jag behöver lite smärtlindring. Lustgasen har varit min bästa vän det tillfället och jag tycker att det är skönt att ha någonting att "skrika" i också.

• DevilsDaughter

Kia: Jag trodde att det va så överallt! Vad konstigt! Som du säger så är det skönt att bara ha den liksom, men det är absolut inte ok här...

• mmjansson85

Vi var på föreläsning igår på förlossningen och det var väldigt bra information tyckte jag. Känns som att jag är lite mer förberedd nu på vad som kommer hända. Glad
    Jag tänkte försöka att klara mig med bara andning och lustgas på förlossningen, finns ju en risk att jag ändrar mig där och då dock Flört

• Kia82
    DevilsDaughter skrev 2014-05-15 00:10:48 följande:
    Kia: Jag trodde att det va så överallt! Vad konstigt! Som du säger så är det skönt att bara ha den liksom, men det är absolut inte ok här...

Nej, det är det verkligen inte! Får man lov att fråga vart du har fött?
  • DevilsDaughter

Kia: Jag har fött i Karlskrona.. Åhh va synd att vi inte råkade prata om detta en dag tidigare för då hade jag kunnat fråga på MVCbesöket eftersom jag hade en tillfällig BM som hade fått hoppa in som extrapersonal från förlossningen, hade ju varit så enkelt att fråga henne om det då!

jansson: vad bra! 

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.