• kattisch

lilla juni 2014 tråden.

Tänkte kolla om det finns något intresse för en mindre grupp för oss som väntar barn 20-30juni. Mitt bf är 23/6!

• Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.
  • prindo
    sunset skrev 2014-04-04 20:29:00 följande:
    fast det är nog rätt normalt eftersom hon väntar tvillingar. sf måttet är större då rent generellt

Ja men Gud ja det hade jag glömt :)
  • Cassidy

Jo, det är ganska normalt när man väntar två. Men shit, vad tungt det är!
    Har så mycket foglossning nu att jag knappt lämnar sängen... Det är inte lätt att få ihop vardagen med en man som jobbar massor och tre hundar som vill ha långa promenader. Tack gode gud för vänner och familj! 

• mmjansson85

Jag är i vecka 29 nu (28+2). I helgen var vi och hämtade vagn, säng och en massa annat som vi köpt av min syster. Fick en hel säck med kläder också Glad
    Nästa helg ska jag ta en sväng till babyproffsen och komplettera med det vi saknar. Jag är väldigt otålig och skulle helst ha köpt allt redan i första trimesten, tur att min sambo är lugnet själv så det blir lite balans Flört
    Hur långt har ni andra kommit med bebisshoppingen?

• Kia82

Tycker inte ni att det är lite skumt om jag först får ett och samma bf-datum på vul och kub och detta datum ligger 5-6 dagar längre fram utifrån min egen och bm uträkning. Sen när det är dags för rul så påstår hon med en helt ny maskin som bm var osäker på att bf-datumet är ytterligare en vecka längre fram!??? Vilket bf-datum hade ni gått efter? Jag tänker mest med tanke på om jag skulle gå över länge som jag gjorde sist och det kanske blir tal om igångsättning!? Kan inte låta bli att gå omkring och störa mig och det känns inte som om jag är i "rätt" vecka när jag läser i graviditetskalendern.

• DevilsDaughter

Kia: Det är så mkt som spelar in i mätningarna så man ska ta allt sånt med en nypa salt. Alla kroppsdelar växer inte riktigt i takt heller. Jag har gjort många ultraljud under mina senaste graviditeter där de mätt storleken på fostret och åkt fram och tillbaka 1-2 veckor hit och dit. När jag gjorde KUB så var huvudet lite större än resten av kroppen, alltså alla kroppsdelar var ungefär i v 12+0 medan huvudet var i v 13+5(!). Han som gjorde det sa att det var normalt och han tog inte med det i beräkningen att huvudet låg lite före utan jag fick behålla mitt "ägglossningsBF" som var just 12+0. Dock när jag gjorde RUL sen så hade huvudet istället halkat efter kroppen, och då flyttades mitt BF fram 4 dagar bara för att huvudet var mindre än resten av kroppen och hon därför räknade fostret som inte lika långt gånget. Med första barnet blev BF framflyttat 2 veckor!
    Med mitt tredje barn så hade jag mkt blödningar och sammandragningar och gjorde många ultraljud fram till RUL och alla visade att sistamensen stämde, när jag sen gjorde RUL blev BF framflyttat 1 vecka. Jag gick över 2 veckor och hade påskhelgen framför mig, de ville då skjuta fram överburenhetskontrollen till efter påskhelgen, alltså flera dagar. Då berättade jag om att jag gjorde flertalet ultraljud innan RUL som visade att jag var 1 vecka längre gången än RUL och då fick jag tid en timme senare för överburenhetskontroll, visade sig att jag inte hade något fostervatten kvar och läkaren bedömde att jag skulle sättas igång samma dag.
    SÅ det kan vara bra att ha sitt sista mensendatum i bakhuvudet och ha lite koll själv. Jag fick ju som sagt framflyttat BF på RUL några dagar denna graviditeten, men jag går helt efter sistamensen och KUB i v 12, för jag litar mer på det än på RUL. Dock var det ju för mig inte så många dagar denna gången så det har ju mindre betydelse egentligen..

• besony

Mått när man gör UL kan vara bra för dem som inte vet när barnet blev till. Men det skiljer ju sig på olika tillfällen...

Jag har gjort IVF, så för mig ändras aldrig BF, då man vet när barnet blev till.

2011 när jag väntade sonen var BF 17 oktober. På skoj gjorde vi 3D UL vid två tillfälllen. I v 27 hade de mätt fram BF ca 19 okt, andra gången i v 33 mätte samma bm fram BF den 14 okt. Barnmorskan på 3D-ul gick efter måtten.. men min BF var fortfarande 17 okt. Så jag känner att det kan vara tokigt om man anger en BF genom måtten men som det inte stämmer. 

För övrigt gick jag över tiden med 15 dagar, jag fick sättas igång och fostervattnet hade minskat. Sonen föddes i v 43. Hade jag haft ett fel BF datum, så kan det påverka om bebisen går över tiden eller till och med kommer ut för tidigt... 

Denna gången är min BF 29 juni, och vid RUL var måtten exakt rätt i tiden, dvs vecka och dag. Men de skulle inte ändra min BF, pga IVF. Bebisar växer ju olika... 

♥ ♂ 111101 ♥
  • mmjansson85

Hur mycket kläder ska man köpa åt bebis? Och vilka storlekar? 

• Kia82
    mmjansson85 skrev 2014-04-08 07:33:57 följande:
    Hur mycket kläder ska man köpa åt bebis? Och vilka storlekar? 

Har av erfarenhet fått veta att det inte behöver köpas alls så mycket som man kanske tror och går tvättmaskinen som här hemma hos oss var-varannan dag så är det ju bara att tvätta direkt när något blir smutsigt. Jag har denna gång handlat följande, har fått ganska stora barn om man bortser ifrån första (3,6 kg, 4,0 kg, och 4,3 kg och 50, 55 och 52 cm långa) så bättre att handla på sig efter hand när man vet hur stort barnet är. Strl 50: 2 pyjamasar men det kommet att köpas ytterliggare en då det är så praktiskt men one-piece när dom är små, 5 bodysar med både korta och långa ärmar, 4 mjukisbyxor, en stickad kofta, hjälmmössa och en tunn toppluva. Har hållit allt i rosa-vitt-ljusgrönt så att man kan kombinera hur man vill. Det får nog räcka så i minsta storleken innan den lilla kommit ut. I storlek 56 har jag handlat ungefär det samma, ytterliggare någon mer kofta. Jag vet av tidigare erfatenheter att mor och farföräldrar gärna handlar lite extra också så avvaktar med att handla något mer. Har handlat några uppsättningar i strl 62 också men det var mest för att det var så söta plagg och ingenting som är nödvändigt redan nu, skulle Isåfall vara för att det är bekvämt att redan ha lite he, ma på lager. Filtar har vi också flera stycken i olika utförande, tunna, tjocka, gallerfilt, fleece.... En liten sover ju mest och att bara svepa om en filt om man t.ex vill amma hud mot hud tycker jag är bra.
  • Kia82

Oj, vad texten blev ihoptryckt, dumma Ipad.

Svar på tråden lilla juni 2014 tråden.