lilla juni 2014 tråden.
Tänkte kolla om det finns något intresse för en mindre grupp för oss som väntar barn 20-30juni. Mitt bf är 23/6!
Tänkte kolla om det finns något intresse för en mindre grupp för oss som väntar barn 20-30juni. Mitt bf är 23/6!
jag måste fråga er alla som äter järntabletter. Har er BM sagt åt er att göra det eller gör ni det för att ni vet att dom flesta måste?
Jag äter inte än och hoppas slippa. sist jag kollade så låg mitt järnvärde bra nämligen. kollar faktiskt på jobbet så jag har lite koll på läget.
BM har bett mig ta järntillskott från och med v 20, har gått 21 veckor imorgon men har inte börjat än.. Mitt järnvärde var väldigt högt på inskrivningen, men tydligen så var inte reserverna tillräckligt bra (nåt nytt de kan mäta tydligen.) Kommer nog inte börja med järntillskott förren jag behöver det pga att järnvärdet börjar bli lågt.. Tycker det är ett elände att få i sig sånt, dels att svälja det pga kräkreflexen, dels för att magen blir kaiko.. Överväger om jag ska börja ta de svagaste tabletterna och sedan ta lägre än den rekommenderade dosen, bara för att dryga ut behovet lite, har jag tur så klarar jag mig på det..
nej jag tänker inte heller ta det förrän nivåerna säger att jag måste. men hoppas som sagt på att slippa det helt och hållet.
Jag skulle ha börjat med Niferex från v 20, men började redan en vecka innan. Är idag i v 20 (19+0). Detta eftersom jag blev sjukt trött om dagarna i några veckor. Jag går på utbildning och jag kunde slumra till i skolbänken och dessutom de veckor jag hade praktik, att nästan somna i bilen på väg dit och hem var ju inget bra, evigt kämpande att hålla ögonen öppna bakom ratten.... Och jag sov nästan så fort jag kom hem liksom.
Det fungerar ju inte att vara så trött och dessutom ha en 2-åring hemma också.
Så ett par dagar efter första Niferex tabletten kände jag mig äntligen som människa igen!! :)
Jag har alltid mått bra med Niferex under graviditeten med storebror och det är likadant denna gången.
Eniway: grattis en pojke :) två som har kollat och båda pojkar :) får se vad resten av som tittar efter ska få!
Nån mer som känner att bebis "kittlas" på insidan av magen? Jag får som beröringar (känns som små elektriska impulser) på sidorna av livmodern (jag har moderkakan i framvägg). Har haft så sen förra veckan och det känns som att det inte kan va nåt annat än bebisen :)
kanske inte sa det men vi kollade rul för några veckor sedan och kommer få en flicka. i kontrast med alla pojkar tänkte jag ;)
Man kollar järndepåerna med blodprov. Bara HB räcker inte, Ferritin är jätteviktigt att ha koll på.