• kattisch

lilla juni 2014 tråden.

Tänkte kolla om det finns något intresse för en mindre grupp för oss som väntar barn 20-30juni. Mitt bf är 23/6!

• Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.
  • smålandsjänta
    Kia82 skrev 2014-03-11 09:29:58 följande:
    Tycker inte heller att det är alls skoj att vara gravid , vill bara att de här månaderna ska gå fort nu så att man kan få tillbaka sin kropp igen och börjar träna. Jag har fått himla problem med ryggen och fogarna är för j-liga från och till så det är jobbigt att röra sig redan nu och det är drygt 3,5 månad kvar. :-P
    Förstår precis hur du känner! Har haft det likadant fram tills för två veckor sedan då jag sakta började gå småpromenader och göra lite övningar för att stärka rygg. Alltså verkligen inget jobbigt, inget man blir svettig av men det har verkligen hjälpt ryggen! Nu har jag lyckats ta mig till gymet igår och cykla en halvtimma! Trodde aldrig det skulle gå, jag har verkligen mått skit tills nu. Hoppas det kan släppa lite för dig med, för man vill ju kunna njuta av att vara gravid. Just cykla är bra att göra som gravid då det stabiliserar bäckenet (bara man sitter ner på cykeln och inte lutar kroppen för mycket framåt). Hoppas du hittar något som lindrar värken! 
  • DevilsDaughter

smålandsjänta: Funkar det med foglossning? Jag har en crosstrainer men där rör man ju bäckenet mkt, kanske skulle man införskaffa en motionscykel också då så man kan motionera lite ibland.. Man mår ju så mkt bättre när man kan röra sig lite.. Men med foglossning är det svårt.

• mmjansson85

Idag har jag märkt att jag får ont i smalbenen när jag står upp eller går en längre stund. Nån mer som känner igen detta?

• prindo
    DevilsDaughter skrev 2014-03-11 12:13:26 följande:
    smålandsjänta: Funkar det med foglossning? Jag har en crosstrainer men där rör man ju bäckenet mkt, kanske skulle man införskaffa en motionscykel också då så man kan motionera lite ibland.. Man mår ju så mkt bättre när man kan röra sig lite.. Men med foglossning är det svårt.
    Jag har ju svår foglossning provade cykla i helgen typ 100 m med sonen, fy fasen vad ont det gjorde att sitta på sadeln, sen kunde jag knappt gå på kvällen. 
  • DevilsDaughter

Prindo.. typiskt.. försöker göra allt jag kan för att inte förvärra foglossningen så då införskaffar jag mig inte nån cykel då.. tack för svaret

• smålandsjänta
    prindo skrev 2014-03-11 15:27:18 följande:
    Jag har ju svår foglossning provade cykla i helgen typ 100 m med sonen, fy fasen vad ont det gjorde att sitta på sadeln, sen kunde jag knappt gå på kvällen. 
    DevilsDaughter skrev 2014-03-11 17:40:22 följande:
    Prindo.. typiskt.. försöker göra allt jag kan för att inte förvärra foglossningen så då införskaffar jag mig inte nån cykel då.. tack för svaret

Jag tror det är lite olika. Jag har också foglossning, dock inte extrem, och för mig funkar det. Däremot är jag väldigt försiktig och på mitt gym sa dem att man inte ska stå på cykeln, och helst inte luta sig framåt när man cyklar. De rekommenderade heller inte att man kör slut på sig, dendär sista kraften som man brukar vilja göra av med på ett träningspass när man inte är gravid ska man alltså spara på. Jag gör nu så att jag cyklar en 30 min på en motionscykel (inte spinningcykel) på mitt gym, och jag kör ett intervallpass på låg nivå. Det känns ju knappt som man gjort något efteråt men det ger nog desto mer. Som sagt så stabiliserar cykling bäckenet vilket är bra när man bär på en bebis :) 

Men, det är säkerligen individuellt. Jag var helt stillasittande fram till v 24 då andra sa åt mig att "promenader är bra och det gör inte att man mår dåligt" men för mig var det kasst att promenera då. Så man ska nog testa sig fram, och verkligen ta det lugnt. 

Vill bara säga att för just mig har rörelse och små "styrke-övningar" (typ benböj, lättare planka och rörelser med gummiband) gjort underverk för kroppen. Jag kan numera studsa upp ur sängen på morgonen utan svår ryggvärk osv. Jag känner mig starkare och har energi igen :) ÄNTLIGEN

• DevilsDaughter

Smålandsjänta: vad skönt! Himla bra om du kan fortsätta att hålla igång lte försiktigt hela graviditeten, läkningen för kroppen går ju så mycket fortare efteråt sen då! Promenader funkar för mig just nu, dock korta steg för foglossningen och inte snabbt eller långt, och så har jag ju jobb som måste göras i stallet varje dag, så lite rörelse blir det här också!

• sunset

hoppas det fungerar det där med att cykla för från och med nästa vecka tror jag att jag kommer börja cykla till jobbet, trots foglossning. 5 km enkel väg. men cyklar man i tid och inte behöver stressa så borde det gå bra.

• prindo

Ja det är klart det är olika hur mkt man klarar så klart man ska testa sig fram, har provat det Mesta men klarar ingen ansträngning måste tänka hela tiden på varje steg men ibland hjälper inte ens det, har också hästar så lite rörelse blir det men allt går ultra rapid plus att jag måste sätta mig eller gå in och lägga mig för värkens skull med jämna mellanrum, är em. Jobbig tid nu när dom fäller när jag måste stå, har en stol på stallplan som jag sätter mig på, men har jag gjort nått extra typ ryktat eller hängt tvätt dammsugit eller nått så har jag jätteont, vissa dagar kan jag knappt gå, då det hugger som knivar och låser sig känns som om man går av. Men vissa dagar bättre andra sämre. Ska fråga efter kryckor nästa vecka skulle behöva när det är som värst så sambon slipper hjälpa mig på toa :)

• DevilsDaughter

prindo: Usch, det låter skitjobbigt! Under tidigare graviditeter har jag varit gravid under vintern och då pga halkan fått kraftig foglossning antingen tidigt eller längre fram i graviditeten. Har liksom blivit att jag gått på halt underlag både mellan bilen och jobbet och till stallet varje dag. Denna vintern har varit så mild så det har inte varit så farligt, en enda dag var det riktigt mojsig snö på väg till jobbet och när jag gick i det så fick jag mkt ont av foglossningen efteråt, men annars har det varit ganska lugnt och hittills har jag lyckats hålla foglossningen på ganska bra nivå så att jag ändå kan fungera i vardagen, ta hand om hästarna utan problem osv.. Men man vet ju aldrig hur länge det håller i sig.. Är ju ganska ovanligt att foglossningen blir mildare än tidigare graviditeter tror jag. 

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.