• kattisch

lilla juni 2014 tråden.

Tänkte kolla om det finns något intresse för en mindre grupp för oss som väntar barn 20-30juni. Mitt bf är 23/6!

• Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.
  • besony
    Kia82 skrev 2014-03-07 16:16:30 följande:
    Har inte läst noga alls men om man blir gravid igen innan det tidigare barnet blivit 1,5 år så förblir den SGI den samma.
    Det kan stämma. Därför tror jag att min SGI denna gången kanske blir nollad eller betydligt mindre. :/
    Barnet i magen var planerad sedan storebror var knappt 6 mån, men nu kommer det skilja minst 2,5 år mellan dem. Har man varit i IVF-svängen då tycker jag då att den SGI regeln är irriterande. Vi var ju beroende av sjukvården för att få barn och med alla väntetider så sig det ju ut på tiden. Det känns ej rättvist liksom.
    Men det är bara att acceptera...
    ♥ ♂ 111101 ♥
  • Jessica08

Blir du gravid fram tills barnet innan är 1år och 9 månader får du behålla samma sgi som med första..

• prindo

Besony. Du kan inte skyddat den då på annat vis, typ varit arbetssökande , sjukskriven eller jobbat?!j jävla regler dom har dom gjort för att missa eller inte förstå! Vi har ju ändå jobbat och tjänat ihop den sgi man har!

• besony

Jag har skyddat min SGI genom att ta ut 5 föräldradagar efter när sonen fyllt ett, anmält mig på AF första arbetslösa dag. Sedan dess har jag sökt jobb och hunnit få anställning men fick gå efter bara 5 månader (surt!), anmälde återigen mig på AF första arbetslösa dagen och sedan gått arbetsmarknadsutbildning, blev klar igår. Så på måndag ska jag till AF igen och anmäla mig. Jag har gjort det jag kunnat. Det som drar ner min SGI denna gången är förmodligen min 5 månaders anställning eller för att jag plussade en månad innan storebror fyllde 2. Dumma regler liksom, trots man skyddar SGI:n och ser till att det inte är glapp någonstans.

♥ ♂ 111101 ♥
  • prindo

Men dom räknar väl inte om förrän 6 månader!!? Tänkte på anställningen

• besony

Jag vet inte exakt hur de räknar, men det sägs att man måste ha jobbat minst 240 dagar innan man får barn. En graviditet är ju på 280 dagar, så det känns lite illa. Jag kan bara hoppas på tur. Jag har inte fått moderskapsintyget ännu, som ska ju till FK så de kan beräkna min SGI och FP. Vi får se!

♥ ♂ 111101 ♥
  • DevilsDaughter

Då är det inte bara jag som känner så till och från då.. Dock som ni säger så känns det ju bra när man känner sparkarna för då vet man ju att det förhoppningsvis står rätt till än så länge iaf.

• Kia82

Tycker inte heller att det är alls skoj att vara gravid , vill bara att de här månaderna ska gå fort nu så att man kan få tillbaka sin kropp igen och börjar träna. Jag har fått himla problem med ryggen och fogarna är för j-liga från och till så det är jobbigt att röra sig redan nu och det är drygt 3,5 månad kvar. :-P

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.