• kattisch

lilla juni 2014 tråden.

Tänkte kolla om det finns något intresse för en mindre grupp för oss som väntar barn 20-30juni. Mitt bf är 23/6!

• Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.
  • mmjansson85
    sunset skrev 2014-01-31 16:42:35 följande:
    jag är precis samma som dig och går in i v.20 i morgon. jag vägde 59 från början och är 178 cm lång så väldigt smal men jag har också gått upp mycket. har gått upp ca 8 kg. men det märks egentligen inte förutom på magen och tuttarna har gått upp två storlekar.

Samma här! Mina bröst känns jättestora och jag har fått en riktig gravidmage, särskillt på kvällarna!
  • DevilsDaughter

Om man räknar från normalvikt så har jag gått upp ca 2 kg.. men magen är enorm!! Den har blivit det på bara några dagar, alla runt omkring bara gapar och undrar vad som hänt. Har gått från nästan ingen mage alls till jättegravidmage. Kanske gav magmusklerna upp om att kunna hålla in magen längre.. måste ju vara sånt härsom gör att man får bristningar? Alltså när magen växer så fort så att huden inte hänger med? Eller det har kanske inte med det att göra?

• mmjansson85
    DevilsDaughter skrev 2014-01-31 22:20:27 följande:
    Om man räknar från normalvikt så har jag gått upp ca 2 kg.. men magen är enorm!! Den har blivit det på bara några dagar, alla runt omkring bara gapar och undrar vad som hänt. Har gått från nästan ingen mage alls till jättegravidmage. Kanske gav magmusklerna upp om att kunna hålla in magen längre.. måste ju vara sånt härsom gör att man får bristningar? Alltså när magen växer så fort så att huden inte hänger med? Eller det har kanske inte med det att göra?

Jag har hört att bristningar beror på hormoner men vet inte om det stämmer.
  • eniway
    DevilsDaughter skrev 2014-01-31 19:03:46 följande:
    När ni räknar vad ni gått upp, räknar ni från innan ni var gravida då? Jag gick ju tex ner 4 kg i början när jag kräktes så mkt.. vilket jah har gått upp igen pluss lite till.. ska man räkna på de 4 kilona på min viktuppgång då el hur tänker ni?
    Jag räknar från innan jag blev gravid. Så om du gick ner 4 kg i början så har du inte gått upp så mkt totalt, även om du gått upp de kilona.
  • eniway
    DevilsDaughter skrev 2014-01-31 22:20:27 följande:
    Jag har märkt att huden på min mage blivit mer spänd än innan, och på brösten har jag börjar få lite bristningar trots att jag smörjer mig, så det är nog hormoner skulle jag tro.
  • sunset
    mmjansson85 skrev 2014-01-31 21:53:35 följande:

Samma här! Mina bröst känns jättestora och jag har fått en riktig gravidmage, särskillt på kvällarna!
    ja men eller hur. kommer säker behöva köpa ny bh igen snart. det känns ju som att det kommer inte ta slut i första taget. gravidlinnen på hm är för övrigt skit skönt nu
  • prindo
    eniway skrev 2014-01-31 11:49:26 följande:
    Är du större byggd från början, lång och stor? tänker att det kanske är lättare att gå upp i vikt då, än omman är mindre byggd. För är man större så är det kanske mer "befogat" att öka lite mer i vikt :)

Hur känns foglossning? Har inte känt av det ännu vilket är skönt.
    Jag är 167 och vägde 73 kg när jag blev gravid, har kraftig benstomme, samt att jag tränar mkt, men nu har allt degat ihop =) Foglossning kan kännas som molvärk runt om bäckenet eller som knivhugg i bak som går ner i skinkorna, eller hugg i blygdbenet, mig sitter det som ständig värk och hugg om jag råkar böja mig lite fort eller ska vända mig i sängen eller resa mig upp det gör väldigt ont! sen kan man ha mer eller mindre, jag har fått mer, men första hade jag också men inte som den gång då denna gång är mycket mycket värre, får sitta ner och laga mat ibland för att det värker så att stå. =(
  • DevilsDaughter

Min foglossning har hittills varit i princip obefintlig, men nu när snön kommit (bor i söder) så har jag fått foglossning, var ju bara en tidsfråga.. Detta mjuka klafset att gå i är verkligen inte skonsamt för fogarna.. 

• mmjansson85

Usch nu har min äckliga huvudvärk kommit tillbaka. Jag hade ständig huvudvärk för ett par månader sen men det gick över när jag började med järntillskott. Nån som vet hur mycket järn man får ta som tillskott varje dag under graviditeten? Tänkte om jag kanske kan behöva öka lite till? Det jag tar nu är enligt bruksanvisningen i förebyggande syfte för gravida.

• prindo
    mmjansson85 skrev 2014-02-03 10:35:49 följande:
    Usch nu har min äckliga huvudvärk kommit tillbaka. Jag hade ständig huvudvärk för ett par månader sen men det gick över när jag började med järntillskott. Nån som vet hur mycket järn man får ta som tillskott varje dag under graviditeten? Tänkte om jag kanske kan behöva öka lite till? Det jag tar nu är enligt bruksanvisningen i förebyggande syfte för gravida.
    jag har fått öka till 2 st 100mg per dag. niferex.
    Kolla med din bm för att vara säker.
Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.